تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,825 |
تحلیلی بر نوسازی و کارکرد خانواده در استان مازندران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات زن و خانواده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1394، صفحه 121-149 اصل مقاله (764.23 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2016.2210 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسین نازکتبار1؛ شهرام ملانیا جلودار2؛ سیده زهرا حسینی درونکلائی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1نویسنده مسئول، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور؛ hntabar@yahoo.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور؛ smollania@yahoo.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران؛ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در طول دو سده اخیر در جریان نوسازی، خانواده ایرانی دچار تغییرات اساسی گردیده است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش آن است که تغییرات کارکردی خانواده در بستر نوسازی در استان مازندران را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق حاضر، پیمایشی بوده و سرپرستان خانوار در مناطق شهری و روستایی استان مازندران جامعه آماری آن را تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران چهارصد نفر تعیین شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بوده است. یافتهها نشان داد که در نقاط شهری، بین نوسازی و کارکرد حمایتی- مراقبتی تفاوت معنیداری وجود دارد و در نقاط روستایی بین این دو متغیّر تفاوت معنیدار وجود ندارد. اما بین دو متغیّر نوسازی و کارکرد عاطفی در نقاط شهری و نقاط روستایی تفاوت معناداری دیده نشده است. خانواده هنوز هم از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. البته با شواهدی می توان به تغییرات کارکرد خانواده اشاره کرد ولی این تغییرات در دو نقاط شهری و روستایی متفاوت است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوسازی؛ کارکرد خانواده؛ کارکرد حمایتی- مراقبتی؛ کارکرد عاطفی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Issues and Interventions of Children of Divorce in Iran: A Meta-analysis of Articles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hossein Nazoktabar1؛ Shahram Molania Jelodar2؛ S. Zahra Hoseini Dronkolaei3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Corresponding author, Associate professor in Payame Noor University; hntabar@yahoo.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Associate professor in Payame Noor University; smollania@yahoo.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3PhD in Education in Management, Islamic Azad University, Sari, Iran; s.zahra.hoseini61@gmail.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abstract In recent years, divorce growth rate has led to an increase in the number of children of divorce. These children have a lot of problems and issues hidden from view. Undoubtedly, parental separation is an annoying phenomenon for most of them. Studies indicate that children of divorce usually confront many social and psychological problems in their lives. In this paper, we have conducted a meta-analysis method to analyze the published internal papers in this field. Finally, we came to 20 articles and took them into consideration. the Internal research are mostly focused on mental health and its sub-scales, and the results show that the condition of children of divorce is more undesirable than that of orphan children and those from intact families. Some of these studies also show the positive impact of intervention programs on children of divorce. What is neglected in these studies is examining the social damages threatening these children. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
children of divorce, Meta-analysis, situation, intervention | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تجربه نوسازی[1] در جهان بازگوی آن است که برنامههای نوسازی، زمانی موثّرتر خواهد بود که بتواند طرز فکر انسانها و روش زندگی آنها را تغییر دهد و از آن جا که انسانها در چارچوب خانواده شکل گرفته اند، پس طبیعتاً فرایند نوسازی در وهله نخست، نهاد خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. تأثیرپذیری کارکرد خانواده از فرآیند نوسازی از سوی اسملسر[2] (1959)، لرنر[3] (1958)، پارسونز[4] (1966)، رابرت وود[5] (1977)، ریچارد لامبرت[6] (1963)، اینکلس[7] (1976) و اینگلهارت[8] (1373) مورد تاکید قرار گرفته است. در طول دو سده اخیر در جریان نوسازی، خانواده ایرانی دچار تغییرات اساسی گردیده است. تغییرات ایجاد شده در ساختار کلی جامعه در دهههای اخیر در اثر اجرای برنامههای متنوع نوسازی به ویژه گسترش آموزش عالی و وسائل ارتباط جمعی، شرایط دگردیسی نهادهای مسلط اجتماعی را فراهم کردهاند، به گونهای که برخی نهادهای اجتماعی کارکردهای سنتی خویش را از دست داده و کارکردهای نوینی پیدا کردهاند. خانواده نیز از این مهم مستثنی نیست، به طوری که گونهگون شدن همه جانبه خانواده و تغییر نظام قدرت در آن مشهود است (کاستلز، 1385: 268). بنابراین، عدهای تغییرات را به معنای زوال و فروپاشی خانواده در دوره جدید میدانند. افلاطون، مارکس و انگلس و فمنیستها هر یک به دلایلی متفاوت از دیگری به حذف کارکردهای سنتی خانواده در جامعه میاندیشند (آزاد ارمکی، 1389 : 119). در مقابل، عدهای به بقای خانواده با وجود تغییرات آن توجه دارند. عدهای از کارکردگرایان ساختاری تحت تأثیر اندیشههای کنت، دورکیم، پارسونز و مرتن مدعیاند که تغییر نظام کارکردی خانواده امری نامحتمل و تصورناپذیر است و خانواده پاسخگوی اساسیترین نیازهای انسانی و اجتماعی است و به همین لحاظ هرگز دچار فروپاشی نخواهد شد (هارالامبوس، 1991 : 325). با این حال، خانواده خود پدیدهای است که به بیان گورویچ هر لحظه در حال دگرگونی بوده و از فراگردهای «ساختی شدن»[9]، «از ساخت افتادن»[10]، «بازساختی شدن»[11]برخوردار است. لذا، هرگونه نگرشی به خانواده بایستی نگرشی پویا و دیالکتیکی باشد(مهدی، 1354: 64). در ایران، نهاد خانواده در چند دههی اخیر عمدتاً به دلیل اجرای سیاستهای مبتنی بر برنامههای نوسازی و تغییرات فرهنگی متأثر از آن، دست خوش تغییرات مهمی شده که در نتیجه ی این تغییرات، کارکردهای سنتی خانواده در ایران تضعیف شده است. آن چه در این پژوهش مد نظر است، بررسی تغییرات کارکردی خانواده در بستر فرایند نوسازی در استان مازندران است. اما در پاسخ به این پرسش که آیا مازندران در معرض برنامههای نوسازی قرار گرفته است یا نه، باید گفت که استان مازندران از برنامههای نوسازی دوره پهلوی دوم به ویژه اصلاحات ارضی و در هم شکسته شدن نظام ارباب رعیتی از بعد اجتماعی تأثیرات زیادی پذیرفت. با وقوع انقلاب سال 57 در ایران، فرایند دگرگونی های اجتماعی شدت و گسترش بیشتری یافت و به تدریج دیگر ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی استان مازندران را نیز فرا گرفت. با توجه به این که توسعه و پیشرفت جامعه تا حدود زیادی در گرو نهاد خانواده است، مقاله حاضر در پی آن است تا آسیبهایی که نهاد خانواده در فرآیند نوسازی تجربه می کند را شناسایی نماید تا بدین وسیله بتوان با برنامهریزی هایی در جهت کاهش این معضل گام برداشت. آمارهای ارائه شده توسط نهادهای مربوط، حکایت از بحران نهاد خانواده در ایران دارد. از این رو، خانواده در دوران معاصر تحولات بی سابقه ای را تجربه کرده که انجام این پژوهش ضروری به نظر می رسد. بنابراین، مسئله اصلی پژوهش این است که آیا تاثیر نوسازی بر کارکرد حمایتی- مراقبتی خانواده در نقاط شهری با نقاط روستایی متفاوت است؟ و آیا تاثیر نوسازی بر کارکرد عاطفی خانواده در نقاط شهری با نقاط روستایی متفاوت است؟ اگر این تفاوت معنادار است، میزان و رابطه آن بر هر یک از مولفه ها چگونه است؟
پیشینه تحقیق مرور تحقیقات داخلی و خارجی نشان می دهد که خانواده در دنیای معاصر تحت تأثیر مؤلّفههای نوسازی، از لحاظ کارکردی، تغییرات وسیعی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر، تحقیقات انجام شده در مورد کارکرد خانواده نشان میدهد که اکثر آنها، نوسازی را باعث تحولات خانواده میدانند. آزاد ارمکی و همکاران (1379) نیز به بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی با تاکید بر مقایسه مراسم، آداب و کارکردهای حمایتی پرداختند.آن ها به این نتیجه رسیدند که با وجود پایایی کارکردهای آداب و رسوم ازدواج و تشدید در اجرای مراسم، برخی از سنتها و ارزشهای حاکم بر خانواده و شبکه خویشاوندی تحت تأثیر تحولات فرهنگی اجتماعی بوده است. آقاجانیان (2001) در مطالعهی خود با موضوع خانواده و تغییرات آن در ایران، بر این عقیده است به این نتیجه رسید که نهاد خانواده در ایران کنونی تحت نفوذ و تأثیر تمدن ایرانی قبل از اسلام، ارزشها و دکترینهای اسلامی، تلاشها و فعالیتهای نوسازی دهههای 1960 و1970، انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ ویرانگر و تلاشهای اخیر برای توسعه اقتصادی میباشد. هیرشمن و مین (2002) در مطالعه ای درباره تأثیرات نوسازی بر ساختار خانوادۀ پدر مکانی در کشور ویتنام، به این نتیجه رسیدند که علی رغم وجود فرآیند نوسازی و شیوع مشاغل غیرکشاورزی و بالارفتن سن ازدواج، این نوع الگوی خانواده تغییر محسوسی نکرده است، یعنی سکونت بیننسلی برای جوامع مدرنیزه شده هنوز کارکرد خود را حفظ کرده و مورد استقبال است. ویلیام گود (1963) نیز در اثر خود با عنوان انقلاب جهانی در الگوهای خانواده، نشانداد که تغییرات اساسی در حوزههای رفتار، ارزشها، اعتقادات و نگرشهای مرتبط با خانواده صورت گرفته است. بنابراین، در این تحقیق سعی شده است تا تاثیر نوسازی را بر بعد حمایتی- مراقبتی خانواده و نیز بعد عاطفی خانواده در دو جامعه مختلف (شهری/ روستایی) بررسی و مقایسه شود. مروری بر مطالعات انجام شده در حوزة کارکرد خانواده حاکی از کمبود مطالعات علمی و دقیق در این حوزه میباشد. در مقاله حاضر سعی شده است با تلفیق شاخصها، رویکردها و یافتههای مختلف دربارهی فرآیند نوسازی و کارکرد خانواده، نگاه جامعی به وضعیت فرآیند نوسازی و کارکرد خانواده ارائه داده شود. حتی مرور بر این ادبیات نشان میدهد که هیچ مطالعهای در ایران وجود ندارد که بهطور خاص به موضوع نوسازی و خانواده پرداخته باشد. از این رو میتوان این مقاله را به عنوان یک تحقیق نادر در این عرصه به شمار آورد.
چارچوب نظری با توجه به تغییرات اجتماعی سریع در دوران معاصر، خانواده به عنوان «کورۀ تغییر»، دچار تغییرات محسوسی شده است. زیرا خانواده به انطباق با شرایط اجتماعی تغییر یافته و از منظر دیگر به بازتولید ارزشهای جدید خانوادگی پرداخته است. در تبیین این که چرا خانواده تغییر میکند و چه عواملی بر این تغییر تأثیرگذارند، میتوان به یک شناخت نظری دست یافت و پاسخ به این سوال را در چارچوب نظریههای مطرحشده جستوجو نمود. این چارچوبهای نظری در قالب نظریههای نوسازی، ساختی- کارکردی و تغییر ایدهای مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
1- نظریه نوسازی با توجه به این که مبنای بررسی این تحقیق تغییرات خانواده و تأثیرپذیری آن از برخی عناصر نوسازی است. از این رو، برای بررسی تأثیرات نوسازی بر ساختار خانواده تلاش میشود از آن دسته از نظریات نوسازی استفاده شود که به موضوع گذار و تغییر در فرآیند نوسازی پرداختهاند، همچون نظریهی اسملسر، لرنر، اندرسون و شیلز. این نظریهها، علاوه بر بحث تغییرات ساختار خانواده در جریان نوسازی، به تمایزات کارکردی نهاد خانواده نیز اشاره دارند. علاوه بر اینها، نظریهپردازهای جنسیتی مانند بازراپ[12] (1981) با اقتباس از ایده های نظریهپردازان نوسازی، بر این عقیدهاند که با افزایش سطوح توسعه اقتصادی، نابرابریهای جنسیتی کاهش مییابد. زیرا توسعه اقتصادی، موقعیت زنان را به وسیله افزایش مشارکتشان در اقتصاد صنعتی و بهبود سطوح تحصیلیشان، افزایش میدهد (ساندارام[13]، 2005: 10). از این رو، در تبیین ساختاری تغییرات خانواده بر تغییر منظومه ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأکید میشود. تغییرات ساختاری عمدتاً از طریق نشانگرهای رشد صنعت، شهرنشینی، آموزش، درآمد و مصرف، حمل و نقل و ارتباطات و اشکال متعدد تکنولوژیهای جدید تبیین میشوند(جایا کودی و دیگران[14]، 2007: 4). در فرآیند نوسازی، انشقاق، گسستگی و تضعیف در بین عوامل همبسته اجتماعی به وجود میآید و افراد به صورت اتمهایی مجزا به نظر میرسند که بهدنبال حداکثر سود و منفعت فردی و شخصی خود هستند، یعنی دغدغههای شخصی بر مصالح جمعی و قومی اولویت مییابد و تغییر در ایده افراد به سمت سکولاریته، مادیگرایی، فردگرایی و انزواطلبی، تکثرگرایی ایدئولوژیکی، نسبیت، قابلیت تغییرپذیری و تسامح صورت میگیرد و خانواده محوری به فرد محوری تبدیل میشود. همزمان با این تحولات، نوعی انطباقپذیری در الگوهای ازدواج و خانواده با شرایط جدید صورت میگیرد. به همین دلیل است که وستوف[15] (1978) مطرح میکند که «تحولات نهادهای ازدواج و خانواده، نشانهها و نمادهایی از تغییرات اجتماعی محسوب میشوند. زیرا تحولات اقتصادی و اجتماعیِ جامعه مرتبط با کاهش اقتدار سنتی و مذهبی، اشاعه و گسترش اخلاق عقلانیت و فردگرایی، آموزش همگانی برای هر دو جنس، افزایش برابری جنسیتی، افزایش احتمال بقای فرزندان و ترویج و گسترش فرهنگ مصرف میباشد» (ویکز[16]، 2002: 416). ویلیام گود[17] (1963) نیز با مطرح کردن ایده «انقلاب جهانی در الگوهای خانواده»، به گسترۀ تأثیرات نوسازی بر خانواده و الگوهای ازدواج اشاره میکند. مک دونالد (2006) نیز بر تأثیرپذیری خانواده در جریان لیبرالیسم اجتماعی (نوسازی بازاندیشانه[18]) و سرمایهداری جدید اقتصادی تأکید دارد. در نهایت، اگر بخواهیم بر اساس دیدگاه نوسازی به تغییرات خانواده بنگریم، خواهیم دید که این نظریه، تغییرات خانواده را به تغییرات در زندگی اجتماعی به جهت ظهور نیروهای جدید اجتماعی، یعنی سه جریان صنعتی شدن، شهرنشینی و آموزش همگانی، مرتبط میکند. بر این اساس، تحولات ازدواج و خانواده به عنوان سازگاری نظاممند با تغییر در شرایط نظام اجتماعی کل یا به عبارت دیگر، انطباق با شرایط اقتصادی اجتماعی تغییریافته، در نظر گرفته میشوند (عباسیشوازی وصادقی، 1384: 28-27).
2- نظریه ساختی- کارکردی علاوه بر نظریه نوسازی، دیدگاه ساختی- کارکردی نیز، یکی از رویکردهای اساسی در مطالعه تغییرات خانواده محسوب میشود. استفاده از این دیدگاه در مطالعه خانواده به صورت جدی و گسترده، توسط پارسونز شروع گردید (برنارد[19]، 1972: 37). بر اساس این نظریه، خانواده یکی از خردهنظامهای نظام اجتماعی کل محسوب میشود که کارکردهایی را جهت بقای نظام و حفظ ارزشها و هنجارها برای ایجاد نظم و تعادل در جامعه بر عهده دارد. از منظر کارکردگرایی ساختاری، خانواده به مثابه یک نهاد اجتماعی، توازن خود را در کل نظام اجتماعی حفظ نموده و توانسته به بازتولید ارزشهای خود بپردازد و آن را حفظ کند و به نسلهای بعد منتقل کند (آزادارمکی و دیگران، 1379: 7). از نظر پارسونز دو کارکرد اصلی خانواده عبارتاند از: اجتماعیشدن اولیه و تثبیت شخصیت. از نظر وی خانواده هستهای مناسبترین و کارآمدترین نوع خانواده برای پاسخگویی به نیازهای جامعه صنعتی است (گیدنز، 1386: 255). پارسونز بر اهمیت خانواده و حفظ ثبات جامعه و سلامت افراد تاکید میکند و روی کارکردهای مثبت خانواده مانند تنظیم روابط جنسی و تولید مثل، جامعه پذیری، مراقبت و نگهداری فرزندان، تعیین پایگاه اجتماعی، حمایت عاطفی و تاًمین عشق و محبت و امنیت فرد تاکید میکند و کارکردهای منفی خانواده را وجود علاقه عاطفی قوی بین اعضا و در نتیجه محدود کردن آنها توسط یکدیگر، نادیده گرفتن کار زنان در خانواده و خشونت خانوادگی میداند (ستوده و بهاری، 1386 : 53). کونیگ، خارج شدن کارکرد تولید اقتصادی خانواده به سازمانهای مستقل جامعه، انتقال کارکرد قدرت در کلیت خود به دولت، خارج شدن کارکرد مذهب و تجمعات فرهنگی از خانواده و انتقال آن به کلیسا و سایر نهادهای اجتماعی را مورد بحث قرار میدهد. او معتقد است که امروزه درخواستهای شغلی آن چنان هستند که خانواده هرگز قادر به ارائه آموزش شغلی به فرزندان نمیباشد. بنابراین، آموزش شغلی نیز به مؤسسات خاص دولتی با پرسنل آموزش دیده واگذار شده است، از طرف دیگر، کوچک شدن و از لحاظ اقتصادی بی قدرت شدن خانواده مانعی در ارائه کارکردهای تأمین و محافظت اعضای سال خورده و بیمار است که آن هم امروزه به سازمانهای متخصص واگذار شده است. گذران اوقات فراغت چه برای جوانان و چه سایر اعضای خانواده نیز امروزه شکلی خاص به خود گرفته و در انجمنها، گروهها و کلوب های مختلف سازمان مییابد. او حتی معتقد است که خانواده در مصرف مواد لازم روزانه خود نیز به سازمانهای عمومی، که مثلاً غذاهای آماده برای طبخ آماده میکنند، وابسته شده است. به این ترتیب، فعالیتهای درون خانواده که تا حدود زیادی معطوف به تولید برای مصرف خانگی بود، کاهش یافته است. با توجه به کلیه کارکردهایی که دیگر در خانواده موجود نیستند، او به اصطلاح "کاهش کارکرد خانواده به کارکردهای مشخص خانوادگی" رسید. او این کارکرد را تنها کارکردی میداند که در محدوده مستقل خانواده است و این جمله مک آیور "همان طور که خانواده کارکردی بعد از کارکردی را از دست میدهد، به کارکرد واقعی خود میرسد" مصداق مییابد (کونیگ[20]، 1987: 248). به این ترتیب، کارکرد اختصاصی خانواده با توجه به صمیمیت و علایق اعضای ساخت شخصیت فرهنگی- اجتماعی کودکان است. این کارکرد واقعی خانواده برای سالیان متمادی زیر پوشش نیازهای ثانویه قرار داشت و تنها پس از پیدایش جوامع مدرن، خانواده توانست از زیر بار تمام کارکردهای ثانویه رها شود و به وظیفه اصلی خود برسد. شلسکی از دو قانون ثبات خانواده مدرن نام میبرد. ثبات یا انعطافپذیری خانوادهها در جوامع مدرن به این دو قانون وابسته است؛ 1- هر اندازه که در خانواده بقایای کارکردهای نهادی بیشتر باقی مانده باشد خانواده ثبات بیشتری دارد (منظور کارکردهایی است که با وجود صنعتیشدن و تکامل کارکردهای عمومی اجتماعی هنوز در خانواده باقی ماندهاند) "قانون ثبات". 2- هر اندازه که این بقایای کارکردی در خانواده از طرف شخصیت اعضای خانواده بیشتر درونی گردد "قانون انعطافپذیری". در واقع، ثبات و انعطافپذیری خانوادهها در جوامع مدرن بسته به موجود بودن کارکردهای بیش تر خانواده است که قانون اول، قانون ثبات بهخصوص در میان خانوادههای روستایی و همچنین خانوادههای صنعتگر و کارگری دیده میشود. قانون دوم انعطاف پذیری که درونیکردن این کارکردها را مطرح میکند، بیشتر در میان خانوادههای بورژوازی که دارای ارزشهای احساسی هستند و از آموزشی روشن فکرانه برخوردارند، دیده میشود (اعزازی، 1389: 83).
3- نظریه تغییر ایدهای رویکرد تغییر ایدهای بر ماهیت نو و ابداعی بودن ایدهها و نگرشها و تغییرات فرهنگی و ارزشی جامعه تأکید دارد. در چارچوب این نظریه و برای تبیین تحولات خانواده و مؤلفههای آن، کالدول (1982) بر هستهایشدن عاطفی و خانواده هستهای و گسترش آنها از طریق آموزش عمومی و رسانههای جمعی و گسترش ایدهها و ارزشهای غربی در سایر جوامع، لستهاق (1983) بر تغییر نظام معنایی و افزایش فردگرایی سکولار[21]، تغییرات بنیادی در مفهوم ازدواج، گسترش هم خوابگی، آزادی جنسی، طلاق، فرزندآوری خارج از زناشویی و... در کشورهای اروپای غربی و سرایت آن به خارج از اروپای غربی، منچ و همکاران(2005) بر تغییرات سریع در نظامهای ارزشی جوامع آسیایی، کاسترلین (2001) بر نوآوری رفتاری، تغییر ایدهها و دینامیک اجتماعی اشاعه و تورنتون و همکاران (2004) بر آرمانگرایی توسعه تأکید نمودهاند. در تمامی دیدگاههایی که بیان شد، نوسازی را به عنوان عاملی که میتواند در جامعه ایجاد تغییر کند میشناسند و همچنین نهاد خانواده هم از این تغییرات مستثنا نیست. از اینرو، مبحث محوری در تاریخ اجتماعی دوران مدرن این دیدگاه بیان میکند که نوعی پیشرفت از شیوههای سازمان خانوادگی به شیوههای سازمان غیرخانوادگی رخ داده است که بسیاری از کارکردهایی را که خانواده در دورههای پیشین حفظ کرده بود، از آن گرفته است. مدارس، کودکان را جامعهپذیر میکنند، بازار کار، جایگزین شیوه تولید اقتصادی خانواده محور شده و برنامههای رفاه اجتماعی، نیاز به حمایت گسترده شبکه خویشاوندی را تضعیف کرده است. با اینحال، این تغییر و تحول نه تنها حوزههایی را که نیازمند توجه بیشتر به مطالعۀ تغییرات خانواده است، محدود نکرده، بلکه گستردهتر نیز نموده است. البته هیچ یک از این شیوههای سازمان غیرخانوادگی نتوانستهاند بهطور کامل جایگزین خانواده بهعنوان یک نهاد اجتماعی شوند، بلکه این بسترها کمک کرده است که یک رشته حد و مرزهایی که در آن خانواده اقدام به تصمیمگیری میکند را مشخص کنند (سلتزر و دیگران[22]، 2005: 915). اگرچه، در دوره جدید، بعضی از کارکردهای خانواده در کل به دیگر نهادهای اجتماعی واگذار شده، ولی هنوز برای خانواده کارهای بسیاری باقی است(آزاد ارمکی، 1376 :65): (1) تولید مثل، (2) تربیت فرزندان، (3) حمایت آموزشی و پرورشی از فرزندان، (4) حمایت از پدران و مادران، (5) مشارکت در ازدواج فرزندان، (6) تقویت حس مشارکت، (7) بروز علائق و آزادی و اعتماد اجتماعی، (8) استراحت و رفع خستگی انسان امروز، (9) و از همه مهم تر تحقق فردیت اجتماعی. هم چنین، ویلیام اف. آگبرن نیز در سال 1934 شش کارکرد اصلی را برای خانواده مطرح کرد: 1- تولید مثل؛ 2- حمایت و مراقبت؛ 3- جامعهپذیری؛ 4- تنظیم رفتار جنسی؛ 5- عاطفه و همراهی؛ و 6- اعطای پایگاه اجتماعی (شیفر[23]، 1989: 324-325). بنابراین، در تعریف از کارکرد خانواده می توان گفت، مجموعهی فعالیتهایی که خانواده در جهت برآوردن نیاز یا نیازهای نظام انجام میدهد. کارکردگرایان، این کارکردها را شامل تنظیم رفتار جنسی، جایگزینکردن اعضای جامعه از نسلی به نسل دیگر، جامعهپذیرکردن افراد خانواده، مراقبت و نگهداری از فرزندان و دیگر اعضای خانواده، تعیین جایگاه اجتماعی و حمایت عاطفی از اعضاء میدانند (رابرتسون، 1374: 314). در مجموع، به دلیل خصلت چندبعدی پدیده کارکرد خانواده، با ترکیب دیدگاههای مختلف جامعهشناختی درباره آن، میتوان یک مدل نظری را ترسیم و ارائه نمود که در آن دو مؤلفه کارکرد خانواده به فرآیند نوسازی ذکر شده است (شکل شماره 1).
