تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,255 |
بررسی هرمنوتیک به مثابه بستری برای پژوهشهای تربیتی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 211-236 اصل مقاله (607.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.2276 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی1؛ سید نورالدین محمودی* 2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در تاریخ فلسفة علم، در قرن بیستم، از چهار تحوّل مهم میتوان سخن گفت که هریک دربرگیرندة گفتمان خاصی در عرصة فلسفة علم هستند.گفتمان نخست، پوزیتیویسم و استقراگرایی؛ گفتمان دوم، ابطالگرایی کارل پوپر و قواعد ریاضیگونة لاکاتوش؛ گفتمان سوم، ساختارگرایی و نسبیتگرایی تامس کوهن و گفتمان چهارم، هرمنوتیک. هدف از مقاله حاضر بررسی تاریخچه و ریشه هرمنوتیک و استخراج آن در حوزة تعلیم و تربیت است. در واقع هدف از این پژوهش، بررسی هرمنوتیک به عنوانی گفتمانی است که تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داده است، با توجه به اینکه مباحث و مبانی هرمنوتیک در اشکال مختلف آن به مسئلة محوری فهم و تأویل صورت تفکر آدمینظر دارد، یکی از ایدههای مهم در فرآیند تعلیم و تربیت میباشد و دلالتهای آن در زمینة برنامه درسی، ارزشیابی و روششناسی فراوان است. برای تحقق این مهم و رسیدن به هدف این پژوهش از روش تحلیلی-استنباطی استفاده شده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که هرمنوتیک متربی بهعنوان متن اصلی در تعلیم و تربیت قرار میگیرد و در حوزة ارزشیابی معیارهایی را بهدست میدهد که متربی به صورت چند بعدی و در بطن فعالیتها مورد ارزیابی قرار میگیرد، در حوزة روششناسی هرمنوتیک روشی مناسب و با سازوکارهای مختص به خود در پژوهشهای تربیتی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: هرمنوتیک؛ روش؛ تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hermeneutics as a Basis for Educational Studies | ||
نویسندگان [English] | ||
Afzal sadat Hoseini1؛ nuredin mahmoodi2 | ||
چکیده [English] | ||
In the history of twentieth century philosophy of science in four major transformation has occurred, each of which has had great impact The first discourse positivism, the second discourse is Karl Popper, the third discourse, structuralism and Relativism of Thomas Cohen and fourth discourse, hermeneutics. Hermeneutics can solve many problems in the field of education. This paper discusses the history and roots of hermeneutics and its implications in the field of education has been analyzed. The purpose of this study was Hermeneutics as a discourse which has affected of education, Hermeneutics is the one of the theories of Appropriate for the processes of education. To achieve this important goal of this research method of analysis - analytical used. The results show that Hermeneutics in the fields of students, education, evaluation scope and methodology for education has significant implications. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hermeneutics, methods, education | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک(1375). حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفة هنر، تهران: مرکز. اسمیت، فیلیپ.جی(1373). فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه سعید بهشتی. تهران: آستان قدس رضوی. باقری، خسرو(1375). دیدگاههای جدید در فلسفة تعلیم و تربیت، تهران: نقش هستی. باقری، خسرو(1386).دیدگاههایجدیددرفلسفةتعلیموتریبت. تهران: علم. باقری، خسرو و میرزایی، عبدالوهاب(1382). الگویی برای پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر اساس دیدگاه هرمنوتیک. شماره1. سال اول پاییز. ریکور، پل(1368)، رسالت هرمنوتیک، مجله فرهنگ، کتاب چهارم و پنجم. حسین زاده، محمد(1385)، درآمدی برمعرفت شناسی و مبانی معرفت دینی، تهران: مؤسسه امام خمینی(ره). سعیدیروشن، محمدباقر(1386)، تحلیل زبان قرآن و روششناسی فهم آن، تهران: مؤسسه حوزه ودانشگاه. شکوهی،غلامحسین(1372). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی. صفایی، سعید و هدیه محبت، موحد(1391). هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی. مجله نوآوریهای آموزشی، بهار 1391، شماره 41، ص 113-136. کوزنزهوی، دیوید(1378)، حلقه انتقادی، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. Allen, G. David. (1995). Hermeneutics: Philosophical Traditions and Nursing Practice Research. Nursing Science Quarterly, 8)4(, 174-182. Beyers, Chris. (2008) .The Hermeneutics of Student Evaluations. Heldref Publications. Bindeing, Linda L.,Moules, Nancy, J., Tapp, D. M., & Rallison, L. (2007). Hermeneutic Musings on Learning: The Dialogical Nature of Teaching Interpretively. Journal of Educational Thought, 41(2),179-189. Christopher, J ., Richardson, F ., & Christopher, S. (2003). Philosophical Hermeneutics: A Metatheory to Transcend Dualism and Individualism in Western Psychology. Paper presented at the International Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychologists, Warsaw, Poland Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and Education. Albany: State University of NewYork Press. Heidegger, M. (1962). Being and Time. New York: Harper & Row. Jardine, D. W. (1992). The fecundity of the individual case: Considerations of the pedagogic heart of interpretive work. Journal of Philosophy of Education, 26(1), 51-61. Kant, Immanuel. (1983). Critique of pure Reason. Translated by Norman, Kemp. The Macmillan press LTD. Lyotard, J. (1984). The Postmodern Condition: A report on knowledge. Manchester: Manchester University Press. Malpas, Jeff. (2010). Consequences of Hermeneutics: Fifty Years After Gadamer's Truth and Method. Northwestern University Press. Palmer, R. E. (1999). Hermeneutics. Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger and Gadamer. Evanston, Northwestern University Press. Petruzzi, Anthony. (2008). Articulating a hermeneutic theory of writing assessment. Assessing Writing, 13(3), 219-242. Pinar, William F. & Mcknight, Douglas. (2005). The Uses of Curriculum Knowledge: Notes on Hermeneutics. International Journal of Educational Research, 23(2), 181-190. Purpel, D. F. (2008) .The moral and spiritual crisis in education Massachusetts, Bergin and Garry publishers. Skjaerven, knut(2009). What About Hermeneutics?, available in: .http://barebonescommunication.wordpress.com/2009/02/28/what-about-hermeneutics/. Thiselton, Anthony C. (2009), Hermeneutics: An Introduction. Wm. B. Eerdmans Publishing Company. Van Ginkel, H. (2005). University 2050: The organization of creativity and Innovation. Higher Education Policy, 8(4), 14-18. Warren, Jeff. (2005). Towards an Ethical-Hermeneutics. European Journal of Psychotherapy & Counselling and Health. 7(1–2), 17– 28 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,901 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,834 |