تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,448 |
رابطه سبکهای تفکّر با خلّاقیّت دانشجویان دانشگاه پیام نور | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 141-159 اصل مقاله (172.92 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2012.1532 | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع* ؛ نیلا آخوندی | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبکهای تفکّر با خلّاقیّت در دانشجویان انجام شد. این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور مرکز تهران در سال تحصیلی 1389-1390 است که تعداد کل آنها در حدود 139000 نفر بود. از این تعداد 53 درصد دختر و 47 درصد پسر بودند. پس از تعیین حجم نمونه به روش کوکران نمونهای به حجم 300 آزمودنی (160دختر و 140 پسر) به شیوه نمونه گیری خوشهای طبقهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای تفکّر استرنبرگ- واگنر و خلّاقیّت تورنس و برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی و مدل آماری رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحلیل دادهها رابطه مثبت بین سبکهای تفکّر قانونی، قضایی، درونی و آزادمنشی با خلّاقیّت و رابطه منفی بین سبکهای تفکّر تک سالاری، سلسله مراتبی و کلی با خلّاقیّت را نشان داد. از بین متغیر سبکهای تفکّر این 7 سبک در پیشبینی خلّاقیّت دانشجویان سهیم بودند. در نتیجه میتوان گفت سبکهای تفکّر با خلّاقیّت همبستگی دارد و باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آن توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکّر؛ خلّاقیّت؛ دانشجویان؛ دانشگاه پیامنور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relation of thinking styles to the creativity of students of Payam-e-noor University | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted aiming at reviewing, through a survey, the relation of thinking styles with creativity. This research was performed with descriptive-correlation method. Statistical population of the study included male and female students of Payam-e-noor University of Tehran Center of about 139000 students, 53% of them females and 47% males. Having the sample size determined using Koucran Method; a sample of 300 students – 160 females and 140 males – were selected, using stratified-cluster sampling method. The instruments were Sternberg-Wagner’s Thinking Style questionnaire and Torrance’s’ Creativity questionnaire, and to analyze the data, descriptive statistics, coefficient and stepwise regression methods were used. Regression analysis shows a positive relation between, judicial, legislative, internal and liberal thinking styles to creativity but a negative relation between monarchic and conservative and general thinking styles with creativity. Dimension of thinking styles contributed to the prediction creativity. Conclusion: thinking styles were correlated with creativity, and this must be considered in scientific studies and training tactics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Thinking Styles, Creativity, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 801 |