تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,364 |
بررسی میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی پزشکی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 4، دی 1387، صفحه 95-112 اصل مقاله (147.95 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2008.1643 | ||
نویسندگان | ||
مروارید احدی* ؛ مژگان کاربخش؛ شکوه السادات بنی جمالی؛ الهام حکیمی راد | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه تعیین میزان سخترویی در دستیاران تخصصی به تفکیک رشته تحصیلی، سن، جنس، وضعیت تأهل و نیز تعیین رابطه سخترویی با مؤفقیت تحصیلی بوده است. این مطالعه مقطعی بر 194 دستیار که در سال دوم رشتههای مختلف تخصصی پزشکی مشغول تحصیل بودند، به شیوه هدفمند انجام شد.به جهت اینکه دستیاران سال اول برخی رشتههای تخصصی مجبور به گذراندن دوره داخلی یاMPH بودند، و عملاً در رشته تخصصی خود وارد نشده بودند و دستیاران سال سوم وچهارم ارشد محسوب میشوند، دستیاران سال دوم به عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه 50 سؤالی سنجش مقیاس سخترویی کوباسا را تکمیل کردند، که مؤلفههای چالش، تعهد و کنترل را شامل میشد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد میانگین نمره سخت رویی به طور کلی 09/11 ± 91/63 بوده که بهترین نمره اکتسابی 100 و کمترین آن 0 است. 6/24 درصد افراد در چارک اول و 7/25 درصد در چارک چهارم قرار گرفتند. دستیاران رشتههای جراحی مغز و اعصاب، روانپزشکی و طب اورژانس بالاترین نمره در سخترویی را داشتند. جنسیت با مؤلفه کنترل سخترویی رابطه معنادار داشت (009/0(P=، به این ترتیب که مردان در این مؤلفه امتیاز بیشتری داشتند. نسبت به زنان بین سخترویی و مؤلفههای تعهد و کنترل آن با تأهل نیز رابطه معنادار وجود داشت (04/0 P=،002/0P=،005/0 (P=.تعهد و داشتن فرزند نیز از نظر آماری معنادار بود(014/0(P=. با توجه به نقش مهم سخترویی در تعدیل استرس، ایجاد دورههای آموزشی در جهت ارتقای سطح آن امری ضروری به نظر میرسد. به این ترتیب میتوان دستیاران را در جهت اتخاذ شیوههای مقابلهای صحیح یاری کرد تا علاوه بر ارتقاء سطح بهداشت روانی، میزان رضایت شغلی و کیفیت مراقبت آنها از بیماران افزایش یابدو از میزان آسیبهای روانی، جسمی و فرسودگی شغلی در آنها کاسته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سخترویی؛ دستیاری؛ کنترل؛ تعهد؛ چالش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of hardiness in medical residents | ||
نویسندگان [English] | ||
Morvarid Ahadi؛ Mojgan Karbakhsh؛ Shokooh- sadat Bani Jamali؛ Elham Hakimirad | ||
چکیده [English] | ||
The objectives were to study the level of hardiness in residents of medical specialties and assess the relationship of this variable and its components with gender, age, marital status, having children and specialty fields. In this cross-sectional study, 194 second year medical residents from Tehran University of Medical science completed our survey. Second year residents were chosen as the reference population because in some specialties, residents must pass MPH course or general internal medicine during the first year so they are not exposed to their specialties and the related clinical environment. On the other hand, third and fourth year residents considered senior and usually are confront with lower work load and stress. The mean hardiness score was 63.91±11.09 (with potential max score of 100 and the min of 0). The residents of neurosurgery, psychiatry and emergency medicine had the highest scores in hardiness. There was a significant relationship between gender and control as a component of hardiness: male residents have higher score in control than female (P=0.009). The relationship between hardiness, commitment and control with marital status was also significant (P=0.04, P=0.002, P=0.005): the married physicians had higher scores in these three components. There was a significant relationship between commitment and having children (P=0.014). Considering the important role of hardiness as a stress modifier, it’s necessary to provide education for increasing hardiness among residents especially for high risk groups. These programs can help them choose appropriate coping and adaptive strategies, and decrease burn out, job dissatisfaction and patient mismanagement | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hardiness, medical resident, commitment, Control, challenge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |