تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 924 |
تعداد مقالات | 7,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,416,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,838,067 |
بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دوره ساسانیان | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، آبان 1395، صفحه 29-42 اصل مقاله (2.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2017.6252. | ||
نویسندگان | ||
مهسا بهنود* 1؛ عفت السادات افضل طوسی2؛ اشرف السادات موسوی لر3 | ||
1استادیار، گروه گرافیک و طراحی دوخت، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، گلستان، ایران | ||
2دانشیار گروه ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3استاد گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگارههای یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیشازتاریخ تا ساسانیان ارائه نموده است. بر اساس نتایج بهدستآمده حضور سبک طبیعتگرایی (ناتورالیسم)، گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید بهواقع گرایی در دوره پیشازتاریخ، آغازتاریخی و در دوره تاریخی دیدهشده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه ربالنوعی مبتنی بر اسطورهها، به جایگاه آئینی و نیز کاربرد تزئینی-تبلیغاتی، از دوره پیشازتاریخ به دوره تاریخی، داشته است. این تغییر محسوس را میتوان به شکلگیری نظامهای پادشاهی و باورهای مذهبی حاکم بر جامعه (آیین زرتشت) نسبت داد. بعد غیرمتعارف برخی از عناصر نقشمایهها، غالباً شاخها و نیز مشخصه حرکت به ترتیب از مهمترین مشخصههای دوران پیشازتاریخ و دوره تاریخی بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش نگاره؛ بزکوهی؛ طبیعتگرایی؛ استیلیزه؛ ایران باستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Cross-Historical Investigation on Goat Motif Design Evolution (5000 B.C.-The Sassanids Empire) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahsa behnood1؛ Effat o sadat Afzal tousi2؛ Ashraf o sadat Mousavi lar3 | ||
چکیده [English] | ||
Present research is a contextual analysis on the goat motifs designs derived from a period between pre-history to Sassanid Empire (9000 B.C. to 651 A.D.). The studied cross-historical time period includes sub-periods of Pre-history (from 9000-3200 B.C.), Early History (form 3200-625 B.C.) and History (from 625 B.C.-650 A.D.) that covers the Epipaleolithic Era, Neolithic Era, Copper, Bronze and Iron ages, based on the classical chorological chart. A classification of dominant styles and images and function of image were presented in fallowing with respect to the study's sub-periods. Based on the results, style of natural processing with a high degree of reality (naturalism), an obvious tendency to move from naturalism with high degree of abstraction and a deep inclination toward realism can be found in pre-historic era (9000 B.C. to 3200 B.C.), the Beginning of history era (3200 B.C. to 625 B.C.) and in the history era, respectively. Partially exaggeration (in horn) and motion were the main characteristics belong to the pre-historic era and history era, respectively. Function changing from goddess role to the ritual, decorative and propaganda functions during the studied period was observed. This distinct transformation can be attributed to the formation of the Kingdoms and religious beliefs of the society (Zoroastrianism | ||
کلیدواژهها [English] | ||
motif, Goat Motif, Naturalism, Stylized, Ancient Persia, Sassanid | ||
مراجع | ||
-آموزگار، ژاله (1380). تاریخ اساطیری ایران، تهران: انتشارات سمت. -اپهام پوپ، آرتور (1380). شاهکارهای هنر ایران؛ ترجمهی پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. -اتینگهاوزن، ریچارد؛ یارشاطر، احسان (1379). اوجهای درخشان هنر ایران؛ ترجمهی روئین پاکباز و هرمز عبداللهی، تهران: انتشارات آگاه. -افضل طوسی، عفت السادات (1391). گلیمحافظنگارهبزکوهی از دورانباستان، شماره 21، بهار 91، صص: 55-68. -الیاده، میرچا (۱۳۷۴). اسطوره، رؤیا، راز؛ ترجمهی رؤیا منجم، تهران: فکر روز. -رفیعفر، جلالالدین (1373). باستانشناسی (جزوه چهارم دانشنامه جهان اسلام)، بیجا: بینا. -ریاضی، محمدرضا (1382). طرحها و نقوش لباسها و بافتههای ساسانی، تهران: انتشارات گنجینه هنر. -فرهادی، مرتضی (1377). موزههایی در باد، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. -کارنوی، آلبرت جوزف (1383). اساطیر ایرانی؛ ترجمهی احمد طباطبایی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. -کوپر، جی. سی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی؛ ترجمهی ملیحه کرباسیان، تهران: انتشارات فرشاد. -گدار، آندره (1345). هنر ایران؛ ترجمهی بهروز حبیبی، تهران: انتشارات پاد. -گیرشمن، رمان (1370). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی؛ ترجمهی بهرام فرهوشی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی. - ــــــــــ (1379). سیلک کاشان؛ ترجمهی اصغر کریمی، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور. -ملک شهمیرزادی، صادق (1391). ایران در پیشازتاریخ ایران، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور.
-ناصری فرد، محمد (1388). سنگنگارههایایران، تهران: نشر فرهنگ. -نگهبان، عزتالله (1378). حفاریهای مارلیک (جلد اول)، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور. -واندنبرگ، لویی (1348). باستانشناسی ایران باستان؛ ترجمهی عیسی بهنام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. -هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب؛ ترجمهی: رقیه بهزادی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر. -هینلز، جان (1374). شناخت اساطیر ایران؛ ترجمهی: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: نشر چشمه. - Alden, J. R. D. Heskel, R. Hodges, G. A. Johnson, P. L. Kohl, M. Korfman. 1982. Trade and Politics in Proto-Elamite Iran (and Comments and Reply). Current Anthropology, 23 (6):613 - 640.
- Schmidt, Erich, (1937). Hessar Damghan. Pennsylvania press.
- Phillip Lieberman (1991). Uniquely Human. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,885 |