تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,369 |
پیشبینی کیفیّت زندگی دانشجویان از طریق میزان بهکارگیری انواع شیوههای مقابله با استرس | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 3، آبان 1392، صفحه 153-172 اصل مقاله (269.74 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2013.1755 | ||
نویسندگان | ||
محمد قمری* ؛ امیر حسین خوشنام | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیشبینی کیفیّت زندگی دانشجویان با توجه به میزان استفاده از انواع شیوههای مقابله با استرس بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر 317دانشجو بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شیوههای مقابلهای (CSQ)راجرو همکاران و پرسشنامه کیفیّت زندگی(SF-36)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین شیوه شناختی و انفصالی مقابله با استرس و کیفیّت زندگی رابطه مثبت و معنادار و بین شیوه هیجانی مقابله با استرس و کیفیّت زندگی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که شیوه هیجانی و شناختی مقابله با استرس حدود 45درصد از تغییرات کیفیّت زندگی در دانشجویان را تبیین میکند. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر، مجریان آموزش عالی میتوانند در جهت آموزش و تجهیز دانشجویان به شیوه مؤثر مقابله اقدام کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ شیوههای مقابله؛ کیفیّت زندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting students quality of life by degree of using various coping Styles with stress | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to predicts student’s quality of life considering the degree of using various coping styles with stress. The method of this research was descriptive. Using cluster sampling 317 students of Abhar Islamic Azad university were selected. For collecting data Rajer and colleagues Coping Style Questionnaire (CSQ) and Quality of Life Questionnaire (SF-36) were used. Using Pearson correlation coefficient and stepwise regression data were analyzed. The results of research showed that there was positive and significant relationship between cognitive and detachment style coping with stress and quality of life, and negative and significant relationship between emotional coping style and quality of life. Also the results showed that emotional and cognitive coping style with stress explained about 45 percent of students’ quality of life variance. With regard to findings of this research, higher education administrators can educate and equipped students with effective coping styles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
stress, Coping styles, quality of life | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,027 |