تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,497,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,523 |
توجه انتخابی دیداری دانشآموزان نارساخوان و عادی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 3، آبان 1393، صفحه 29-46 اصل مقاله (239.26 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2015.1778 | ||
نویسندگان | ||
مهناز اخوانتفتی* ؛ بنتالهدی امیری | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی توجهانتخابی دیداری دانشآموزان نارساخوان و عادی دوره ابتدایی انجام شد. بهمنظور انجامدادن این پژوهش 20 دانشآموز درهریک از دوگروه در پایههای دوم، سوم و چهارم به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که ازنظر سن و جنس بایکدیگر همسان بودند. روش پژوهش از نوع توصیفی، علی مقایسهای بود و ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون توجهدیداری(اعداد و حروف) و (اشکال هندسی) و آزمون کوررنگی (ایشیهارا). نتایج آزمون tمستقل نشان داد عملکرد توجه انتخابی دیداری (اعداد و حروف) در دانشآموزان نارساخوان درسطح معناداری پایینتر از گروه عادی است. عملکرد توجه انتخابی دیداری (اشکال هندسی) در دو گروه نارساخوان و عادی نشاندهنده نبود تفاوت معنادار است. همچنین مقایسه درونگروهی دانشآموزان نارساخوان نشان داد که نمرات توجهانتخابی دیداری (اشکال هندسی) در سطح معناداری بیش از نمرات توجه انتخابی دیداری (اعداد و حروف) در همین گروه است. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه انتخابی دیداری؛ دانشآموزان نارساخوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Visual Selective Attention in Students with and without Dyslexia | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahnaz Akhavan Tafti؛ Bentolhoda Amiri | ||
چکیده [English] | ||
In present research visual selective attention of regular and dyslexic primary students were examined. Research sample comprised of 20 students from second, third and fourth grade in each group, using cluster random sampling. Groups were matched in terms of age and sex. Research method was descriptive, causal comparative. Visual attention test of letters and numbers, visual attention test of geometrical figures and Ishihara color blindness test were used as the tools for data collection. The independent t-test results showed: visual selective attention scores (numbers and letters) in dyslexic students was significantly lower than regular students. The visual selective attention scores (geometrical figures) in dyslexic and regular students showed no significant difference. Within- group comparison showed visual selective attention scores of dyslexic students for numbers and letters was significantly lower than their scores in geometrical figures test. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
visual selective attention, dyslexic students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,922 |