تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,738 |
رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری با بهرهوری خدمات آموزشی مدیران مدارس | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 2، مرداد 1392، صفحه 83-102 اصل مقاله (268.6 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2013.1745 | ||
نویسندگان | ||
مرزبان ادیب منش* ؛ زیدان محمدی؛ ابوالقاسم نوری؛ سجاد آلبوکردی؛ مهدی طاهری | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری مدیران با بهرهوری خدمات آموزشی آنها در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهرستان اسلامآباد غرب انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و حجم نمونه متشکل از 70 نفر از مدیران و 210 نفر از دبیران شاغل در واحدهای آموزشی مربوطه بودند که برای سنجش میزان بهرهوری و سبک رهبری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای ابعاد پنجگانه شخصیت کاستا و مککری، توصیف سبک رهبری هالیپن و پرسشنامه تعدیل یافته بهرهوری ساعتچی بود. اطلاعات حاصل از اجرای پرسشنامهها بهوسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل همبستگی متغیرها بیانکننده ارتباط مثبت و معنادار بین سبک رهبری ساختدهی و بهرهوری بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای مورد مطالعه، بعد برونگرایی شخصیت و وظیفهشناسی بیشترین سهم را در پیشبینی بهرهوری داشتند. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای شناسایی ویژگیهای شخصیتی مدیران دارای بهرهوری بالا استفاده شود و از این طریق به طرحهای نظام جانشینی در سازمان کمک کرد. همچنین با توجه به شرایط زمان و با اتخاذ سبکهای رهبری مرتبط با بهرهوری میتوان ارتقای بهرهوری مدیران و سازمان را موجب شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پنج عامل بزرگ شخصیتی؛ سبکهای رهبری؛ بهرهوری؛ خدمات آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship of Big five personality factors and Leadership styles with Productivity among school principals in educational Services | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzban Adibmanesh؛ Zidan Mohhamadi؛ Aboulghasem Noori؛ Sajad Albokordi؛ Mehdi Taheri | ||
چکیده [English] | ||
This research was aimed to investigate the relationship between the big five personality dimensions and leadership style with instructional productivity of principals at secondary and high schools in West Islam Abad city.the current research was a correlational type. A sample of 70 principals and 210 teachers were selected through random sampling method for measuring productivity and leadership style. Costa & McCrea's questionnaire of principals personality factors, Halpin's leadership styles description questionnaire, and Saatchi's modified productivity questionnaire were used for data gathering. Pearson correlation test and Multiple Regression analyses were used for statistical analyses. The results of analyzing factors correlations represent a positive and significant relationship between extroversion and consciousness factors with productivity. Also the results of multiple regression analysis indicated that extroversion and consciousness, among the variables, were the significant predictors of productivity. Also variables were the explanatory of positive relation and significance between leadership style of initiate structure and productivity. Therefore the results of this research could be used to recognize the personality characteristics in principals with high levels of productivity and hereto promote the vicarious system models in organization. Also, regarding organization circumstance and via adoption of leadership styles that are productivity related, we can assist the promotion of leaders and organizations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Big Five Personality Factor, leadership styles, Productivity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,781 |