تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,459 |
اثربخشی روش توانبخشی روانی دوسا بر رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اتیسم | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2، مرداد 1393، صفحه 7-26 اصل مقاله (400.35 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2014.1770 | ||
نویسندگان | ||
اصغر دادخواه؛ آیدا محمد خانی؛ شکوه السادات بنیجمالی؛ مهرانگیز پیوستهگر* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش توانبخشی روانی دوسا بر بهبود رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اتیسم بود. از طرح پژوهشی تک آزمودنی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، کودکان مبتلا به طیف اختلالات اتیستیک در بنیاد خیریه اتیسم (شامل 46 نفر) بودند. از میان داوطلبان شرکت در پژوهش 7 کودک مبتلا به اختلالات اتیسم در محدوده سنی 12-8 به صورت هدفمند انتخاب شدند. مداخله این پژوهش (روش دوسا) شامل 8 جلسه 55 دقیقهای بود که برای هر کودک دو جلسه در هفته برگزار شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس نمرهگذاری اتیسم گیلیام بود. این پرسشنامه طی پنج مرحله (خط پایه اول، خط پایه دوم، نیمه جلسات درمان، پایان جلسات درمان، پیگیری) توسط والدین کودک تکمیل شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS16بهروش محاسبه اندازه اثر تجزیه و تحلیل شدند. شاخص بهبودی در هر یک از متغیرها، سیر نزولی منحنی در هر مرحله درمان نسبت به خط پایه در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهکارگیری روش توانبخشی روانی دوسا میتواند در بهبود مهارتهای ارتباطی این کودکان تأثیر بگذارد و این امر موجب کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان شرکتکننده در این پژوهش شد. با وجود این، با توجه به گزارشهای متفاوت درباره اثربخشی این روش انجامدادن پژوهشهای بیشتری در این زمینه احساس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش توانبخشی روانی دوسا؛ رفتارهای کلیشهای؛ اختلال اتیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of Dohsa method in social skills improvement and stereotypic behaviors reduction for children with high functioning autism | ||
نویسندگان [English] | ||
Asghar Dadkhah؛ Aida Mohammadkhani؛ Shokoohalsadat Banigamali؛ Mehrangiz Peyvastegar | ||
چکیده [English] | ||
This study was designed to investigate the effectiveness of Dohsa intervention in social skills improvement and stereotypic behaviors reduction of children with high functioning autism. The research was based on single subject method .Seven children with high functioning autism(8 to12 years old) were selected through voluntary accessible sampling of autism foundation members(n=46).Children were attended in a 8-session intervention that occurs 2 time in a week and each session was 55 minutes. Assessment was performed using Gilliam Autism Rating Scale and Autism Social Skill Profile .Data was analyzed by the effect size method, dependent t and Wilcoxon .The results indicated significant difference in social skills and stereotypic behavior over time .Results showed that Dohsa intervention can improve social skills and reduced stereotypic behavior but it had no effect on detrimental social behaviors. Follow –up assessment showed that treatment results should be continued. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
psychological rehabilitation method f Dohsa, social Skill, stereotypic behavior, high functioning autism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,486 |