تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,866 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,359 |
طراحی، ساخت و آزمایش یک الگوی آموزشی چند بعدی رایانهای برای کاربرد در دانشگاههای ایران | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1، فروردین 1389، صفحه 127-146 اصل مقاله (189.06 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2010.200 | ||
نویسندگان | ||
میترا راستگومقدم* ؛ منصور علی حمیدی؛ مهناز اخوان تفتی؛ علیرضا کیامنش | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به طراحی، ساخت و آزمایش یک الگوی آموزشی سازا گرایانه، برای کاربرد در دانشگاههای ایران اقدام شد. ابتدا با روش توصیفی تحلیلی، سازاگرایی مطالعه و اصول آن شناسایی شد. بر مبنای این اصول، یک الگوی آموزشی با هدف پرورش مهارتهای تفکر سطح بالا و رشد عواطف مثبت طراحی شد. عناصر اصلی آموزش را مسئله مداری، همیاری و استفاده از رایانه، تشکیل میداد. الگو در قالب یک برنامه آموزشی برای درس روشها و فنون تدریس در دانشگاه بیرجند تولید و اجرای آن براساس یک طرح نیمه آزمایشی بررسی شد. از آزمون تی و ضریب همبستگی اسپیرمن برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که اجرای الگو در عملکرد سطح بالای شناختی و بازخورد تغییرات معناداری را ایجاد نکرد، ولی در داخل گروه آزمایش، بین سطح فعالیتهای دانشجویان و سطوح بالای تفکر رابطه معناداری مشاهده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازاگرایی؛ الگوی آموزش؛ کارکردهای شناختی سطح بالا و بازخورد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing, constructing and testing a computer assisted and multidimensional teaching model for assisting Iranian university students | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Rastgoomoghadam؛ M.A. Hameedy؛ M. Akhavan Tafti؛ A.R. Kiamanesh | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to design, construct and examine a constructivism teaching model for assisting Iranian university students to learn better. Firstly, constructivist principles of learning and teaching were discussed and then, based on the principles a teaching model has been developed. The model emphasized both higher order thinking and affective aspect of learning. Basic components of this model were: problem based learning, co-learning and computer use. For testing the developed model a quasi-experiments study was undertaken. Although the results show no significant difference between the two groups in terms of higher cognitive skills and attitude, there was a significant correlation between levels of students’ activity and higher order thinking in experimental group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Constructivism, Teaching model, Higher order cogntivie, attitude | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |