تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,851 |
بررسی سبکهای هویّت وتعهد دانشجویان براساس الگوی ساخت هویّت بروزنسکی و رابطه آن با خردمندی در فرآیند حل مسأله | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 109-136 اصل مقاله (397.39 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2014.1768 | ||
نویسنده | ||
سهیلا هاشمی* | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی سبکهای هویّت دانشجویان و رابطه آن با خردمندی در حل مسائل زندگی واقعی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 131 دانشجوی دختر و پسر از سه گروه تحصیلی فنی – مهندسی، هنر و معماری و علوم اجتماعی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک هویّت برزونسکی(1989) و مصاحبه دانش مرتبط با خردمندی پارادایم برلین(1994) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافتهها نشان داد بین خردمندی و سبک سردرگم / اجتنابی همبستگی منفی و بین خردمندی و تعهد هویّت همبستگی مثبت وجود دارد. دانشجویان فنی - مهندسی در سبک هنجاری با دانشجویان علوم اجتماعی و در تعهد هویّت با دانشجویان هنر و معماری تفاوت معنادار داشتند. میان دانشجویان دختر و پسر در سبکهای هویّت و تعهد هویّت و خردمندی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهنظر میرسد سبک سردرگم / اجتنابی بهدلیل کارکرد غیرانطباقی آن در مواجهه با تعارضات و مسائل ماهیتاً نمیتواند همبسته عملکرد خردمندانه در حل مسائل باشد و خردمندی نیز به دلیل ماهیت و کارکرد آن در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای درازمدت و حفظ مصالح جمعی میتواند بهعنوان همبسته تعهد هویّت لحاظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعهد؛ حل مسأله؛ خردمندی؛ سبکهای هویّت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of identity styles and commitment of students based on identity construction model of Berzonsky and their correlation with wisdom – related knowledge in the process of problem solving | ||
نویسندگان [English] | ||
Soheila Hashemi | ||
چکیده [English] | ||
To investigate correlation of identity styles and commitment with wisdom – related knowledge, 131 students in engineering, Art and social sciences were selected through simple random sampling. Data were collected through Identity Style Inventory and wisdom-related performance interview. For data analysis Pearson correlation coefficient, T test and ANOVA were used. Findings indicated That there were negative correlation between diffuse/avoidant style and wisdom and positive correlation between wisdom and commitment were seen as well. There were significant difference among engineering and social sciences students in normative style and significant difference were considered between engineering and art students in commitment. There were no significant difference between male and female students in identity styles, commitment and wisdom-related knowledge. It seems due to the maladaptive function of diffuse / avoidant style in copying with conflicts and problems, negative correlation with wisdom is probable. In addition, the function of wisdom in rational decision making and long-run planning and considering common good may be a probable correlated with identity commitment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
commitment, Identity Styles, problem solving, wisdom | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,065 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |