تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,781 |
بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مسأله و رابطه آن با باورهای معرفتشناسی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2، تیر 1390، صفحه 53-82 اصل مقاله (2 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2011.141 | ||
نویسنده | ||
سهیلا هاشمی* | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی کیفیّت دانش مرتبط با خردمندی دانشجویان و نقش آن در فرآیند حل مسأله زندگی واقعی و همچنین بررسی سطح باورهای معرفتشناسی آنها و ارتباط آن با خردمندی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 101 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند. دادههای مرتبط با خردمندی با استفاده از دستورالعمل ارزیابی عملکرد خردمندانه پارادایم برلین در قالب حل مسأله و مصاحبه استاندارد شده و دادههای مرتبط با باورهای معرفتشناسی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته قضاوت تأملی کینگ و کیچنر جمعآوری شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمون t گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است دانشجویان از لحاظ سطح دانش مرتبط با خردمندی از حد متوسط بسیار پایینتر بودهاند و میان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، در خردمندی تفاوت معناداری وجود نداشت، اما میان دانشجویان گروه تحصیلی علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معناداری مشاهده شد. از لحاظ سطح باورهای معرفتشناسی دانشجویان بین دو سطح پیش تأملی و شبه تأملی قرار داشتند. میان دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه، از لحاظ قضاوت تأملی تفاوت معناداری وجود نداشت، اما میان دانشجویان کارشناسی و دانشجویان کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود داشت. همبستگی بین خردمندی و باورهای معرفتشناسی در حد نسبتا ضعیف است. | ||
کلیدواژهها | ||
خردمندی؛ باورهای معرفتشناسی؛ قضاوت تأملی؛ حل مسأله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Abstract | ||
چکیده [English] | ||
This study conducted with the goal of investigating the quality of wisdom-related knowledge of students and its role in real life problem solving. Also the students’ epistemological beliefs and its relation with wisdom were studied. By using stratified sampling 101 humanities and science B.A. and M.A. students were selected. Data was collected through Manual for the assessment of wisdom-related performances Berlin paradigm and king and kitchener\'s reflective judgment interview.Findings indicated students wisdom mean (1901) was lower that the average mean (20) of wisdom. There was no difference in wisdom among B.A. and M.A. students and there was no gender difference as well. But humanities and science students were significantly different in wisdom. In reflective judgment students\' mean was (3.49). They were between pre-reflective and quasi-reflective stage. There was only significant difference in reflective judgment between B.A. (3.22) and M.A students (3.79). The correlation between wisdom and reflective judgment (0/28) was relatively weak. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
wisdom, Epistemological beliefs, Reflective judgment, Problems solving | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,014 |