تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,491,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,199 |
مقایسه مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و رضایت ازجنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغیرها درپیشبینی پیشرفت تحصیلی آنها | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3، مهر 1389، صفحه 45-72 اصل مقاله (230.03 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2010.1577 | ||
نویسنده | ||
راضیه ظهره وند* | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر وضعیت دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی را در برخی متغیرهای روانشناختی مقایسه کرده و قدرت پیشبینی کنندگی هریک از متغیرها را در میزان پیشرفت تحصیلی آنها بررسی میکند. 5062 نفر از دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان از 6 استان کشور به شیوه نمونهگیری تصادفی مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامهها و مقیاسهای مفهوم خود مارش(SDQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی MJSES مورگان و جینگ، پرسشنامه هوش هیجانی بار- ون، پرسشنامه محقق ساخته باورهای جنسیتی و پرسشنامه محقق ساخته رضایت از جنس بوده است. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز براساس معدل آخرین نیمسال تحصیلی آنها اندازه گیری شده است. یافتهها نشان داد، دختران گروه نمونه، در مقایسه با پسران، مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی پایینتر ورضایت از جنس کمتری داشتهاند. همچنین دختران گروه نمونه در مقایسه با پسران باورهای کلیشهای جنسیتی کمتری داشتهاند. نتایج بررسی نیز بیان کننده آن بود که، در گروه دختران تنها مفهوم خود و خودکارآمدی تحصیلی توانسته است پیشرفت تحصیلی آنها را پیشبینی کند، اما در گروه پسران به ترتیب متغیرهای مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، باورهای جنسیتی، رضایت از جنس و هوش هیجانی بخشی از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم خود؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ هوش هیجانی؛ باورهای جنسیتی و پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing Self Concept, Academic Self -Efficacy, Emotional Intelligence, Gender Beliefs and Gender Contentment among High School Girls and Boys and the Proportion of These Variables in Predicting Their Academic Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
Razeyeh Zohrevand | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to compare some of the psychological variables among high school girls and boys. Other aim of this study was to determine predictive strength of the variables in academic achievement.5062 of high school girls and boys were randomly selected. The instruments were Marsh self-concept scale (SDQ), Morgan and Jing academic self-efficacy scale (MJSES), Bar-On emotional intelligent questionnaire and researcher made questionnaires related to the gender beliefs and the gender contentment. The second semester GPA was considered as student’s academic achievement.The findings showed that the girls had low self-concept, academic self -efficacy, emotional intelligent and gender contentment, in comparison with the boys. Furthermore, the results indicated that just self-concept and academic self-efficacy could predict the academic achievements in girls, but in boys students partly of the variance in academic achievement was explained by self-concept, academic self-efficacy, gender beliefs, gender contentment and emotional intelligent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self, concept, Academic self, efficacy, Emotional intelligent, Gender beliefs and academic achievement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,004 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,337 |