تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 939 |
تعداد مقالات | 7,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,724,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,066,081 |
شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست بر اساس ماتریسSWOT و QSPM (مطالعه موردی: شهرستان مشهد) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 48، مهر 1395، صفحه 5-6 اصل مقاله (623.54 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwsps.2016.2558 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اتنا وطنخواه نوغانی1؛ مریم قاسمی2؛ جعفر جوان3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه فردوسی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استاد گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نتیجه طبیعی به کارگیری رویکرد نوسازی در کشورهای درحال توسعه، شکل گیری و گسترش مهاجرت های گسترده از روستا به شهر است. این امر موجب تغییر ساختار جنسی جمعیت در تعدادی از سکونتگاههای روستایی کشور شده است. بدیهی است با استمرار شرایط موجود در آینده زنان ذینفعان اصلی برنامه های توسعه در نواحی روستایی خواهند بود. مقاله حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توانمندسازی زنان در گروه خاصی از روستاها یعنی سکونتگاههای روستایی مهاجرفرست به جهت شرایط خاص و اولویت دار آنها، تدوین گردیده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه ای می باشد. گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به شیوه اسنادی و میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق روستاهای دارای نسبت جنسی پائین یعنی کمتر از 95 نفر مرد به ازای 100 نفر زن بوده است. در مطالعه حاضر با استفاده از ماتریس تحلیلی SOWT، راهبردهای مطلوب توانمندسازی زنان در سکونتگاههای روستایی مهاجرفرست شناسایی و به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، راهبردها اولویت بندی گردید. نتایج بررسی ها نشان می دهد به منظور توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست، استراتژی های تهاجمی (حداکثر– حداکثر) بهینه هستند. همچنین مهمترین راهبرد توانمندسازی زنان در روستاهای مورد نظر «افزایش توجه به زنان در برنامه های توسعه نواحی روستایی در سطوح بالای تصمیم گیری»، با امتیاز 4.29، بوده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توانمندسازی؛ زنان سرپرست خانوار؛ مهاجرت؛ سکونتگاههای روستایی؛ SWOT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Identify and prioritize strategies for the empowerment of women in rural migration Based on the SWOT matrix technique QSPM (Case Study: Mashhad County) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
atena vatankhah noghani1؛ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1ferdowsi university of mashhad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The natural result of the application of modernization approach in developing countries is the formation and development of large-scale migration from rural to urban areas. This has changed the sex structure of population in a number of rural settlements in the country. As the current situation maintains, it is clear that women will be the main beneficiaries of the development plans in rural areas in the future. The present paper thus aims to identify and prioritize the strategies used for women's empowerment in a specific group of villages, that is, the migrant rural settlements due to their specific conditions and priorities. The research method used in the study is descriptive-analytic, which is of applied and developmental research type. The data were collected using documentary and field approaches through the instrument of a questionnaire. The statistical population of the study includes the villages with a low sex ratio (less than 95 males per 100 females). In the present study, optimal strategies used for women's empowerment in the migrant rural settlements were first identified, and then the strategies were prioritized through Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). The results show that the offensive strategies (maximum-maximum) are optimized in order to empower women in the migrant villages. In addition, the most important strategy for empowering women in the rural areas in question is the increased attention to women in the development plans of rural areas at the highest levels of decision-making with a score of 4.29. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
empowerment, Female-headed households, Migration, rural settlements, SWOT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در دهه 70 میلادی پارادایم متعارف نوسازی در اغلب کشورهای در حال توسعه به نابرابری و فقر روستایی و سرانجام شکل گیری مهاجرت های گسترده روستا- شهری انجامید. باور کلی بر این بود که رشد اقتصادی از طریق نشت ثروت به طبقات پائین/ نواحی روستایی/ بخش کشاورزی انتقال می یابد. اما در گذر زمان منافع اقتصادی پارادایم رشد با افزایش هزینه های اجتماعی و اکولوژیکی مورد تردید قرار گرفت. در ایران نیز به تبع سایر کشورهای در حال توسعه با پیروی از پارادایم نوسازی، نواحی روستایی به سکونتگاههای کم توان تبدیل و نواحی شهری با تمرکز منابع، سرمایه ها، جریان ها و ... از موقعیت برتر و ویژه ای برخوردار شدند. نتیجه طبیعی این امر خروج نیروی کار فعال و جوان از سکونتگاههای روستایی بود(قاسمی، 1389: 5). از سویی دیگر نگاهی اجمالی به نتایج سرشماری های نفوس و مسکن سالهای 1335 تاکنون، حاکی از آن است که مهاجرت های روستا به شهر در کشور عمدتاً مردگزین بوده و همواره روندی افزایشی داشته است. بدیهی است مهاجرت های روستایی با توجه به ویژگی خاص خود (جوان و مردگزینی)، اثرات فراوانی از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جمعیت زنان در مبدا (روستا) دارد. "این در حالی است که به طور معمول و با توجه به ماهیت کار کشاورزی، همواره فضای روستا مردانه محسوب می گردد و مردانگی در روستا از اهمیت و وزن ویژه ای برخوردار است"(علیرضا نژاد و بنی هاشم، 1391: 82 به نقل از کامبل و بل[1]، 2000: 533). هرچند تاکنون مهاجرت مردان از روستا به شهر مورد توجه بوده و در مورد آن بررسی های گسترده ای انجام شده است، اما آثار و ابعاد جنسیتی مهاجرت به ویژه تاثیر آن بر مبداء و زنان و دختران مانده در روستا، تا حدود زیادی نادیده انگاشته شده است. از جمله آثار و نتایج منفی مهاجرت مردان روستایی در مبدا می توان به مواردی همچون: برهم خوردن ترکیب سنی و جنسی در روستا، وقوع مضیقه ازدواج، کاهش باروری و تقلیل جمعیت، برهم خوردن تقسیم کار جنسیتی و افزایش حجم کار زنان روستایی در زمینه کشاورزی و دامداری، افزایش سالخوردگان در جامعه روستایی، خروج نیروی کار فعال از روستاها، تغییر و تحول در نقش های اقتصادی و اجتماعی جنسیتی، کاهش و فروپاشی تدریجی کشاورزی و ... (عفتی، 1382: 259-258)، ورود افراد خردسال و مسن به کار کشاورزی و دامداری اشاره کرد. لذا توانمندسازی زنان در این روستاها که از شرایط ویژه و اولویت داری برخوردار هستند ضرورتی اجتناب ناپذیر است. با این حال تاکنون آنچنان که شایسته است به این امر توجه نشده و برنامه ریزان توسعه نیز همچنان بعد جنسیتی مهاجرت های روستا-شهری را نادیده گرفته اند. محدوده مورد بررسی در تحقیق حاضر، سکونتگاههای روستایی شهرستان مشهد است. بر اساس مطالعات اکتشافی، این ناحیه به مرکزیت کلانشهر مشهد به دلایل گوناگون جمعیتی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی از شرایط ویژه و قابل تأملی به طور عام در سطح منطقه و به طور خاص در ارتباط با موضوع تحقیق برخوردار است. مطالعات اکتشافی تحقیق نشان می دهد در سال 1385، 87 روستا معادل 19.9 درصد روستاهای شهرستان، دارای نسبت جنسی پائین و در سال 1390، تعداد 92 روستا معادل 25.3 درصد دارای نسبت جنسی پائین بوده اند، لذا این روستاها طی 5 سال، به میزان 5.4 درصد افزایش داشته اند. بدیهی است با مهاجرت مردان از سکونتگاههای روستایی، مشکلات زیادی در نواحی روستایی در ارتباط با وضعیت زنان ایجاد خواهد شد که یکی از آلترناتیوهای کاهش آن، توانمندسازی زنان در نواحی روستایی دارای نسبت جنسی پائین است. با توجه به شرایط موجود در نواحی روستایی، خصوصا روستاهای مهاجرفرست، به نظر می رسد نقش زنان در توسعه روستایی نه به عنوان نیمی از جمعیت، بلکه به عنوان بخش عمده ای از جمعیت ساکن در نواحی روستایی روز به روز در حال افزایش بوده تا جایی که با استمرار شرایط موجود در آینده در تعدادی از روستاها، زنان مخاطبان اصلی برنامه های توسعه محسوب می شوند. لازم به ذکر است که در بخش سه دستور کار 21، "زنان به عنوان یکی از گروههای هدف مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش دولتها که عمدتاً از مردان تشکیل شدهاند، تشویق شدهاند تا به زنان به عنوان نیمی از جامعه توجه ویژه نمایند، زیرا در صورت عدم مشارکت زنان، تحقق توسعه پایدار ممکن نیست"(کنفرانس بین المللی ریو، 1992: 11). با توجه به مطالب مذکور نقش زنان در وضعیت کنونی و آینده نواحی روستایی خصوصا سکونتگاههای روستایی مهاجرفرست (دارای نسبت جنسی پائین)، حائز اهمیت زیادی است. بنابراین توانمندسازی زنان به عنوان سازوکاری برای کاهش مشکلات ناشی از مهاجرت مردان در نواحی روستایی دارای نسبت جنسی پائین مطرح است. توانمندسازی به عنوان یک فرایند پایین به بالا، قابلیت افراد را در بهبود بخشی به شرایط زندگی خود تقویت می کند و موجب کاهش فقر، ایجاد کارآفرینی، توسعه اقتصادی و عدالت می شود. بر این اساس توانمندسازی زنان روستایی به عنوان نیمی از جمعیت روستایی و تاثیرکذاران اصلی بر فرهنگ سازی جامعه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. چراکه "باعث بالا بردن کیفیت زندگی، افزایش درامد، افزایش عزت نفس، بیشتر شدن تحرکات اجتماعی و تسری دست یابی به فرایند توسعه می شود"(سپهوند و همکاران، 1394: 1). با توجه به مطالب ارائه شده در طرح مسئله سوال های اصلی تحقیق بدین گونه مطرح می شود: استراتژی توانمندسازی زنان در روستاهای دارای نسبت جنسی پائین چیست؟ و با توجه به ماتریس استراتژیک کمی راهبرد کانونی توانمندسازی زنان در این روستاها چیست؟
پیشینه تحقیق تأکید بر توانمندسازی زنان عمدتا به دلیل اهداف توسعه ای و نقشی که در ارتقاء بهره وری و رشد اقتصادی جوامع دارد، صورت می گیرد. در ایران توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تحت تأثیر فعالان فمینیستی و تحولات ساختاری در حوزه جنسیت و توسعه به ویژه از سال 1370 به بعد مورد توجه سازمان های دولتی و غیردولتی قرار گرفته است(جباری، 1384: 264). در ارتباط با توانمندسازی زنان به طور اعم، مطالعات بسیاری در داخل کشور ترجمه و نگارش شده است، در این زمینه می توان به کتاب هایی از قبیل؛ «توانمندسازی زنان» 1384 از لوئیس ال. هی، «توانمندسازی زنان در شهر تهران» 1392 از ضیایی، «توانمندسازی زنان، نقدی بر رویکردهای رایج» 1389 از نایلا کبیر و همکاران، «توانمندسازی زنان، قوانین و برنامه های کشوری» 1393 از اسعدی خلیلی و حق پرست اشاره نمود. در ارتباط با توانمندسازی زنان در نواحی روستایی مطالعات عمدتا در قالب مقاله یا پایان نامه یا طرح پژوهشی بوده است. جدول (1) ادبیات تحقیق را ارائه می دهد:
(جدول 1): ادبیات تحقیق پیرامون توانمندسازی زنان روستایی
مآخذ: یافته های تحقیق با استفاده از منابع در دسترس، 1394.
بررسی منابع خارجی نشان می دهد موضوع توانمندسازی زنان در نواحی روستایی از زوایای متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش زیادی از مطالعات انجام یافته به نقش توانمندسازی زنان روستایی در زمینه های مختلف مرتبط با کودکان؛ مانند شیوه های مراقبت از کودکان، تغذیه کودک، بهداشت کودک و امثالهم می پردازد. دسته ای دیگر به بررسی اثرات توانمندسازی زنان بر مسائل بهداشتی زنان مانند پیشگیری از باروری، بهداشت باروری، پیشگیری از ابتلا به ایدز و امثالهم می پردازند و دسته ای دیگر از مطالعات به بررسی اثرات عضویت در NGO ها و تعاونی ها در توانمندسازی زنان می پردازند. همچنین تحقیقات متعددی در مورد توانمندسازی زنان روستایی در داخل کشور صورت گرفته است که به بررسی عوامل موثر بر توانمندی زنان روستایی در ابعاد مختلف روانشناختی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و مسائلی مانند نقش صندوق ها و اعتبارات خرد، تشکل های غیردولتی مختلف و انواع آموزش ها برای توانمندسازی زنان روستایی و امثالهم پرداخته اند. با مرور پژوهش های داخلی و خارجی پیرامون موضوع تحقیق، مشخصاً در ارتباط با توانمندسازی زنان در نواحی روستایی مهاجرفرست با استفاده از ماتریسSWOT، مطالعه ای مشاهده نگردیده است.
مبانی نظری مهاجرت یکی از سه عامل اصلی تغییر و تحول جمعیت است که به دلیل ماهیت خود می تواند علاوه بر تغییرات درازمدت و طولانی، آثار سریع و کوتاه مدتی را نیز در تعداد و ساختار جمعیت ایجاد کند و تعادل و عدم تعادل هایی را در جمعیت تحت تأثیر خود به وجود آورد(خوش فر و همکاران، 1392: 148). دیدگاه های متعددی در مورد مهاجرت و پیامد های آن ارائه شده است که به تبیین و تحلیل دلایل مهاجرت و آثار و پیامدهای آن می پردازد. به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی ناموفق بودن پروژه های روستایی و برنامه های کاهش نرخ مهاجرت از نواحی روستایی، غفلت از نقش جنسیتی موجود در این فضاهای جغرافیایی است. چرا که از ویژگی های بارز نگاه سنتی توسعه، فراموشی جنسیت است. از این رو در تحقیق حاضر به نظریاتی به عنوان پشتوانه نظری تحقیق تکیه می شود که نخست آثار و پیامدهای مهاجرت را تبیین کرده باشند و دوم این آثار و پیامدها را در ارتباط با زنان و تفاوت های جنسیتی مطرح کرده باشند. در این زمینه می توان به "دو دیدگاه مشهور در جامعه شناسی یعنی فونکسیونالیسم[2] (کارکردگرایی) و تضاد (وابستگی)، اشاره کرد و درباره نظریات تبیین جنسیتی مهاجرت می توان به نظریات مربوط به رویکرد جنسیتی مهاجرت اشاره کرد. صاحبنظران این دیدگاه معتقدند؛ هر چند مهاجرت مردان از روستا به شهر در مطالعات بسیار مورد توجه بوده، اما ابعاد جنسیتی مهاجرت به ویژه تاثیر آن بر روی مبداء (خصوصا زنان خانوارهای مهاجر و زنان مانده در روستا)، تا حدود زیادی نادیده انگاشته شده است. طرفداران این رویکرد معتقدند که مهاجرت مردان به شهر و ماندن زنان در روستا دارای آثار متعددی بر مبدآ مهاجرت به ویژه از بعد جنسیتی است"(عفتی، 1382: 256)، که از جمله این آثار می توان به بر هم خوردن ترکیب سنی و جنسی روستا، افزایش اشتغال زنان، زنانه شدن فضای روستا، افزایش نرخ تجرد دختران و ... اشاره نمود. نظریات مربوط به نقش زنان در توسعه، متأثر از نظریات فمینیستی و به طور عمده برخاسته از یافتههای بوزروپ[3] است. بوزروپ نشان داده است که برنامههای توسعه به کارگرفته شده در کشورهای جهان سوم، ناموفق بوده یا حتی در جهت عکس توسعه عمل کرده است(ازکیا، ایمانی، 1387: 160). یکی از حوزه های مورد توجه فمینیستها، آثار توسعه اقتصادی، اجتماعی بر زندگی زنان بوده است. به نظر تیانو سه دیدگاه در این زمینه با هم رقابت می کنند. الف: در نظریات ادغام گفته می شود که توسعه با درگیرکردن هرچه بیشتر زنان در اقتصاد و زندگی عمومی به رهایی زنان و برابری جنسیتی می انجامد. ب: در نظریه حاشیه ای شدن، گفته می شود که توسعه سرمایه داری، زنان را بیش از پیش از ایفای نقشهای تولیدی باز می دارد و به قلمرو خصوصی و خانه محدود می کند. در این نوع توسعه، زنان کنترل خود را بر امکانات مادی از دست می دهند و از نظر مالی به مردان وابسته می شوند. ج: در نظریه بهره کشی نیز گفته می شود که مدرنیزه شدن به پیدایش نوعی کار ارزان زنانه منجر می شود. زنان در بخش تولید صنعتی نقش مهم تری پیدا می کنند. اما از آنجا که نیروی کار درجه دوم محسوب می شوند، در معرض بهره کشی قرار می گیرند. برخی فمینیستهای دیگر نیز معتقدند، توسعه موقعیت زنان را وخیم تر کرده است زیرا ورود شکلهای تازه صنعت و برنامه های کمک رسانی، باور غربی درباره فمینیسم را تحمیل می کند، مردم برای کار ناچار به مهاجرت می شوند و ممکن است خانه را بطور کلی ترک کنند و مسئولیت عمده حفظ خانواده و تامین نیازهای اقتصادی آن، به علاوه زایش و پرورش فرزندان، به دوش زنان می افتد(ازکیا، ایمانی، 1387: 160 به نقل از بوت و والاس، 1380: 75-72). بووینیک[4] می گوید که موضوع زن و توسعه در اصل همان نظریه برابری است که منعکس کننده عقاید فمینیستها است. او معتقد است، راهبردهای توسعه به کار گرفته شده تاکنون آثار منفی بر امور زنان داشته است. زنان را باید از طریق استخدام و معرفی به بازار کار وارد فرایند توسعه کرد(ازکیا، ایمانی، 1387: 160). در هر حال آنچه که در کشورهای درحال توسعه تحت تاثیر بد توسعه یافتگی[5] به وقوع پیوسته، مهاجرت های گسترده روستایی از نواحی روستایی به شهر است. این نوع مهاجرت به دلیل جوان و نخبه گزین بودن با آثار و پیامدهای گسترده خود، فرایند توسعه درونزا و روند بهبود شرایط زندگی در روستاها را مختل می کند. "با مهاجرت جوانان و اقامت در شهر، وظایف مختلف مربوط به منزل و همچنین فعالیت های خارج از منزل وی بر دوش جنس مونث خانوار می افتد. به مرور زمان این مسئله موجب تغییر در نقشهای جنسیتی خانوار می گردد"(عفتی، 1382: 245). علاوه بر این، طبق نظریه آسیب پذیری و فشار[6]، زنان در مقایسه با مردان، فشار روانی بیشتری را تجربه می کنند"(پارسافر، یزدخواستی، 1393: 70). در چنین شرایطی توجه به زنان به عنوان ساکنین پایدار و اصلی مناطق روستایی اهمیت بیشتری می یابد. نظریه های توانمندسازی نیز بر مبنای تالیف فمینیستها و با تکیه بر تجارب کشورهای جهان سوم شکل گرفته اند. این نظریه ها خواستار قدرت دادن به زنان نه به معنای برتری یک فرد بر فرد دیگر، بلکه به معنای افزایش توان آن ها برای اتکا به خود و گسترش حق انتخاب در زندگی هستند(ازکیا، ایمانی، 1387: 161). در ساده ترین دیدگاه توانمندسازی به مثابه فرایندی تصور شده که در آن افراد، گروه ها و جوامع از وضعیت موجود زندگی خویش آگاهی یافته و برای تغییر این شرایط به شرایط مطلوب برنامه ریزی مناسب، آگاهانه و سازمان یافته انجام می دهند(وزارت رفاه و تامین اجتماعی، 1384: 1). در واقع توانمندسازی زنان ایده ای متداول محسوب می شود که به عنوان بخشی از زبان توسعه می تواند با بهبود عملکرد زنان بقای سکونتگاههای روستایی را تثبیت کند(زمانی و همکاران، 1391: 156). سازمان ملل متحد در بحث توانمندسازی زنان به عواملی چون: حق تصمیم گیری، دسترسی به منابع و فرصت های برابر و توانایی برای تاثیرگذاشتن بر تغییرات اجتماعی، اقتصادی در سطح ملی و بین المللی تأکید می کند و عقیده دارد برای توانمندسازی زنان باید پنج مرحله را باید طی کرد از جمله: - ایجاد رفاه نسبی: در این مرحله، رفاه مادی زنان مانند تغذیه، درآمد و رفع تبعیض بین زنان و مردان مد نظر قرار می گیرد. - دسترسی به منابع: در مرحله دسترسی، زنان باید به عوامل تولید مانند سرمایه و یا حتی آموزش های مهارت زا که استخدام و تولید را ممکن می سازد دسترسی داشته باشند. - آگاهی: در مرحله آگاهی، زنان باید تشخیص دهند که مشکلات آن ها ناشی از کمبودهای شخصی شان نیست بلکه نشأت گرفته از نقش های جنسیتی مربوط به فرهنگ ها است و به همین دلیل قابل تغییر است. آگاهی در این مفهوم به معنی باور داشتن به برابری است. - مشارکت: در مرحله مشارکت، زنان در تمام برنامه های مربوط به خود و جامعه شرکت کنند و مشارکت آن ها باید با شمار آن ها در جامعه متناسب باشد. - کنترل: در این مرحله، کنترل به معنی توازن قدرت بین زنان و مردان است (نجفی، 1394: 51، به نقل از لانگه، 1372: 24). با توجه به اینکه مهاجرت "نیروی کار مرد از روستا به شهر به ایجاد جامعه ای با نرخ جنسیتی زنانه و افزایش تعداد خانوارهایی می انجامد که توسط زنان اداره می شود(خانی، 1383: 158)، جهت ساماندهی به وضعیت این زنان، کمک اصلی باید در چارچوب توانمندسازی آنان مورد توجه قرار گیرد(ولیئی،1390: 76). در واقع طی فرایند توانمندسازی، زنان قادر میشوند اتکاء به نفس خود را افزایش دهند، حق مستقل برای انتخاب کسب کنند، خود را ساماندهی کنند و منابع را کنترل کنند. این مجموعه به آنها برای کاهش فقر، حذف فرودستی و تحولهای نهایی کمک خواهد کرد. بدیهی است توانمندسازی زنان نیازمند اتخاذ راهبردهایی مناسب با درنظرگرفتن محیط درونی و بیرونی سکونتگاههای روستایی مهاجرفرست است و دستیابی بدان نیازمند انجام برنامه ریزی راهبردی و اولویت بندی راهبردها است.
