تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,729 |
کثرت گرایی فرهنگی، هویت و تعلیم و تربیت (تبیین و ارزیابی) | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، فروردین 1384، صفحه 25-38 اصل مقاله (227.92 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2005.248 | ||
نویسنده | ||
مهدی سجادی* | ||
چکیده | ||
تعلیم و تربیت، یکی از نهادهای اجتماعی است که با تحولات اجتماعی، علمی، سیاسی و فرهنگی در ارتباط است. به عبارت دیگر، چند و چون کارکرد نظام های تربیتی هر جامعه یی، به چند و چون و کارکرد تحولات پیرامونی بسته گی دارد. امروزه، تعلیم و تربیت، با مجموعه ئی از تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهانی رو به روست که به گونه ئی گریز ناپذیر باید خود را با آن تحولات هم آهنگ نماید. با توجه به بروز تحولاتی در گستره ی ارتباطات و اطلاعات، و در نتیجه، پیدایش نظریه هایی چون پست مدرنیسم، فمنیسم، کثرت گرایی، جهانی شدن و ... طبیعی است که نظام های تربیتی باید موضع و جایگاه خود را در برابر تحولات و نظریه های یاد شده روشن کنند. یکی از نظریه های مهم در گستره ی تعلیم و تربیت، نظریه ی کثرت گرایی فرهنگی است که البته پی آمدهایی برای مسئله ی هویت داشته است. ما در این مقاله، با بررسی کثرت گرایی فرهنگی و پی آمدهای آن برای هویت دانش آموزان، به تبیین نقش تعلیم و تربیت در این ارتباط می پردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
کثرت گرایی فرهنگی؛ هویت؛ جهانی شدن؛ تعلیم و تربیت کثرت گرا؛ پست مدرنیسم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 936 |