تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,803 |
اثر بخشی روش خود آموزی کلامی بر کاهش شدت علایم ناپایداری عاطفی، زودرنجی، افسرده خلقی و اضطراب در مبتلایان به اختلال پیش از قاعدگی. | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 147-160 اصل مقاله (357.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2016.2387 | ||
نویسنده | ||
محمد علی احمدوند* | ||
دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف ازاین پژوهش، اثربخشی رواندرمانی شناختی- رفتاری با تاکید بر اثر روش خودآموزی کلامی در کاهش شدت علایم ناپایداری عاطفی، زودرنجی، افسرده خلقی و اضطراب مبتلایان به اختلال ملال پیش از قاعدگی بود. از جامعه 345 نفری زنان دانشجوی دانشکده روانشناسی واحد تهران جنوب 322 دانشجوی مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مشخص گردیدند و از بین آنها 32 نفربا اختلال ملال پیش از قاعدگی شناسایی شدند و به گونه ای تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.برای این پژوهش نیمه آزمایشی، پرسشنامه ای بر طبق ملاک های انجمن روانشناسان آمریکا با اعتبار و روایی بالا تهیه شد و بین افراد توزیع گردید. بعد از آموزش روش خودآموزی کلامی در 12 جلسه هفتگی و هر جلسه حداقل یک ساعت ، پرسشنامه به گروه آزمایش وگواه داده شد. تحلیل داده ها از طریق آزمون های تی و کوواریانس ، انجام گرفت. یافته ها با کنترل پیش آزمون نشان داد که روش خود آموزی کلامی، شدت نشانه های اختلال را در افراد گروه آزمایش به طور معنی داری کم کرد. چهار فرضیه پژوهش تایید گردید. بنابراین روش خودآموزی کلامی، یک روش موثر در کاهش شدت نشانه های بیماری در دانشجویان دارای اختلال ملال پیش از قاعدگی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سندرم پیش از قاعدگی؛ اختلال ملال پیش از قاعدگی؛ روش خود آموزی کلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of verbal self instruction on reducing affective lability, irritability, depressed mood and anxiety in female students with premenstrual dysphoric disorder. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Ahmadvand | ||
Islamic azad university-south tehran branch | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioural psychotherapy emphasing the effect of verbal self instruction(VSI) method on reducing affectiv lability, irritability, depressed mode and anxiety in female students with premenstrual dysphoric disorder( PMDD). Among 345 female students belong to Azad university, psychological college, south Tehran branch, 322 students with PMS, were determind and then 32 students with PMDD were selected and divided randomly in experimental and control groups (each group comprising 16 students).The method of this research was semi experimental design using pre-test and post-test with control group. The students in the experimental group received 12 sessions of VSI therapy and no control group. Questionnars based on DSM-5, with high validity and reliability, were distributed between them. Deta analysis were done through the analysis of covariance. The findings by pre-test controlling showed that VSI method significantly decreased symptoms among experimental group. And four hypothesis were approved. As a result, VSI is an effective method in reducing 4 main symptoms in students with PMDD. Keywords: Premenstrual dysphoric disorder; verbal self instruction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Premenstrual Syndrome, Premenstrual dysphoric disorder, Verbal self instruction | ||
مراجع | ||
بابایی، مهناز.، اکبرزاده، نسرین.، نجل رحیم، عبدالرحمان و پورشهریاری، مه سیما (1389). تأثیر درمان ترکیبی شناختی-رفتاری و کاهش اندیشه پردازی خطر بر اختلال وسواس اجباری. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 6 (1). 43-56 ترابی مزرعه ملکی، نغمه.، طهماسیان، کارینه.، بختیاری، مریم.، غمخوار فرد ،زهرا و امراالهینیا، مونا (1394). اثربخشی درمانشناختی-رفتاری در افزایش کنترل اضطراب دختران 13-11 ساله دچار اختلال اضطراب فراگیر، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 11 (1). 25-50 لاریجانی، زرین سادات.، حسنی، فریبا.، سپاه منصور،مژگان.، محمودی، غلامرضا (1393). مقایسه اثربخشی درمانشناختی بر حضور ذهن و درمان فراشناختی در دانشجویان با نشانههای افسردگی، فصلنامۀ مطالعات روانشناختی، 10 (2). 