روش شناسی با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نوع کمی- کیفی و کاربردی (از نظر نتیجه) و در عین حال اکتشافی (از نظر هدف و چگونگی جمع آوری داده ها و تولید اطلاعات) و توصیفی (از نظر تبیین ویژگی های جامعه) و تحلیلی از نظر (چگونگی روابط متغیرها) است. از این رو جمع آوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به شیوه اسنادی و میدانی صورت گرفت. در ابتدا به کمک مطالعات اسنادی گسترده (بررسی مقالات، طرح های پژوهشی، کتب، و سایت های مختلف در ارتباط با توانمندسازی زنان)، تعداد 12 قوت داخلی در برابر 16 ضعف داخلی، و تعداد 5 فرصت خارجی در برابر 8 تهدید خارجی پیشروی توانمندسازی زنان در سکونتگاههای روستایی دارای نسبت جنسی پائین (مهاجرفرست) شناسایی گردید. موارد تعیین شده از طریق طراحی پرسشنامه اولیه به کمک تعدادی از خبرگان (خبرگان محلی عمدتا زن در نواحی روستایی) شهرستان سئوال گردید. سپس تعدیلهای لازم بر اساس استخراج مشترکات به عمل آمد. عوامل نهایی شده بهعنوان مهمترین عوامل محدودکننده یا مساعد در توانمندی زنان در سکونتگاههای روستایی مورد مطالعه، با استفاده از چهارچوب تحلیلی تدوین استراتژی در قالب پرسشنامه تدوین و در اختیار 77 نفر از زنان خبره محلی (زنان دهیار، زنان دارای تحصیلات دانشگاهی، زنان معلم و...) که آشنا به محیط داخلی و خارجی روستا در ارتباط با موضوع بودند، قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.82 به دست آمد که بیانگر پایایی مطلوب ابزار تحقیق بوده است. با توجه به عدم وجود آمار مهاجرت روستا به شهر در کشور، در پژوهش حاضر جهت انتخاب روستاهای نمونه از نسبت جنسی استفاده گردیده است. منطقه مورد مطالعه شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی است، این شهرستان بر اساس تقسیمات سیاسی سال 1390، دارای 11 دهستان با 578 آبادی بوده است، با حذف آبادی های خالی از سکنه و کمتر از سه خانوار، جامعه آماری تحقیق شامل 364 آبادی گردید. از این تعداد 34.3 درصد معادل 125 روستا دارای نسبت جنسی بالا (بیش از 105 مرد به ازای 100 زن)، و 40.4 درصد، معادل 147 روستا، دارای نسبت جنسی متعادل یا ایستا (بین 95 تا 105 مرد به ازای 100 زن)، و 25.3 درصد، معادل 92 روستا دارای نسبت جنسی پائین (کمتر از 95 مرد به ازای 100 زن)، بوده اند. با ملحوظ داشتن ارقام جدول، جامعه آماری تحقیق، شامل روستاهای دارای نسبت جنسی پائین (کمتر از 95 مرد به ازای 100 زن)، می باشد که معادل 92 روستای پراکنده در سطح شهرستان مشهد است. در این بررسی حدود 25 درصد از روستاهای مهاجرفرست به عنوان روستاهای مورد مطالعه انتخاب شده اند. حجم نمونه با خطای 18/0 درصد معادل 22 روستا تعیین گردیده است. 14n=(1.96)2أ—.5أ—.5أ—92(0.18)2أ—92-(0.18)2+(1.96)2 أ—.5أ—.5 =22">
لازم به ذکر است که انتخاب روستاهای نمونه به صورت تصادفی بوده است. روستاهای نمونه (تعداد 22روستا) که در جدول (2) قابل مشاهده می باشد در سال1390، دارای 6775 نفر جمعیت (3729 نفر زن و 3166 نفر مرد)، بوده اند. میانگین نسبت جنسی این روستاها در سال 1385، معادل 90 و در سال 1390، معادل 84.3 و در سال 1394، معادل 91.3 بوده است. با توجه به اینکه واحد تحلیل زنان روستایی هستند، به روش گلوله برفی با کمک 77 نفر از زنان خبره محلی در روستاهای مورد مطالعه پرسشنامه تحقیق تکمیل گردید.
(جدول 2): روستاهای نمونه تحقیق و ویژگی های جمعیتی هر یک در سالهای مختلف
مآخذ: مرکز آمار ایران، مستخرج از نتایج عمومی نفوس و مسکن 1390.
یافته های تحقیق با توجه به جدول (3)، کلیه پاسخگویان مطالعه حاضر زنان هستند. از نظر شغلی تمامی پاسخگویان، شاغل در بخش خدمات می باشند. اغلب پاسخگویان در رده سنی 31-40 سال که شامل 43 نفر (معادل 55.9%) می باشند قرار دارند. از نظر سطح تحصیلات بیشتر پاسخگویان(معادل 31.2%) را افرادی با تحصیلات دیپلم تشکیل می دهند و 19.5 درصد پاسخگویان را کسانی تشکیل می دهند که تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند.
(جدول 3) ویژگی های فردی پاسخگویان در روستاهای مورد بررسی
منبع: یافته های تحقیق، 1394.
