![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه الزهرا](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 939 |
تعداد مقالات | 7,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,751,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,074,140 |
بازدارندههای خلاقیت دانشآموزان: فعالیتها و ویژگیهای معلم | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 1، فروردین 1387، صفحه 177-192 اصل مقاله (141.37 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2008.245 | ||
نویسندگان | ||
یحیی کاظمی* ؛ نرگس جعفری | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه فعالیتها و ویژگیهای معمول معلم با میزان خلاقیت دانشآموزان سال اول ابتدایی است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و گروه نمونه شامل59 معلم و 590 دانشآموز بود که معلمان به روش تصادفی و دانشآموزان در گروههای 10 نفره از میان دانشآموزان کلاس به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل 6 پرسشنامه در زمینههای سنجش خلاقیت دانشآموزان، روشهای تدریس و سوابق معلم است. از روشهای آماری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین عوامل مختلف معمول در فعالیتها و ویژگیهای معلم بین مدرک تحصیلی پایین، سابقه خدمت کم، سابقه تدریس کم در پایه اول، نگذراندن دورههای آموزشی ضمن خدمت، و تدریس به روش سخنرانی با کاهش میزان خلاقیت دانشآموزان کلاس ، همبستگی معنیداری وجود دارد. در بین این ویژگیها، گذراندن دورههای آموزش ضمن خدمت در پیش بینی میزان خلاقیت دانشآموزان اولین رتبه را به خود اختصاص داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ موانع خلاقیت؛ روش سخنرانی؛ ارزشیابی نهایی؛ تشویق؛ تنبیه؛ محتوای کتاب درسی؛ مدرک تحصیلی معلم؛ سابقه خدمت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teachers\' characteristics and activities as impediments to students\' creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
Y. Kaazemee؛ N. Ja'faree | ||
چکیده [English] | ||
To study the relationship between teachers\' regular activities and characteristics on the one hand and students\' creativity, on the other, a sample of 59 first grade teachers and 590 first graders were randomly selected from among all teachers and their students in Zaahedaan. A total six questionnaire were administered regarding students\' creativity, teachers\' teaching methods and backgrounds. Results show a significant correlation between levels of schooling, length of employment, length of time being first grade teacher, having in-service training, and methods of teaching on the one hand, and students\' creativity on the other. Among all these factors, the status of in-service training was ranked first as the predictor of students\' creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
in, service training, creativity impediments, Teaching Methods, teachers' level of schooling | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 958 |