27-50 Babaii.M; Akbarzadeh,N; Najlerahim,A; porshahriari,M. The impact of the composed approach of cognitive-behavioural therapy and danger ideation reduction therapy on obsessive-compulsive disorder among memale students .Quartery journal of psychological studies. 6(1): 43-56.(Text in Persian). Coleman, J.C. (2005). Abnormol Psychology and modern, Sixth edition. Scoh Poreman Company. Hartlage, S.A; Freels S; Gotman .N; Yonkers, K. (2012). Criteria for premenstrual dysphoric disorder. Secondary analyses of relevant data sets. Arch Gien psychiatry .66(3):300-305. Jes ,D.V. and et al (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders .DSM-5. American psychiatric Publishing. washington DC, London, England. Johnson, S. (2008). Premenstrual syndrome, menstrual abnormdlities and abnormal utering blooding. American Health Network. http://www.google. Com/search Johnson. Kathleen, M; Lustky, B. (2010). Premenstrual Syndrome and Premenstral disphoric disorder. Issues of quality of life, stress and exercise. Springer Science Busing Media (USA). Landen, M; Nissbrand H, H; Allgulander, C; Sorvik, K; Ysander. C;Eriksson, E. (2007). Placebo-controlled trial comparing in termitten and continnous paroxetine in premenstrual dysphoric disorder. Neuropsychopharmacology. 32(5): 153-161 Larijani, Z; Hasani, F; Sepahmansour ,M; Mahmoodi, gh. (2014). Comparison of the effectiveness of mindfulness based cognitive therapy and metacognitiveon depressive symptom. Quartery journa of psychologica studies,10(2): 27-50(Text in Persian). Mc Nair, R. E. (2014). Premenstrual syndrome, Association and reproductive Health professional (ARHP), Maneging Michigan University. Poormohammad, R; Tajrishi, M.(2015). The effectiveness of verebal self instruction training on math problem-solving of intellectually disabaled students. Iranian rehabilitation journal.13(4):39-53. Reiber, C. (2008). An evolutionary study of premenstrual syndrome. American Journal of Human Biology. 20(2): 230-231 Rebeti, A. (2009). Emprical support for an evolutionary modle of premenstrual syndrome. journal of social evolutionary and cultural psychology.9 (1): 28-39. Retrieved May 22, 2016. Casper, R. F; Yonkers, K. A; from http://www.UpToDate.com .Treatment of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder. 26.2012:75. Retrieved May 25, 2016. Yonkers, K; Casper, R.F. fromhttp://www.UpToDate.com Clinical manifestation of diagnosis of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder. Feb 10. 2016:102-117. Retrieved May 30, 2016. Stoppler, M.C. from http://www.MedicinNet.Com. premenstrual symptoms. causes and treatment. October2014. Rubinow, D.R; Schmidt P.Y. (2006). Gonadal steroid regulation of mood: the lessons of premenstrual syndrome. From. Neuroendocrinology; 27(4): 210- 216. Scote, M.J. (2013). Social Network Analysis. Cognitive-Behavioral Approach for common trauma Responses Posttraumatic Stress disorder. Washington DC. Siber, T.J. (2015). Premenstrual dysphoric disorder in adolescents. Case report of treatment with fluoxetine and review of the literature.Journal of Adolescent Health.37(6):518-25 Tabbassum S;Rashid N;Hiroshi B;Natallo T. (2005). Premenstrual syndrome: frequency and severity in young college girls. Journal of Pakistan Medical Association.55(12):546-9. Takeda, T; Tasaka, K; Sakata, M; Murata, Y. (2006). Prevalence of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder in Japanese women. Archive of Womens Mental Health, 9(5):209-212. Tay, T. T. (2014). Premenstrual syndrome and Premenstrual dysphoric disorder and management. Association of Reproductive Health professionals. Torabi, M.M; Ghamkharfar, Z; Tahmasian, K; Bakhtiari, M; Amrolahinia,M .(2015). The effectiveness of group cognitive –behavioural therapy in increasing perceived anxity control in 11-132 girls with generalized anxiety disorder. Quartery journal of psychology studies.11(1):25-50(Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,091 |