تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,314 |
اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع زبان شناختی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، فروردین 1385، صفحه 107-124 اصل مقاله (172.97 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2006.1681 | ||
نویسندگان | ||
فرشته باعزت* ؛ شکوه السادات بنی جمالی؛ داود معظمی | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع زبان شناختی (L)، با روش تجربی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، 82 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی، از میان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران از پایه های سوم، چهارم و پنجم، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 30 دانش آموز پس از اجرای آزمون های تشخیصی )از جمله آزمون هوشی و کسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک( به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنی های نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی باکر، در دو گروه آزمایشی و گواه نوع L )تعداد هر گروه 15 نفر( به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS) قرار گرفت. اما در مورد گروه گواه، هیچ گونه روش درمانی اعمال نشد. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون (بلافاصله پس از اتمام درمان) و آزمون پی گیری )پس از گذشت 4 ماه( به اجرا درآمد. سپس داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون آماری t وابسته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولا مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن باکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی نوع زبان شناختی گردید. ثانیا، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان )پس از گذشت 4 ماه( در این گروه از کودکان شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، می توان به مربیان اختلالهای یادگیری، روان شناسان، و روان پزشکان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بکوشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوه های درمانی نوروسایکولوژی؛ کارآمدی خواندن؛ نارساخوانی تحولی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of Neuropsychological Treatment on the Reading Efficiency of Iranian Students with Developmental Dyslexia of Linguistic Type | ||
چکیده [English] | ||
The research at hand investigates the effects of neuropsychological treatment on reading efficiency of students suffering from developmental dyslexia (L-type). Eighty two students suspected of dyslexia were elected from community of students the third, forth, and fifth grade elementary school through cluster sampling. Diagnostic tests (including Wechsler’s intelligence scale for children reading disorder, ADHD, and conduct disorder tests) were administered based on which thirty students were purposefully selected .The evaluated sample was then randomly divided into two categories based on Bakker’s classification, each consisting of fifteen students (the L-type experimental and control groups). Pre-tests were then administered after which the L-type experimental group received neuropsychological treatments (HSS) through 20 sessions. Control group, however, did not receive any treatment. Subsequent to the mentioned procedures, post-tests were administered (immediately) while follow up tests were administered (after a period of four months). Data was analyzed through Mixed ANOVA, variance analysis of repeated measure and Dependant T-Tests. Research findings indicate that neuropsychological interventions based on Bakker’s balance model of reading, increases reading accuracy and comprehension of students suffering from developmental dyslexia of the L-type. Follow up tests indicated the permanence of the effects of neuropsychological interventions after duration of four months. It is recommended that learning disability educators, physician, and psychologists administer Bakker’s neuropsychological treatment methods for the improvement of the reading efficiency in students suffering from developmental dyslexia. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Neuropsychological Treatment Procedures; Reading Efficiency;Developmental Dyslexia; | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 930 |