تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,873 |
بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویّت نوجوانان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 4، بهمن 1391، صفحه 33-56 اصل مقاله (282.03 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2013.1729 | ||
نویسندگان | ||
پریسا آقاگدی* ؛ احمد اعتمادی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویّت نوجوانان دختر دوره پیشدانشگاهی شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه و اجرای پیشآزمون و پسآزمون بود. نمونه آماری پژوهش متشکل از 40 نفر بودند (20 نفر گروه آزمایش و20 نفر گروه گواه) که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سنجش حالات هویّت من بنیون و آدامز (EOM-EIS-2) بود. ضریب پایایی پرسشنامه در کل مقیاس برابر با 75/0 محاسبه شد. دادهها با استفاده از روشآماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر هویّت آشفته و پیشرفت نوجوانان مؤثر بود، ولی بر هویّت زودرس و تعویق افتاده آنها تأثیری نداشت. پیشنهاد میشود والدین و مسئولان فرصتهای مناسب را برای انتخابهای متفاوت در نوجوانان فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة انتخاب و کنترل گلاسر؛ هویّت؛ نوجوانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the effectiveness of training Glasser\'s Choice and control theory on identit y pattern evolution of adolescent | ||
چکیده [English] | ||
The Purpose of this research was studying the effectiveness of training Glasser's choice and control theory on identity Pattern evolution of pre-university adolescent girls of Isfahan. Research method was Quasi-experimental with two groups of experiment & control with pretest and posttest. Statistical population of this research was including 40 persons (20 subjects in the treatment group & 20 subjects in the control group) by cluster random sampling method selected of fifth region of Isfahan pedagogy. The instrument was Bennion & Adams's Extended Objective Measure of Ego Identity status (EOM-EIS -2).In order to analyze data, analysis of covariance was used. The result showed that training Glasser's choice and control theory was effective on diffusion & achievement Identity of adolescents but was ineffective on their foreclosure and delayed identity. We request that all the parents and responsible people provide appropriate opportunities for adolescents to different choices. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Glasser's choice and control theory, identity, adolescence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,604 |