تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,702 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان: بررسی تفاوتهای جنسیّتی و سنی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 121-144 اصل مقاله (329.02 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2013.1740 | ||
نویسندگان | ||
روشنک خدابخش* ؛ مرضیه مهاجر بادکوبه؛ امیر نیک آذین | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانشآموزان و بررسی وضعیت رضایت از زندگی دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان به تفکیک جنسیّت و پایه تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی بوده و 765 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان (376 دختر و 389 پسر) که در سال 90 – 89 مشغول به تحصیل بودهاند به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانشآموزان استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشاندهنده 12 عامل بود که با استفاده از تحلیل موازی، از این دوازده عامل، هفت عامل اول با تبیین81/43 درصد واریانس پذیرفته شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده برازش مقبول مدل پنج عاملی در دانشآموزان ایرانی بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل کیفیت زندگی ادراکی90/0 و ابعاد پرسشنامه بین76/0 تا 88/0 بود که مقبول است. مقایسه رضایت از زندگی به تفکیک جنسیّت و پایه تحصیلی حاکی از تفاوتهای معنادار میان پسران و دختران و همچنین میان دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی در برخی از ابعاد پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که مقیاس رضایتمندی چند بعدی دانشآموزان در جامعه ایرانی ویژگیهای روانسنجی مناسبی دارد و میتوان از آن در امور پژوهشی و سیاست گذاریهای ملّی و ناحیهای استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت چند بعدی از زندگی؛ اعتبار؛ پایایی؛ تحلیل عاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric Properties of Multidimensional Student’s Life Satisfaction (MSLSS) in Guidance School Students of Gorgan City: Examination of Gender and Grade Differences | ||
نویسندگان [English] | ||
Roshanak Khodabakhsh؛ Marzieh Mohajer Badkoobeh؛ Amir Nik-Azin | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present research was to examine of reliability and validity of Multidimensional Student’s Life Satisfaction (MSLSS) in guidance school students of Gorgan and evaluation of their life satisfaction with respect to sex and grade differences. 765 guidance school students (376 girls and 389 boys) were selected through multistage cluster sampling. To gather information, multidimensional student’s life satisfaction (MSLSS) were used. In order to assess construct validity, exploratory and Confirmatory Factor Analysis were used and internal consistency method was used to assess the reliability. Also, in order to compare the groups (gender and grade) of life satisfaction univariate analysis of variance test were used. Results of exploratory factor analysis represents 12 factors predicted 59.59% of the total variance scores, that using parallel analysis showed the first seven factor, explaining 43.81 percent of variance, were acceptable. Results of confirmatory factor analysis represent an acceptable fit of the Five-factor model in Iranian students. Cronbach's alpha coefficient for the total quality of life score was 0.90 and for questionnaire dimensions was between 0.76 to 0.88. Gender and grad comparisons showed significant differences in some scales. The results of this study showed MSLSS has suitable psychometric properties in Iranian student’s community. It can be used in research, national and regional policy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multi, dimensional Satisfaction of life, validity, reliability, Factor Analysis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 856 |