نمودار 1. مدل مفهومی تحقیق
فرضیههای پژوهش در این پژوهش دو دسته فرضیه وجود دارد که در زیر بیان شده است: - تأثیر نوسازی بر کارکرد حمایتی - مراقبتی خانواده در نقاط شهری و روستایی استان مازندران، متفاوت بوده است. - تأثیر نوسازی بر کارکرد عاطفی خانواده در نقاط شهری و روستایی استان مازندران، متفاوت بوده است.
روششناسی تحقیق روش تحقیق در این پژوهش، روش پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی سرپرستان خانوار در مناطق شهری و روستایی استان مازندران می باشد که براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390، تعداد آنها 931002 خانوار میباشد (مرکز آمار ایران، 1390). روش نمونهگیری، روشهای نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای می باشد، بدین صورت که در نقاط شهری، ابتدا از هر شهر، 3 نقطه شمال، جنوب و مرکز برحسب پهنه جغرافیایی انتخاب شدند. بلوکهای هر نقطه بر روی نقشه شهر شمارهگذاری شده و برحسب پهنه جغرافیایی 3 بلوک در هر نقطه انتخاب شدند. هم چنین در نقاط روستایی، پرسشگران یکی از ساختمانهای عامالمنفعه مانند مسجد، مدرسه، حمام و یا بازار در مرکز روستا را رو در روی خود قرار داده و از سمت چپ خود اولین ساختمان مسکونی را انتخاب کرده و دقیقاً مطابق با روش ذکرشده در شهرها (تعداد خانوارهای بلوک بر تعداد پرسشنامه) کار خود را شروع کردند. تعداد پاسخگویان در هر منطقه متناسب با تعداد ساکنین آن منطقه بوده و افراد مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. تعداد نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 400 نفر تعیین گردید. در این پژوهش، متغیر وابسته، کارکرد خانواده است. ویلیام اف. آگبرن شش کارکرد اصلی را برای خانواده مطرح کرد: 1- تولید مثل؛ 2- حمایت و مراقبت؛ 3- جامعهپذیری؛ 4- تنظیم رفتار جنسی؛ 5- عاطفه و همراهی؛ و 6- اعطای پایگاه اجتماعی ( شیفر، 1989: 324-325). در پژوهش حاضر، کارکرد خانواده، با توجه به تغییراتی که نوسازی باعث خواهد شد، در دو حوزه 1) حمایتی - مراقبتی و 2) عاطفی در قالب طیف پنج درجهای لیکرت سنجش گردید.
جدول 1. تعاریف عملیاتی متغیرها (کارکرد خانواده)
متغیر مستقل یعنی نوسازی با چهار مؤلفه اجتماعی، فرهنگی، روانی و سیاسی به کمک سؤالات و گویههای گوناگون در قالب طیف پنج درجهای لیکرت مورد اندازهگیری قرار گرفته است. نوسازی اجتماعی دلالت بر تفکیک و تمایز اجتماعی نقشها و دگرگونی در کنشها و غالبشدن کنشهای عقلانی و منطقی در بین افراد جامعه دارد (ازکیا و غفاری، 1377: 89). در این پژوهش، نوسازی اجتماعی بر اساس 3 مؤلفه مورد بررسی قرار گرفته است: 1) برخورداری از متغیرهای الگویی مدرن شامل عامگرایی، فردگرایی، بیطرفی عاطفی، اکتساب و تفکیک، 2) جهانیگرایی و 3) خانوادهگرایی.
جدول 2. تعاریف عملیاتی متغیرها ( نوسازی اجتماعی)
نوسازی فرهنگی نیز براساس 3 شاخص تقدیرگرایی، برابری/مساواتطلبی جنسی و مصرف رسانهای مورد اندازه گیری قرار گرفته است.
جدول 3. تعاریف عملیاتی متغیرها (نوسازی فرهنگی)
نوسازی روانی به تغییر در سطوح ارزشها، سبکهای شناختی، ویژگیهای شناختی و جز اینها اطلاق میشود که در سایه تجاربی چون اقامت در شهر، رفتن به مدرسه، تماس با رسانههای جمعی و استخدام در بنگاههای مدرن به دست میآید(بنوعزیزی، 1374: 13). برای سنجش نوگرایی روانی، از 3 شاخص فرعی به نامهای برخورداری از ویژگیهای انسان مدرن، انگیزه پیشرفت و همدلی استفاده شده است. جدول 4. تعاریف عملیاتی متغیرها (نوسازی روانی)
نوسازی سیاسی دلالت بر گسترش نهادهای دموکراتیک و مشارکت مردم در امور سیاسی جامعه دارد (ازکیا و غفاری، 1377: 90). نوسازی سیاسی در قالب شاخص کارآیی سیاسی اندازهگیری شده است. کارآیی سیاسی[25]، به معنای اعتقاد فرد به این است که آیا تغییر سیاسی و اجتماعی ممکن است یا خیر ( شوارزر[26]، 2011: 5).
جدول 5: تعاریف عملیاتی متغیرها ( نوسازی سیاسی)
جهت ارزیابی پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای برآورد گویههای رتبهای در ابزار سنجش استفاده می شود. آلفای کرونباخ هر یک از متغیرهای فوق در جدول زیر آمده است. ارقام جدول نشان می دهند که کل طیفها از پایایی برخوردار میباشند.
جدول 6. میزان آلفای کرونباخ (پایایی) گویههای هر طیف
یافتههای پژوهش خلاصه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی پاسخگویان توزیع جنسی پاسخ گویان به این صورت بوده است که مردان 8/69 درصد و زنان 2/30 درصد بودهاند، پراکندگی سنی پاسخگویان، 2/26 درصد در گروه سنی 29 سال و کمتر، 8/8 درصد از آنان در گروه سنی 30 تا 34 سال و 12/13 درصد در گروه سنی 35 تا 39 سال، 5/9 درصد در گروه سنی 40 تا 44 سال و 2/42 درصد در گروه سنی بالاتر از 45 سال را تشکیل می دادند. توزیع پاسخ گویان از حیث تحصیلات، 2/34 درصد از کل پاسخ گویان دارای تحصیلات زیردیپلم، 28 درصد دیپلم و 14 درصد فوق دیپلم، 5/19 درصد لیسانس و 2/4 درصد فوق لیسانس و بالاتر بودهاند. از نظر شغلی، پاسخگویان به ترتیب بیکار (5/12 درصد)، کارگر (5/23 درصد)، کارمند (5/26 درصد) و آزاد (5/37 درصد) بودهاند. سطح هزینه خانوار، 92/14 درصد زیر500 هزار تومان، 2/54 درصد501 تا 1 میلیون تومان، 8/26 درصد 1001 تا 1500 میلیون، 2/4 درصد 1501 تا 2000 میلیون و 5/0 درصد بیشتر از 2000 میلیون تومان در خانواده هزینه داشتهاند.
آزمون فرضیهها به منظور آزمون تفاوت میانگین بین متغیر مستقل (نوسازی) و متغیر وابسته (کارکرد خانواده) در نقاط شهری و روستایی استان مازندران از آزمون تی دو نمونه مستقل استفاده شده است.
جدول 7. نتایج آزمون t دو نمونه مستقل بین پیرامون نوسازی و کارکرد خانواده
*n= 220, **n= 180
بر طبق نتایج آزمون t مشخص شد که میانگین متغیر نوسازی، در بین شهریها از روستاییان بیشتر بوده است و این تفاوت به لحاظ آماری در سطح خطای کوچکتر از 01/0 و اطمینان 99/0 نیز معنادار میباشد. هم چنین، تفاوت معناداری بین میانگین متغیرهای کارکرد حمایتی- مراقبتی و کارکرد عاطفی نقاط شهری و روستایی در سطح خطای کوچکتر از 01/0 و اطمینان 99/0 وجود دارد. بر این اساس، روستاییان نسبت به شهری ها میزان بیشتری از ویژگیهای فوق را در زندگی خود تجربه کردهاند.
جدول 8. آزمون همبستگی بین نوسازی و کارکرد خانواده
در نقاط شهری، رابطه بین نوسازی و کارکرد حمایتی و مراقبتی نیز در سطح خطای کوچکتر از 01/0 و اطمینان 99/0 معنیدار است. براساس این نتیجه، خانواده هایی که از ویژگیهای نوسازی بالاتری برخوردارند، میزان کارکرد حمایتی و مراقبتی آنها نسبت به خانوادههایی که نوسازی در آنها پائینتر است کمتر است. (000/0=P؛ 783/0- =r). البته رابطه بین نوسازی و ساختار قدرت در حد قوی است. هم چنین، در نقاط روستایی رابطه بین فرآیند نوسازی و کارکرد حمایتی و مراقبتی در سطح خطای کمتر از 05/0 معنیدار نیست (840/0=P؛ 015/0- =r). درباره رابطه بین دو متغیر نوسازی و کارکرد عاطفی نیز، شاهد عدم ارتباط بین این دو متغیر در سطح خطای کمتر از 05/0 در نقاط شهری (587/0 =P؛ 037/0- =r) و نیز نقاط روستایی (858/0=P؛ 013/0- =r) هستیم. یعنی، خانوادههایی که از نوسازی و ویژگیهای مترتّب بر آن برخوردارند، در کارکرد عاطفی آنان تاثیری نداشته است.
مدلسازی معادلات ساختاری (نقاط شهری) فرضیه پژوهش
فرض صفر: تأثیر نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط شهری استان مازندران، متفاوت بوده است. فرض یک: تأثیر نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط شهری استان مازندران، یکسان بوده است.
H0: RMSEA ≥ 0.10 H1: RMSEA < 0.10
الگوی روابط علّی در مدل معادله ساختاریِ اثرگذاری متغیّرِ نوسازی بر مؤلفه های کارکرد خانواده در نقاط شهری استان مبتنی بر نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل به شرح ذیل است:
نتیجه آزمون: به منظور مشخص نمودن برآورد شاخصهای نیکویی برازش، فاکتورهای گوناگونی وجود دارد که ذیلا هر یک از آنها در قالب جدولی منسجم ارائه خواهد شد:
جدول 9. شاخص های نیکویی برازش
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول شماره 9، میتوان گفت مدل بالا برازش خوبی از دادههای دنیای واقعی داشته است. یعنی در مجموع کلّیت مدل معادله ساختاری، تأثیر متغیّر فرآیند نوسازی بر مؤلّفههای کارکرد خانواده در نقاط شهری استانِ مورد تایید بوده و برازش معنی داری دارد. در زیر میزان اثرگذاری مستقیم هر یک از ابعاد بر اساس خروجی نرم افزار ارائه خواهد شد:
جدول 10. میزان اثرگذاری مستقیم نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط شهری
نتایج جدول شماره 10 نشان می دهد، با تاکید به ضرایب تی الگوی تحقیق، مقدار تی (0.18-) بیشتر از 2 شده است، لذا اثرگذاری متغیّر نوسازی بر مؤلّفه کارکرد حمایتی- مراقبتی مورد تائید قرار میگیرد. مقدار ضرایب استاندارد شدت تاثیر برابر با 0.78-، قوی و معکوس می باشد. بنابراین، هر چه گرایش به فرآیند نوسازی در خانوادههای شهری بیشتر باشد، کارکرد حمایتی - مراقبتی آنان در خانواده کمتر میشود. همچنین، مقدار تی برابر با 0.54- شده و این مقدار کوچکتر از 2 میباشد، لذا اثرگذاری متغیّر نوسازی بر کارکرد عاطفی مورد تائید قرار نمیگیرد. همچنین میزان شدت این تاثیر برابر با 0.04- می باشد.
مدلسازی معادلات ساختاری (نقاط روستایی) فرض های پژوهشی
فرض صفر: تأثیر نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط روستایی استان مازندران، متفاوت بوده است. فرض یک: تأثیر نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط روستایی استان مازندران، یکسان بوده است.
H0: RMSEA ≥ 0.10 H1: RMSEA < 0.10
الگوی روابط علیّ در مدل معادله ساختاری اثرگذاری متغیّر نوسازی بر مؤلّفه های کارکرد خانواده در نقاط روستایی استان مبتنی بر نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل به شرح ذیر است:
جدول 11. شاخص های نیکویی برازش
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول شماره 11، میتوان گفت مدل بالا برازش خوبی از دادههای دنیای واقعی داشته است. یعنی این که در مجموع کلیت مدل معادله ساختاری تأثیر متغیر فرآیند نوسازی بر مؤلّفههای کارکرد خانواده در نقاط روستایی استان مورد تایید بوده و برازش معنی داری دارد. در زیر میزان اثرگذاری مستقیم هر یک از ابعاد بر اساس خروجی نرمافزار ارائه خواهد شد:
جدول 12. میزان اثرگذاری مستقیم نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط روستایی
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول شماره 12، با تاکید به ضرایب تی الگوی تحقیق، مقدار تی (0.20-) کمتر از 2 شده، لذا اثرگذاری متغیر نوسازی بر مؤلّفه کارکرد حمایتی- مراقبتی مورد تائید قرار نمی گیرد. مقدار ضرایب استاندارد شدت تاثیر برابر با 0.02- می باشد. همچنین، مقدار تی برابر با 0.18- شده و این مقدار کوچکتر از 2 میباشد، از این رو، اثرگذاری متغیر نوسازی بر کارکرد عاطفی مورد تائید قرار نمیگیرد. همچنین میزان شدت این تاثیر برابر با 0.01- می باشد که این بیانگر عدم تاثیرگذاری میباشد.
بحث و نتیجهگیری نهاد خانواده در ایران در چند دههی اخیر عمدتاً به دلیل اجرای سیاستهای مبتنی بر برنامههای نوسازی، دستخوش تغییرات مهمی شده که این تغییرات، چالشهایی را در برابر کارکردهای سنتی خانواده ایرانی قرار داده است. در این پژوهش، نوسازی اجتماعی بر اساس شاخصهای متغیّرهای الگویی پارسونز ( ازکیا و غفاری، 1377)، جهانی گرایی و خانوادهگرایی، نوسازی فرهنگی براساس شاخصهای تقدیرگرایی (ازکیا، 1377)، برابری/مساواتطلبی جنسی (ترنر، 1970) و مصرف رسانهای (شکربیگی، 1390)، نوسازی روانی نیز براساس شاخصهای برخورداری از ویژگیهای انسان مدرن، انگیزه پیشرفت و همدلی در خانوادهها و نهایتا نوسازی سیاسی در قالب شاخص کارآیی سیاسی (شوارتز، 2011) مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است. در بعد کارکردی، تغییر در کارکردهای مختلف خانواده و یا واگذاری برخی کارکردها به نهادهای دیگر، از جمله تاثیرات نوسازی است (چیل، 1388). یافته ها نشان داد که در نقاط شهری، رابطه بین نوسازی و کارکرد حمایتی - مراقبتی نیز معنیدار است. اما، در نقاط روستایی رابطه بین نوسازی و کارکرد حمایتی - مراقبتی معنیدار نیست. درباره رابطه بین دو متغیّر نوسازی و کارکرد عاطفی نیز، بین این دو متغیر در نقاط شهری و نیز نقاط روستایی ارتباط وجود نداشت. یعنی، خانوادههایی که از نوسازی و ویژگیهای مترتّب بر آن برخوردارند، در کارکرد عاطفی آنها تغییری رخ نداده است. شاخصهای برازش نیکویی نشان می دهد که کلّیت اثرگذاری نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط شهری و نیز فرض اثرگذاری متغیّر نوسازی بر کارکرد خانواده، مورد تائید قرار گرفته است. در مقابل، شاخصهای برازش نیکویی نشان می دهد که اگرچه کلّیت اثرگذاری نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط روستایی مورد تائید قرار گرفته است اما فرض اثرگذاری متغیر نوسازی بر کارکرد خانواده در نقاط روستایی مورد تائید قرار نگرفته است. در این پژوهش نیز مفهوم نوسازی به عنوان نگرش نوین به زندگی در چارچوب فکری و رفتاری انسان نو مورد بررسی قرار گرفت. از طرف دیگر، بدیهی است که قرارگرفتن انسان در این چارچوب فکری و رفتاری نو مسائل زیادی را در کارکرد خانواده پدید آورده است. یکی از تاثیرات نوسازی این است که کارکرد خانواده را تا حدّ یک واحد عاطفی صرف، تقلیل میدهد، از این رو، خانواده فقط واحدی برای رفع نیازهای عاطفی فردی و بستری برای تولید شهروندان مدنی است که به دنبال کاهش مناسبات بین نسلی بین خویشاوندان پدید میآید. بنابراین، در این الگو موضوع اصالت فرد شرایط رابرای تداوم پارهای از آسیبهای فعلی خانواده هموار میسازد، چرا که امروزه کاهش روابط عاطفی در خانواده و رشد انتخاب فردی باعث شده است تا ازدواج، طلاق، بعُد خانواده، روابط بین نسلی و نظایرآن تحت تأثیر قرار گیرد. یکی دیگر از تاثیرات نوسازی، کمرنگ شدن کارکرد حمایتی و مراقبتی خانوادهها در قبال اعضای خانواده است. در نوسازی، خانواده محوری جای خود را به فرد محوری میدهد و همزمان، سازمانها و نهادهای جدید، بسیاری از کارکردهای قدیمی خانواده را به عهده میگیرند. لذا، مطابق با تغییر کارکرد خانواده شبکه اجتماعی جدید جایگزین شبکه خویشاوندی میشود و در نتیجه، خانواده به یک واحد هستهای استوار بر فردگرایی تبدیل میشود. همچنین، در تاثیرگذاری نوسازی، بدیهی است با تغییر نقشها، بخشی از کارکردهای خانواده دچار اختلال و تغییر میشود. مواجهه خانواده با نوسازی در برخی موارد به تغییر کارکرد خانواده منجر شده است. اما با این حال، در جامعه مورد مطالعه، خانواده هنوز هم از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و نمیتوان شواهدی برای از بین رفتن کارکرد خانواده یافت. هم چنین، کارکرد حمایتی و عاطفی خانواده چه در نقاط شهری و چه در نقاط روستایی از بین نرفته است. براساس یافتههای پژوهش، مهمترین پیشنهادها به شرح زیر میباشد:
[1]. Modernization [2]. Smelser [3]. Lerner [4]. Parsons [5]. Wood [6]. Lambert [7]. Inkeless [8]. Inglehart [9]. Structuralization [10]. Desrtucturalization [11]. Restructuralization [12]. Boserup [13]. Sundaram [14]. Jayakody et al [15]. Westoff [16]. Weeks [17]. William Good [18]. Reflexive Modernization [19] . Bernard [20]. Konig [21]. SecularIndividualism [22]. Seltzer et al [23]. Schaefer [24]. Epstein et al. [25]. political efficacy [26]. Schwarzer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع ازکیا، مصطفی (1377). جامعهشناسی توسعه، تهران، نشر کلمه. ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (1377). جامعهشناسی توسعه، تهران، موسسه نشر کلمه. اعزازی، شهلا (1389). جامعهشناسی خانواده، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. اینگلهارت،رونالد (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، (مریم وتر)، تهران، انتشارات کویر. آزاد ارمکی، تقی و مهناز زند و طاهره خزایی (1379). «بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 16: صص 29- 3. آزاد ارمکی، تقی (1376). «بررسی نظریه نوسازی: مطالعه موردی درباره تقدیرگرایی فرهنگی در ایران»، فصلنامه فرهنگ، ویژه علوم اجتماعی، سال دهم، شمارههای دوم و سوم، پیاپی 22 و 23، تابستان و پائیز. آزاد ارمکی، تقی (1389). جامعهشناسی خانواده ایرانی، تهران: انتشارات سمت. بنوعزیزی، علی (1374). «جایگاه سنت و تجدد»، ترجمه محمد عابدی اردکانی، ماه نامه فرهنگ و توسعه، شماره 18. چپل دیوید (1388). خانوادهها در دنیای امروز، (محمد مهدی لبیبی)، تهران، افکار. رابرتسون، یان (1374). درآمدی در جامعه با تأکید بر نظریههای کارکردگرایی؛ ستیز؛ کنش متقابل نمادی، (حسین بهروان)، مشهد، انتشارات مؤسسه چاپ. ستوده، هدایتالله و سیفالله بهاری (1386). آسیبشناسی خانواده، تهران، انتشارات ندای آریانا. شکربیگی، عالیه (1390). مدرنگرایی و سرمایه اجتماعی خانواده، تهران، انتشارات جامعهشناسان. عباسی شوازی، محمد جلال و رسول صادقی (1384). «قومیت و الگوهای ازدواج در ایران»، پژوهش زنان، دوره 3، شماره 1: صص 47-25 . کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ(قدرت هویت)،(حسن چاوشیان)، تهران، انتشارات طرح نو. گیدنز، آنتونی و کارن بردسالی(1386). جامعهشناسی، (حسن چاوشیان)، تهران، نشر نی. مرکز آمار ایران (1390). سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان مازندران. مهدی، علیاکبر (1354). جامعهشناسی خانواده ایرانی، تهران: انتشارات پیام. Aghajanian, A. (2001). Famili&and Family Change In IRAN, in Char lles B. Hennon &Timothi H. Brubker (eds.) Diversity in Family: A Global Perspective, New York,Wad Worth Publishing company. Bernard, Jessie (1972). “The Future of Marriage”, New York: World publishing. Boserup, E. (1981). Women’s Role in Economic Development, New York: St Martin’s Press. Epstein, Nathan. B., Baldwin, Lawrence. M. and Bishop, Daldwin. S. (1983). THE Mcmster Family Assessment Device. Journal of Marital and Family Therapy, 9: 171–180. Good, W. (1963). World Revolution and Family Patterns, London: Glencoe. Habermas, jurgen (1989). The structural Transformation of public-sphere, The mitpress Cambridge Massachusetts. Haralambos, M. (1991). with R.M, Heald. Sociology Themes and perspectives. (F.P 1980) P. oxford university. Hirshcman. C. and N. H. Minh. (2002). Tradition and Change in Vietnemes Family Structure in The Red River Delta, Journal of Marriage and Family, 64. Pp 1063-1079. Inkeless, Alex(1976). “The Modernization of Man”, in Modernization: Dynamics of Growth, Edited by Myron Weiner, New York, Voice of America Forom Series. -Jayakody, R. A. Thornton, and W. Axinn (2007). International Family Change: Ideational Perspectives. New York: Taylor & Francis Group, LLC. Konig, Rene(1978). Desintegration und Desorganization der Familie, in Franz Filsner(Hrsg), Einfuhrung in die Familiensoziologie. Zurich: UTB, S.244-257. Lambert, Richard (1963). Worker, Factories and Social Change in India, Princeton University Press, especially chap. Lerner, Daniel (1958). The Passing of Traditional Society, Modernizing the Middle East, London, Collier MaCMillan limited. Lesthaeghe, R, (1983). A Century of Demographic and Cultural Change in Western Europe: An Exploration of Underlying Dimensions, Population and Development Review 9(3): 411-436. McDonald, P. (2006). Low Fertility and State Policy, Population and Development Review 5(2): 123-138. Parsons, Talcott (1966). Societies: Evolutionary and Comparative perspectives, Englewood wood Cliffs: Prentice Hall. Sehaefer, Richard T.(1989). Sociology, McGraw-Hill Book Company, New York. Schwarzer, Steve (2011). Political socialization as the driving factor for political engagement and political participation, March 20-24, Amsterdam. Seltzer, J. A. and et al. (2005). Explaining Family Change and Variation: Challenges for Family Demographers. Journal of Marriage and Family, 67:908. Smelser, Neil J(1959). social change in the Industrial Revolution. London: Routledge & Kegan Paul. Sunderam, A. (2005). Modernizatio, Life Course, and Marriage Timing in Indonesia,PhD Dissertation, Department of Sociology, University of Maryland, College Park. Thoronton, A, G. Binsrok and D. Ghimire (2004). International Networks, Ideas, and Family Change, University of Michingan, Population Studies Center, Report NO. 04-566. Turner , Ralph H.(1970). Family & Relationships, New York: John Wiley & Sons. Weeks, J. R. (2002). Population: An Introduction to Concepts and Issues, Eighth Edition, Wadworth. Wood, Rober, C. (1977). “Modernization and Higher Education”, in Modernization: The Dynamics of Growth, New York, and Voice of America Forom Series. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,161 |