تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,296 |
بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی (مثبت و منفی) در شرایط آسان و دشوار، و ادراک پیامد مخاطره آمیز در دانشجویان افسرده، مضطرب، ترکیبی و سالم دانشگاههای الزهرا(س) و تهران | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2، تیر 1389، صفحه 75-114 اصل مقاله (269.5 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2010.1571 | ||
نویسندگان | ||
کبری نصرتی* ؛ زهره خسروی؛ زهرا درویزه؛ روشنک خدابخش | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی در دانشجویان افسرده، مضطرب، اختلال ترکیبی و سالم است. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاههای الزهراء(س) و تهران است. ابتدا400 نفرآزمودنی از میان دانشجویان دانشگاههای الزهرا(س) و تهران به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. آنگاه آزمونهای حافظه آشکار و ضمنی از طریق به کارگیری تکلیف یادآوری آزاد بر حسب شرایط آسان و دشوار درباره کلمات با بار عاطفی مثبت، بار عاطفی منفی و کلمات تهدید کننده(ادراک پیامد مخاطره) به اجرا درآمد و با استفاده از روش تحقیق علی- مقایسهای نتایج تجزیه و تحلیل شد. یادآوری آزمودنیهای گروه افسرده وگروه سالم در حافظه ضمنی هم در شرایط آسان و هم در شرایط دشوار درباره کلمات با بار عاطفی مثبت با یکدیگر تفاوت معنادار داشت (05/0 P (P درباره یادآوری کلمات تهدیدکننده (ادراک پیامد مخاطره) در حافظه ضمنی تحت شرایط آسان و دشوار گروه مضطرب با سه گروه افسرده، اختلال ترکیبی و سالم تفاوت معنادار داشت (001/0> (Pدانشجویان افسرده، مضطرب و اختلال ترکیبی در مقایسه با افراد سالم در حافظه آشکار درباره یادآوری کلمات با بار عاطفی مثبت در شرایط آسان یادآوری کمتری داشتند(05/0>P)، دانشجویان مضطرب دختر در مقایسه با دانشجویان پسر مضطرب در حافظه ضمنی لغات تهدیدکننده (ادراک پیامد مخاطره) را تحت شرایط آسان بیشتر یادآوری میکردند.در ضمن، دانشجویان مبتلا به اختلال ترکیبی در حافظه ضمنی لغات تهدیدکننده (مرتبط با ادراک پیامد مخاطره) را تحت شرایط دشوارکمتر به خاطر میآورند. | ||
کلیدواژهها | ||
سوگیری حافظه؛ حافظه آشکار و ضمنی؛ ادراک پیامد مخاطره آمیز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of The Explicit and Implicit Memory Biases(Negative and Positive Affects), Easy and Difficult Conditions; Perception of Risk among Studends of Tehran and Alzahra Universities | ||
نویسندگان [English] | ||
Kobra Nosrati؛ Zohre Khosravi؛ Zahra Darvize؛ Roshanak Khodabakhsh | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the explicit and implicit memory biases in students of Tehran and Alzahra universities. Research design was based on causal comparative design. 100 students from Alzahra and Tehran universities were studied by clustral sampling. Research Instruments consisted of, MMPI test, interview, Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory and researcher constructed Tasks Assessing Memory Biases. The explicit memory test was an incidental of free recall with positive and negatively loaded emotional words, and perception of risk words. The implicit memory test was a cued recall task with positive and negatively loaded emotional words, and perception of risk words. Result: The depressed students recalled emotional positive words for implicit memory bias in easy conditions(p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Memory Bias; Explicit and Implicit Memory; Perception of Risk consequences | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,734 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 687 |