ماتریس [7] SWOT ماتریس تحلیلی SWOT، یک ابزار مهم پشتیبان تصمیمگیری است و به لحاظ زمینه ذهنی از قدمتی به اندازه تمدن بشری برخوردار است(اکبری و همکاران، 1394: 88). "در تجزیه و تحلیل سوات عوامل داخلی و خارجی به چهار دسته؛ قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید گروه بندی می شوند. هدف از استفاده تکنیک SWOT، توسعه و اتخاذ استراتژی مناسب بین عوامل داخلی و خارجی، در راستای اهداف تصمیم گیرندگان است"(کجانوس[8]، 2012: 1). در این مطالعه تحلیل سوات در 4 مرحله به ترتیب دنبال و اجرا می شود. مرحله اول ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و داخلی (IFE)، مرحله دوم تطبیق و تعیین استراتژی ها، مرحله سوم تشکیل ماتریس داخلی و خارجی(IE) و اولویت های اجرایی، مرحله چهارم تهیه ماتریس راهبردهای کمی استراتژیک (QSPM)، (مرحله تصمیمگیری) می باشد.
مرحله اول: ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و داخلی (IFE) عوامل خارجی و داخلی در زمینه توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست شهرستان مشهد با توجه به جدول (4) به شرح زیر، با استفاده از ماتریس ارزیابی محیط خارجی و داخلی مورد ارزیابی قرار گرفته است: گام اول- تعیین عوامل خارجی و داخلی در زمینه توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست: با انجام مطالعات اکتشافی و مصاحبه با خبرگان محلی(دهیاران، بهورزان، رابطین بهداشت، نخبگان روستایی و ...) در روستاهای دارای نسبت جنسی پائین، تعداد 12 قوت داخلی در برابر 16 ضعف داخلی، و تعداد 5 فرصت خارجی در برابر 8 تهدید خارجی، مورد شناسایی قرار گرفته است. بدین ترتیب در مجموع تعداد 17 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و 24 نقطه ضعف و تهدید به عنوان محدودیت و تنگنای پیش روی روستاهای دارای نسبت جنسی پائین (مهاجرفرست)، مورد بررسی قرار گرفته است. گام دوم- تعیین میزان اهمیت عوامل خارجی و داخلی: در این گام به عوامل فهرست شده در ماتریس عوامل خارجی و داخلی، بر مبنای اهمیت هر کدام بر اساس روش تخصیص نقطه ای، وزنی از یک تا صفر داده شد. ضریب هر یک از عوامل داخلی و خارجی بر اساس پرسشنامه خبرگان محلی، استخراج شده است. گام سوم- تعیین رتبه عوامل خارجی و داخلی: با تعیین رتبه بر اساس روش وزن نقطه ای، مطابق جدول زیر به قوت عالی و فرصت استثنایی رتبه 4، به فرصت و قوت خوب رتبه 3، به موانع و ضعف معمولی رتبه 2 و به موانع جدی و ضعف بحرانی رتبه 1 اختصاص داده شد. حاصل ضرب وزن استاندارد در رتبه، امتیاز نهایی می باشد.
جدول (4): ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE ) در زمینه توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست
منبع: یافته های تحقیق، 1394.
طبق ماتریس عوامل داخلی، S12 یعنی «افزایش روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس»، با امتیاز نهایی 0.181، به عنوان مهم ترین نقطه قوت و S11 یعنی«افزایش دسترسی زنان به منابع تولید (آب، زمین و...»، با امتیاز نهایی 0.075، به عنوان کم اهمیت ترین نقطه قوت در روستاهای مهاجرفرست شهرستان مشهد مطرح می باشد. در نقاط ضعف W19 یعنی «خروج جمعیت فعال روستا و خالی شدن روستا از نیروی کار جوان»، با امتیاز نهایی 0.093، به عنوان مهمترین ضعف مطرح می باشد. همچنین W11 «کم رنگ شدن نقش خانه داری و فرزندپروری زنان»، به عنوان کم اهمیت ترین نقطه ضعف با امتیاز 0.021، در ماتریس عوامل داخلی مطرح است. از آنجا که مجموع امتیاز نهایی قوت 1.61، بیشتر از مجموع امتیاز نهایی ضعف با 1.04، بوده است، می توان گفت نقاط قوت نسبتا مناسبی پیش روی توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست وجود دارد. در زمینه عوامل خارجی مطالعات (جدول 5)، حاکی از آن است که تعداد 5 فرصت در برابر 8 تهدید، وجود دارد. مجموع امتیاز نهایی عوامل خارجی 2.60، به دست آمده است. همچنین امتیاز نهایی فرصت ها با 1.32، کمی بیش از تهدیدها با 1.28، است.
جدول (5): ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE ) در زمینه توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست
منبع: یافته های تحقیق، 1394.
طبق نظرات پاسخگویان و محاسبات انجام شده O4یعنی «افزایش توجه دولت به روستا نسبت به گذشته»، با امتیاز نهایی 0.353، مهم ترین فرصت و O5 یعنی«حمایت اداره تعاون روستایی از تعاونی های زنان روستایی»، با امتیاز نهایی 0.183، کم اهمیت ترین فرصت پیش روی توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست مطرح می باشد. در میان تهدیدات T5 یا «بروز بحران های زیست محیطی(خشکسالی و ...) و به تبع آن ضعف اقتصاد روستایی»، با امتیاز نهایی 0.179، مهمترین تهدید و T1 یا «کم رنگ بودن میزان به توجه زنان روستایی در برنامه های کلان توسعه»، به عنوان ضعیف ترین تهدید در زمینه توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست شهرستان مشهد با امتیاز 0.128، مطرح است.
مرحله دوم: تطبیق و تعیین استراتژی ها در این مرحله به تدوین استراتژی هایی پرداخته می شود که از نقاط قوت استفاده نموده، نقاط ضعف را از پیش رو برداشته و از فرصت ها بهره برداری می کند و به مواجهه با تهدیدها می پردازد. در این مرحله راهبردها در چهار گروه از راهبردهای بازنگری- محافظه کارانه و تدافعی، تهاجمی، تنوع- رقابتی، بر طبق جداول (6) و (7) تدوین می شوند. - راهبردهای تهاجمی- رقابتی SO(مبتنی بر نقاط قوت و فرصت ها)، که یک راه حل کنشگر است(حداکثر-حداکثر). - راهبردهای تنوع/ رقابتی ST (مبتنی بر مقایسه نقاط قوت داخلی و موانع بیرونی)، این راهبرد برپایه بهره گرفتن از قوت های سیستم برای مقابله با تهدیدات تدوین می شود و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط قوت و به حداقل رساندن تهدیدات است(حداقل-حداکثر). - راهبردهای بازنگری/ محافظه کارانه WO(مبتنی بر نقاط ضعف داخلی و فرصت های بیرونی)، که تلاش دارد با کاستن از ضعف ها حداکثر استفاده را از فرصت های موجود ببرد(حداکثر-حداقل). -راهبردهای تدافعی WT(مبتنی بر مقایسه نقاط ضعف داخلی و موانع بیرونی) صورت می گیرد و می توان آن را «راهبرد بقا» نیز نامید. کاهش ضعف های سیستم برای کاستن و خنثی سازی تهدیدهاست(حداقل-حداقل) (قنبری و همکاران، 1393: 4، به نقل از گلکار، 1385). در پژوهش حاضر هدف از به کارگیری تجزیه و تحلیل SWOT تعیین اولویت استراتژی های پیشنهادی و انتخاب بهترین استراتژی در ارتباط یا توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست شهرستان مشهد است.
جدول (6): راهبردهای محافظه کارانه و تدافعی در زمینه توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست
منبع: یافته های تحقیق، 1394. جدول (7): راهبردهای تهاجمی و رقابتی در زمینه توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست
منبع: یافته های تحقیق، 1394.
لازم به ذکر است در ماتریسSWOT، هدف این نیست که بهترین راهبردها مشخص گردد، بلکه هدف تعیین راهبردهای قابل اجرا است. بنابراین همه راهبردهایی که در ماتریسSWOT، ارائه میگردند، انتخاب و اجرا نخواهند شد.
مرحله سوم- تشکیل ماتریس داخلی و خارجی(IE) و اولویت های اجرایی ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی دارای دو بعد اصلی و نه خانه است. جمع امتیازهای نهایی ارزیابی عوامل داخلی بر روی محور Xها به نمایش درآمده و جمع امتیاز نهایی ارزیابی عوامل خارجی بر روی محور Yها نوشته شده است. نقطه تلاقی جمع امتیازهای عوامل خارجی و داخلی بر روی محور Xها و Yها، تعیین کننده موقعیت این بخش در ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی است. با توجه به امتیاز نهایی در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)، 2.65، و در ماتریس ارزیابی عوامل خارج (EFE)، 2.60، استراتژی منتخب در سلول (V) نمودار قرار گرفته و ماتریس «راهبردهای تهاجمی» را مشخص می کند. در واقع الگوی مناسب توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست شهرستان مشهد، علی رغم وجود تهدیدها و ضعف های متعدد، دارای نقاط قوت و فرصت های نسبتا زیادی می باشد.
(شکل شماره 1): ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی
مرحله چهارم- تهیه ماتریس راهبردهای کمی استراتژیک (QSPM) (مرحله تصمیمگیری) تصمیم گیری در مورد استراتژی های مناسب و قابل قبول، از طریق تجزیه و تحلیل علمی و قضاوت شهودی صورت می گیرد و با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) امتیاز نهایی هر راهبرد مشخص میشود. در اجرای ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی از تجزیه و تحلیلهای مرحله اول و نتیجه حاصل از مقایسه عوامل داخلی و خارجی در مرحله دوم استفاده میشود تا به وسیله آن شیوههای عینی راهبردهای قابل اجرا مشخص شوند با استفاده از این ماتریس می توان به صورت عینی راهبردهای گوناگون را که در زمره بهترین راهبردها هستند، مشخص نمود(ابراهیم زاده و همکاران،1390 :130). در واقع این تکنیک مشخص می کند که کدامیک از مولفه های استراتژیک انتخاب شده، امکان پذیر هستند. این تکنیک نیز مانند اکثر تکنیک ها و ابزارها نیازمند قضاوت خوب، خبرگی و آگاهی می باشد. روش کار به این صورت است که در مرحله اول فرصت ها و تهدیدات خارجی و قوت ها و ضعف های داخلی را در ستون سمت راست QSPM، فهرست شود.(این اطلاعات باید مستقیماً از ماتریس های EFE و IFE حاصل شوند). در مرحله دوم برای هر عامل بحرانی موفقیت (داخلی و خارجی)، امتیازی در نظر گرفته می شود. این امتیازات با توجه به ماتریس هایIFE و EFE می باشد و در ستون دوم در برابر عوامل بحرانی موفقیت قرار داده می شوند. در مرحله سوم با درنظر گرفتن مرحله دوم فرموله کردن، یعنی مرحله تلفیق و ترکیب، استراتژی های شدنی و قابل اجرا در نظر گرفته می شود و آنها را در ردیف بالای ماتریس QSPM، قرار می دهند. در مرحله چهارم امتیازهای جذابیت AS، تعیین می شود و آنها را به صورت مقادیر عددی که نشان دهنده جذابیت نسبی هر استراتژی می باشند، تعریف می کنند. امتیاز جذابیت با در نظر گرفتن هم زمان عوامل بحرانی و موفقیت و طرح این سوال حاصل می شود که «آیا این عامل در انتخاب استراتژی مذکور اثر می گذارد؟»، پاسخ داده شده اگر مثبت باشد، در یک کلاس بندی، بین عدم جذابیت تا بسیار جذاب از امتیاز 1 تا 4 قرار می گیرد. در مرحله پنجم جمع امتیازهای جذابیت را به دست آورده، این کار با ضرب امتیاز هر عامل در امتیاز جذابیت در هر ردیف حاصل می شود و نشان دهنده جذابیت نسبی آن استراتژی می باشد. امتیاز بالاتر به معنای جذابیت بیشتر آن استراتژی می باشد (فال سلیمان و صادقی، 1392: 153). جدول (8) ماتریس ارزیابی راهبردهای تهاجمی توانمندسازی زنان روستایی است.
جدول(8): ماتریس ارزیابی راهبردهای تهاجمی بر اساس روش کمی استراتژیک(QSPM)[9] مآخذ: یافته های تحقیق، 1394.
بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته استراتژی های ارائه شده در 10 مورد در جدول (9) گنجانده شده است. در این ماتریس اولویت اول، «افزایش توجه به زنان در برنامه های توسعه نواحی روستایی در سطوح بالای تصمیم گیری»، می باشد که بر اساس QSPM، بالاترین امتیاز یعنی 4.29، را کسب نموده است. راهبرد دوم «افزایش دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و اعتباری دولتی برای راه اندازی کسب و کارهای جدید» است که امتیاز 4.28 را کسب نموده است.
جدول (9): اولویت بندی راهبرد های ارائه شده در زمینه الگوی مناسب توانمندسازی زنان روستایی در روستاهای مهاجرفرست
منبع: یافته های تحقیق، 1394.
نتیجهگیری بررسی ها نشان می دهد، تاکنون مواهب و دستاوردهای توسعه در جامعه روستایی، بیشتر نصیب مردان شده (نقدی، بلالی، 1389: 79) و زنان بیش از مردان از پیامدهای منفی تغییرات ناشی از توسعه (در چارچوب پارادایم نوسازی) آسیب و زیان دیده اند. ساختار اقتصادی ضعیف نواحی روستایی تحت تاثیر رویکرد نوسازی، مهاجرت های روستایی-شهری را به امری غیرقابل اجتناب مبدل ساخته است. این نوع"مهاجرت به دلیل ماهیت خود علاوه بر تغییرات درازمدت و طولانی، آثار سریع و کوتاه مدتی را نیز در تعداد و ساختار جمعیت ایجاد می کند و تعادل و عدم تعادل هایی را در جمعیت تحت تأثیر خود به وجود می آورد"(خوش فر و همکاران، 1392: 148). این پدیده در درازمدت علاوه بر کاهش جمعیت روستایی موجب برهم زدن نسبت جنسی و تغییر در نقشهای جنسیتی خانوار و روستا می گردد. به طوری که با مهاجرت مردان از روستا و اقامت در شهر، وظایف مختلف مربوط به منزل و همچنین فعالیت های خارج از منزل وی به جنس مونث خانوار واگذار گردیده است. این مسئله به مرور زمان موجب زنانه شدن سکونتگاههای روستایی، افزایش حجم کار زنان روستایی، ورود خردسالان و کهنسالان به کار کشاورزی و دامداری و امثالهم می گردد. علاوه بر این مهاجرت موجب پذیرش نقش های جدید، افزایش مسئولیت های روستایی در زمینه های مختلف، افزایش استقلال زنان، کسب قدرت و اقتدار زنان در خانواده، افزایش تحرک اجتماعی زنان و امثالهم گردیده است. در چنین شرایطی توجه به زنان به عنوان ساکنین پایدار و اصلی این گونه سکونتگاههای روستایی اهمیت بیشتری می یابد. با تغییر ترکیب جمعیتی خصوصاً ترکیب جنسی جمعیت در روستا ضرورت برنامه ریزی برای زنان به طور مستقل و با درنظرگرفتن الزامات آن مطرح می گردد. از این رو توجه به بهبود موقعیت زنان نواحی روستایی مهاجرفرست امری است الزامی و برابر با توسعه. در حال حاضر زنان به عنوان ساکنین اصلی سکونتگاههای روستایی دارای نسبت جنسی پائین، مسئولیت بهره برداری از امکانات و منابع موجود در روستاها را به عهده دارند، از این رو چنانچه به توانمندسازی آنان توجه کافی نشود، طبعا روند توسعه کشاورزی و روستایی با تاخیر و چالش های جدی در روستاهای مهاجرفرست دارای نسبت جنسی پائین، مواجه می شود. با توجه به اینکه تحولات جمعیتی امری مهم در ایجاد تغییرات اقتصادی- اجتماعی، خصوصا در نواحی روستایی محسوب می گردد باید گفت در سالهای آتی با جمعیت انبوهی از زنان و دختران(خانی، 1383: 169)، در تعدادی از سکونتگاههای روستایی (مهاجرفرست) مواجه خواهیم بود، که چه بخواهیم و چه نخواهیم توانمندسازی آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است، چرا که زنان طیف گسترده ای از بازیگران توسعه در سکونتگاههای روستایی محسوب می شوند. نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد هرچه زنان توانمندتر می شوند، بر میزان مولد بودن، مشارکت آن ها و همچنین نقش اجتماعی آن ها افزوده می شود. در حال حاضر زنان روستایی کمتر در برنامه های توسعه روستایی به حساب آمده و ایفای نقش می کنند. در این زمینه بالا بردن میزان آگاهی میان سیاستگذاران نسبت به نقش محوری زنان در اجتماع ضرورتی اجتناب ناپذیر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد به منظور توانمندسازی زنان در روستاهای مهاجرفرست استراتژی های تهاجمی (حداکثر–حداکثر) بهینه هستند. اولین راهبرد ارائه شده بر اساس ماتریس استراتژیک کمی«افزایش توجه به زنان در برنامه های توسعه نواحی روستایی در سطوح بالای تصمیم گیری» است. همچنین از آنجا که توانمندسازی زنان، مستلزم بالا بردن سطح آموزش و تحصیلات است دومین راهبرد ارائه شده در این زمینه، «تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی و برگزاری دوره های آموزشی لازم (کشاورزی- ترویجی، فنی و حرفه ای، بازاریابی، کارآفرینی، تکنولوژیکی و...)»، است که نیاز به مدیریتی با جهت گیری مثبت این زمینه است. همچنین، سومین راهبرد ارائه شده به منظور توانمندسازی زنان در سکونتگاههای روستایی دارای نسبت جنسی پائین، «افزایش دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و اعتباری دولتی برای راه اندازی کسب و کارهای جدید»، است. به نظر می رسد در این زمینه دسترسی زنان و دختران روستایی به منابع مالی و اعتباری، آموزش های ترویجی، مهارتی و تکنولوژی مناسب و مشارکت در تصمیم گیریهای مرتبط با امور اقتصادی و اجتماعی در سطح محلی و خانوار ضروری است.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابراهیم زاده، عیسی و آقاسی زاده، عبدالله. 1388. «تحلیلعواملمؤثربرگسترشگردشگریدرناحیهساحلیچابهار بااستفادهازمدلراهبردی SWOT» مطالعاتوپژوهش هایشهریومنطقه ای. 1(1): 128-107. ابوت، پاملا. و والاس، کلر. 1376. درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمنیستی، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی. تهران: دنیای مادر. ازکیا، مصطفی. و ایمانی، علی. 1387. توسعه پایدار روستایی، 1. تهران: اطلاعات. اسعدی خلیلی، نرجس خاتون و حق پرست، فاطمه. 1393. توانمدسازی زنان؛ قوانین و برنامه های توسعه کشوری، 1. تهران: سازمان بهزیستی کشور. اکبری، رضا و قادریان، مسعود و منتظری، مرجان. 139. «جستاری پیرامون کارآمدی تکنیک SWOT و ارائه مدل جامع پیشنهادی برای مسائل شهری. مطالعه موردی: برنامه ریزی راهبردی بافت روستاشهری نعیم آباد یزد» هویت شهر. 9(22): 98-87. آیت، سیدسعید و اعظمیان، الهه. 1390. «تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی زنان روستایی» مجله روستا و توسعه. 14(3): 151- 164. برقی، حمید و قنبری، یوسف. 1393. «بررسی و نظرسنجی درباره مولفه های توانمندسازی زنان روستایی و تبیین عوامل موثر بر آنها: مطالعه موردی روستاهای شهرستان اصفهان» فصلنامه روستا و توسعه. 17(1): 53-37. بریمانی، فرامرز و نیک منش، زهرا و خداوردی لو، زهرا. 1391 «بررسی نقش اعتبارات خرد در توانمندسازی زنان روستایی، نمونه موردی: دهستان لکستان شهرستان سلماس» فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1(1): 82-69. پارسافر، سارا و یزدخواستی، فریبا. 1393. «بررسی روابط علی بین نقش های جنسیتی، تابآوری، سرسختی، درماندگی آموخته شده و هم وابستگی، در همسران افراد معتاد» فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی، روانشناسی زنان. 12(4): 92-69. جباری، حبیب. 1384. «رویکردهای اجتماع محور به برنامه فقرزدایی در ایران» رفاه اجتماعی 5(18): 297-263. چرمچیان لنگرودی، مهدی و علی بیگی، امیرحسین 1392. «بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی زنان روستایی» مجله جامعه شناسی زنان 4(13): 192-165. خانی، فضیله. 1383. «پی آمد مهاجرت انفرادی مردان بر کارکرد زنان در مناطق روستایی: مطالعه موردی روستاهای بندپی شرقی، مازندران»، مطالعات زنان 2(4): 176-149. خوش فر، غلامرضا و دانش، یونس و جوادی نیا، علی. 1392. «مطالعه جریان های مهاجرتی و عوامل مؤثر بر آن در استان مازندران» فصلنامه مطالعات توسعه ی اجتماعی – فرهنگی 1(4): 176-147. زمانی میاندشتی، ناصر و عطایی، پوریا و ایزدی، نسیم. 1391. «بررسی سطوح و میزان توانمندی در بین اعضای تعاونی زنان روستایی: مورد مطالعه: تعاونی زنان تفیهان شهرستان شیراز» زن در توسعه و سیاست 1(4). 172-153. سپهوند، فاطمه و غلامرضایی، سعید و رحیمیان، مهدی و ملکشاهی، یداله. 1394. «نقش مشاغل خانگی و اهمیت آن در توانمندسازی زنان روستایی» کنفرانس ملی کشاورزی پایدار محیط زیست و توسعه روستایی:6-1. سعدی، حشمت اله و جلیلیان، سارا و یعقوبی فرانی، احمد. 1393. «تاثیر کسب و کار های خانگی بر توانمندی اجتماعی زنان روستایی» زن و جامعه 5(3): 107-85. ضیایی، کیوان. 1392. توانمندسازی زنان در شهر تهران، 1. تهران: جامعه و فرهنگ. عفتی، محمد. 1382. «زنان روستایی و مهاجرت های فصلی مردان :با تاکید بر پیامدهای اجتماعی، فرهنگی» نامه پژوهش فرهنگی 7(6): 292-245. علیرضانژاد، سهیلا و بنی هاشم، فروغ السادات. 1391. «جنسیت و توسعه: نگاهی به تحولات جمعیت شناختی مناطق روستایی کشور» مطالعات توسعه اجتماعی ایران 4(2): 91-83. فال سلیمان، محمود و صادقی، حجت الله. 1392. «تحلیل توانمندی های بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی در راستای توسعه پایدار با استفاده از مدل SWOT» جغرافیا و توسعه 11(30): 156-139. فرضی زاده، زهرا و متوسلی، محمود و طالب، مهدی. 1392. «بررسی جامعه شناختی توانمندی اجتماعی و اقتصادی، درک بومی از آن، عوامل مؤثر بر رشد آن و موانع در جامعه زنان روستایی» توسعه روستایی 5(1):40-1. قاسمی، مریم. 1389. «پایدارسازی جمعیتی سکونتگاههای روستایی شهرستان مشهد با تأکید بر رویکرد متنوعسازی فعالیتهای اقتصادی». دکتری، جغرافیا، ادبیات و علوم انسانی، فردوسی، مشهد. قنبری، سیروس و رضایی، سمیه و منصوری دانشور، محمد رضا. 1393. «بررسی عوامل موثر بر گردشگری عشایری با استفاده از تکنیک SWOT، مطالعه موردی: ایل بختیاری» فضای گردشگری 3(10): 119-105. کبیر، نایلا و وی، ویویان، و شهدی، فریدا. 1389. توانمندی زنان: نقدی بر رویکردهای رایج توسعه، 1. تهران: آگه. کلانتری، خلیل و شعبانعلی فمی، حسین و سروش مهر، هما. 1389. «بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی: مطالعه موردی شهرستان همدان» مجله توسعه روستایی 1(2): 124-107. کنفرانس بین المللی ریو. 1992. «دستور کار 21 منشوری برای آینده» کنفرانس ریو ، برنامه کار» به قلم ژرار پیه. کولایی، الهه و طاهری، ابراهیم. 1389. «تاثیر توانمندسازی زنان بر توسعه روستایی در ایران» زن و حقوق و توسعه (تحقیقات زنان) 5(1): 65-50. گلکار، کورش. 1384. «مناسبت سازی تکنیک تحلیلی سوات (SOWT) برای کاربرد در طراحی شهری» صفه 15(41): 65-44. لانگه،سارا. 1372. معیارهاییبرایتواناسازیزنان،(نقشزناندرتوسعه)،تهران، روشنگران. لوئیز ال، هی. 1384. توانمندسازی زنان: توشه ای برای هر زن برای رسیدن به زندگی موفقیت آمیز، ترجمه آرمانوش باباخانیاس و الهام دژکام. تهران: علم. مرکز آمار ایران. 1390. شناسنامه آبادی های کشور، شهرستان مشهد. نجفی کانی، علی اکبر و وصال، زینب. 1394. «نقش مدیریت محلی در توانمندسازی زنان روستایی، مطالعه موردی: دهستان استرآباد جنوبی شهرستان گرگان» مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی10(30): 56-47. نقدی، اسداله و بلالی، اسماعیل. 1389. «مسأله اجتماعی خاموش و نامرئی: کاهش شانس ازدواج برای دختران روستایی :با تأکید بر یافته هایی از نقاط روستایی همدان» توسعه روستایی، 2(2). 94-77. وزارت رفاه و تامین اجتماعی، طرح جامع توانمندسازی زنان خود سرپرست و سرپرست خانوار. 1384. svr.irantvto.ir . ولیئی، محسن. 1390. «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با تاکید بر مشاغل خانگی و خوشه های تولید» مجموعه مقالات برگزیده همایش ملی توانمندسازی، 99-73. Baden, S. (2013). Women's collective action in African agricultural markets: the limits of current development practice for rural women's empowerment. Gender & Development, 21(2), 295-311.
Campbell, H., & Mayerfeld Bell, M. (2000). The Question of Rural Masculinities. Rural Sociology 65(4), 532-546.
Cunningham, K., Ploubidis, G. B., Menon, P., Ruel, M., Kadiyala, S., Uauy, R., & Ferguson, E. (2015). Women’s empowerment in agriculture and child nutritional status in rural Nepal. Public health nutrition, 18(17), 3134-3145.
Garikipati, S. (2012). Microcredit and Women's Empowerment: Through the Lens of Time‐Use Data from Rural India. Development and Change, 43(3), 719-750.
Kajanus, M., Leskinen, P., Kurttila, M., & Kangas, J. (2012). Making use of MCDS methods in SWOT analysis—Lessons learnt in strategic natural resources management. Forest Policy and Economics, 20, 1-9.
Mahmud, S., Shah, N. M., & Becker, S. (2012). Measurement of women’s empowerment in rural Bangladesh. World Development, 40(3), 610-619.
Ogunlela, Y. I., & Mukhtar, A. A. (2009). Gender issues in agriculture and rural development in Nigeria: The role of women. Humanity & social sciences Journal, 4(1), 19-30.
Sharaunga, S., Mudhara, M., & Bogale, A. (2016). Effects of ‘women empowerment’on household food security in rural KwaZuluNatal province. Development Policy Review, 34(2), 223-252.
Verma, S. (2016, July). Gender, Agriculture and Sustainable Development in India: Women's Marginalization or Empowerment. In Third ISA Forum of Sociology (July 10-14, 2016). Isaconf.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,625 |