تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,622 |
بررسی تفاوتهای جنسیّتی در اثربخشی هدفهای پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی ریاضی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، شهریور 1391، صفحه 27-53 اصل مقاله (265.58 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2012.1715 | ||
نویسندگان | ||
پروین کدیور؛ ولی اله فرزاد؛ مهدی دستا* | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اهداف پیشرفت و راهبردهای خود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان با توجه به نقش جنسیّت بود. 435 دانشآموز (220پسر و 215دختر) پایه اول دبیرستانهای شهر یزد با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی استفاده شد. پیشرفت تحصیلی ریاضی با نمره پایان سال درس ریاضی آنها سنجیده شد. یافتهها نشان داد که دختران دارای اهداف گرایش به تسلط و پسران دارای اهداف گرایش به عملکرد بیشتری بودند. تأثیر اهداف اجتناب از تسلط تنها در الگوی پسران معنادار و ضریب مسیر اهداف اجتناب از عملکرد بر راهبردهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار بهدست آمد و تنها اثر مستقیم متغیری که بر پیشرفت تحصیلی ریاضی معنادار بهدست آمد راهبردهای انگیزشی بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ اهداف گرایش به تسلط؛ اهداف اجتناب از تسلط؛ اهداف گرایش به عملکرد؛ اهداف اجتناب از عملکرد؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of gender in the effects of achievement goals and self-regulation strategies on math achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Kadivar؛ Vali Farzad؛ Mahdi Dasta | ||
چکیده [English] | ||
To explore any gender differences in math achievement, while looking at achievement goals and self-regulation strategies, a sample of 435 high school freshman was selected through cluster random sampling method. Two questionnaires were used to collect data on achievement goals and self-regulation strategies. Math achievement was measured using the math final test. Analysis of the data yielded a difference between boys and girls in achievement goals; with boys leaning more towards performance goals while girls preferring mastery goals. Mastery avoidance goals are effective only in the case of boys. Motivational strategies' effect on math achievement was also significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement Goals, self, regulation strategies, math achievement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 804 |