تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,282 |
تأثیر ارائة محتوای الکترونیکی با سبکهای آموزشی زبانی، دیداری-فضایی و حرکتی-جسمانی گاردنر بر یادگیری، درآموزش ترکیبی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 79-95 اصل مقاله (317.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.2271 | ||
نویسندگان | ||
مهران فرج اللهی1؛ الهه بدیعی* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش میکوشد تا بهوسیلة آموزش الکترونیک از جدیدترین فناوریها در یادگیری برای توسعه، بهبود کارآیی، و فراهمسازی عدالت آموزشی بهره گیرد. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر سبکهای آموزش مبتنی بر هوشهای زبانی، فضایی و حرکتی-جسمانی گاردنر، بر پیشرفت تحصیلی در آموزش ترکیبی انجام گرفت. در این پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم رشتة کامپیوتر هنرستانهای کاردانش شهر اصفهان شرکت داشتند، که بهطور تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل از پژوهش، دو گروه از نظر نیمرخ هوشهای چندگانه و مشخصات زمینهای مقایسه شدند و تفاوت معنیداری(در سطح05/0p< ) در دو گروه مشاهده نشد. همچنین، از یک پرسشنامة پیشرفت تحصیلی معلم ساخته بهعنوان پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. آموزش در هر دو گروه بهصورت آموزش ترکیبی انجام شد. در گروه آزمایشی، علاوه بر روش مرسوم، از محتوای الکترونیکی محقق ساخته مبتنی بر هوشهای چندگانه استفاده شد. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش، بهطور معنیداری(در سطح05/0p< ) پیشرفت تحصیلی بالاتر دانشآموزانی را که همراه با محتوای الکترونیک با سبک آموزشی فضایی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان گروه کنترل نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش های چند گانه- آموزش الکترونیک- محتوای الکترونیکی- آموزش ترکیبی- تفاوت های فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of E-learning using multiple intelligence theory of Gardner on learning in Blended teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
mehran farajollahi1؛ elaheh badiee2 | ||
چکیده [English] | ||
Education attempts to improve its efficiency and equity through the last technologies using e-learning. This quasi-experimental applied research, with the pre-test - post-test with control group method, aimed to explore the effect of learning styles based on Linguistic, spatial and Bodily-kinesthetic Gardner intelligences on Academic Achievement in blended-learning. In this study, 60 third-grade computer science students in vocational schools of the Isfahan city participated. They were randomly enrolled into control and experimental groups (30 student in each groups). Multiple intelligences profiles and background characteristics of two groups did not differ significantly (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multiple intelligences, e-Learning, Electronic Content, Blended Learning, Individual differences | ||
مراجع | ||
آرمسترانگ، توماس(2000). هوشهای چند گانه در کلاس در س. ترجمه صفری، مهشید(1383). چاپ اول، تهران: مدرسه. پوردنجانی، رحیم و غباری بناب، باقر(1390). تأثیر مداخلهای آموزش مبتنی بر نظریه گاردنر برخودکارآمدی دانشآموزان ناشنوای هنرستانی شهر اصفهان، مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری ، سال اول، شماره اول، پیاپی1، 73-86. حاجی حسین نژاد، غلامرضا و بالغیزاده، سوسن(1387). آموزش ریاضی ویژه دانش آموزان عادی و دیر آموز، چاپ اول، تهران: جهاد دانشگاهی تربیت معلم. حاجی حسیننژاد، غلامرضا.، حقانی، محمد و نیرو، محمد(1390). تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان اول دبیرستان، فصلنامه مدیریت و رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار،سال پنجم،شماره 2 153-168 زندی، بهمن؛ ده باشیشریف، فروزان(1389). راهبردهای پردازش و تدوین محتوای آموزش الکترونیک، چاپ اول، تهران: دانشگاه پیام نور. عبدی، علی.، نوروزی، داریوش.، ملکی، حسن و ابراهیمی قوام، صغری(1390). مقایسه اثر بخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی،10(1)،پیاپی 37، 101-120. کیا، علیاصغر(1388). نگاهی به آموزش مجازی(الکترونی). کتاب ماه علوم اجتماعی، 13(24)،82 – 89 . لطفآبادی، حسین(1386). روانشناسی تربیتی، چاپ سوم، تهران: سمت. مهرمحمدی، محمود(1388). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها.چاپ سوم، تهران: آستان قدس رضوی. Benson, P. (2003). Learner autonomy in the classroom, Practical English teaching, New York: McGraw Hill. Bersin, j. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies and Lessons Learned, San Francisco: Pfeiffer. Douglas, O., Burton, K.S. & Reese-Durham, N. (2008). Journal of Instructional Psychology, 32(2),182-187 Douglas, O., Burton, K.S. & Reese-Durham, N. (2008). Journal of Instructional Psychology, 32(2),182-187. Gangi, S. (2011). Differentiating Instruction Using Multiple Intelligences In The Elementary School,Classroom: A Literature Review, university of Wisconsin-Stout Menomonie, Available at http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2011/2011gangis.pdf. Gardner H., & Veenema S. (1996). Multimedia and Multiple Intelligence. The American Prospect.7(29), 69-75. Moran, S.; Kornhaber, M.; Gardner, & H. (2006). Orchestrating Multiple Intelligences, Educational Leadership. Teaching to Student Strength, 64(1), 22-27. McNamee, P., & McNamee, F. (2009). E-Learning & Multiple Intelligences Theory (MI) And Learner-Centred Instruction: Adapting MI Learning Theoretical Principles To The Instruction Of Health And Safety To Construction Managers. Journal of College Teaching & Learning, 6(2), 49-58. Smith, G. H.(2011). The Effect of Teaching Style (taken from the Theory of Multiple Intelligences) on Retention Rate and Mastery of Topic, Heathwood Hall Episcopal School. Available from: www.heathwood.org/ourprogram/SCJAS11doc/gSmith.pdf, Accessed 2013/4/3, 2:55. Tiirmaa O.S, Torrao, S., Manninen, j., Hansen, C., Laanpere, M., Pilt, L.,Valk, A. & Marandi,T. ( 2007). B-Learn Project: Research Reports & Examples of Best Practices, Estonia: UT – University of Tartu (Estonia) ,Open University Centre. Wikipedia, the free encyclopedia (2013). E-learning, http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning, accessed .18/2/2013. Xie, J.,& Lin, R. (2009). Research on Multiple Intelligences Teaching and Assessment. Asian Journal of Management and Humanity Sciences, 4( 2-3). 106-124. Yi-donga, F., Zhan-jib, G., Yun-duanc, F.,& Xiao-xiaa, W.(2011). The Research Of E-Learning Environment Design Based On The Theory Of Multiple Intelligences. Education And Management Engineering, 1(5), 49-54, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,988 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,716 |