تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,686 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,529,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,905,814 |
بررسی رابطه بین سبکهای هویّت با معنای زندگی در دانشجویان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، شهریور 1391، صفحه 143-164 اصل مقاله (191.9 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2012.1720 | ||
نویسندگان | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* ؛ مجید محمودعلیلو | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای هویّت با معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. این پژوهش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 89-1388 بودند. بهاین منظور از میان دانشجویان دانشگاه تبریز بهشیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 200 نفر(100 دختر و 100 پسر) بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبک هویّت برزونسکی و پرسشنامه معنی زندگی صالحی استفاده شد. دادهها نیز به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) و آزمون t تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که معنای زندگی با سبک هویّت اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثبت معنادار و با سبک هویّت سردرگم/ اجتنابی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبکهای هویّت اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی26% از واریانس معنای زندگی را تبیین میکنند. علاوه بر این تحلیل دادهها حاکی از آن است که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر معنای زندگی و سبکهای هویّت اطلاعاتی و هنجاری تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین، افرادی که دیدگاه و باور روشنی درباره هویّت خود دارند، در زندگی برای خود اهداف معینی را انتخاب کرده و معنایی برای زندگی خود قائل هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای هویّت؛ سبک هویّت اطلاعاتی؛ سبک هویّت هنجاری؛ سبک هویّت سردرگم/ اجتنابی؛ معنای زندگی؛ دانشجویان؛ دانشگاه تبریز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The correlation between identity style and meaning of life | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Bahadori Khosroshahi؛ Majid Mahmood Aliloo | ||
چکیده [English] | ||
To identify the statistical relationship between identity style and life's meaning, a sample of 200 university students was randomly selected and two questionnaires were used to measure the two constructs in them. Data analyses show that those with informative and normative identities had higher scores on life's meaning scale, whereas those with lower scores showed signs of confused/avoidant identities. 26% of the variance in life's meaning can be explained by informative and confused/avoidant identities. Furthermore, a significant difference between male and female students was seen in both life's meaning and identity. It appears those who have a clear notion of who they are, enjoy a more meaningful life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity Styles, life's meaning, Tabreez University students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,185 |