تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,084 |
آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه رفتاری - شناختی و بررسی میزان تأثیر آن برتغییر پرخاشگری و کفایت اجتماعی نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 3، مهر 1391، صفحه 51-66 اصل مقاله (228.31 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2012.261 | ||
نویسندگان | ||
رباب فرج زاده* ؛ مه سیما پورشهریاری؛ حمید رضائیان؛ احد آهنگرانزابی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه رفتاری - شناختی بر تغییر پرخاشگری و کفایت اجتماعی نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری 22 نفر از نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن در خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز بودند که همگی بهعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. یک هفته قبل از اجرای آموزش گروهی از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد. سپس گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش دیدند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ شدند. یافتهها حاکی از فقدان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر تغییر پرخاشگری و مهارت اجتماعی نوجوانان بود. نتیجه اینکه آموزش گروهی بهمدت 8 الی 10 جلسه، بهعبارتی آموزش کوتاه مدت، صرفاً نمیتواند تأثیر چندانی در تغیر مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری داشته باشد. بنابراین، اقدامات آموزشی و درمانی برای اصلاح مشکلات رفتاری بالاخص گروه خاص چون کودکان، نوجوانان و جوانان بدسرپرست بایستی همه جانبه، عمیق و بلند مدت باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرخاشگری؛ کفایت اجتماعی؛ درمان شناختی؛ رفتاری؛ نوجوانان بد سرپرست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learning to control anger in a group: the effect of a cognitive-behavioral approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Robab Farajzadeh؛ Mahsima Pourshahriari؛ Hamid Rezaeian؛ Ahad Ahangare anzabi | ||
چکیده [English] | ||
To demonstrate the effectiveness of the cognitive-behavioral approach in learning how to control anger in a group setting, a group of 22 young men, residing in a Welfare Department\'s dormitory, were divided into two equal sized groups, one of which went through an eight week course utilizing the said approach. The analysis of pre- and post-test data revealed no significant change in students\' behavior that had occurred due to the 8 week session they had gone through. Perhaps it is the short duration of the course and the program\'s shortcomings which are the main reasons for this outcome. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive, behavioral therapy; anger management, social competence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,135 |