تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,513,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,895,977 |
شناسایی مهارتهای بین فردی مورد نیاز دانشآموزان کم توان ذهنی از دیدگاه والدین، معلمان و متخصصان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 3، آبان 1390، صفحه 3-3 اصل مقاله (267.58 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2011.134 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی حسین خانزاده* ؛ فاطمه پورآقا رودبرده | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارتهای اجتماعی بینفردی مورد نیاز دانشآموزان کم توان ذهنی از دیدگاه والدین، معلمان و متخصصان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود که طی آن در ابتدا با مطالعه کتابخانهای و سپس با استفاده از پرسشنامه محققساخته، مهارتهای بینفردی دانشآموزان کم توان ذهنی شناسایی گردید. بدین منظور 151 نفر از والدین، 144 نفر از معلمان و 42 نفر از متخصصان به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. نمونهگیری از جامعه والدین و معلمان به روش خوشهای و نمونهگیری از جامعه متخصصان به روش هدفمند صورت گرفت. پرسشنامه مورد نظر بعد از مطالعه مقدماتی و به دست آوردن شاخصهای روانسنجی، در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت. در تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کم توان ذهنی در پانزده مهارت مشخص گردید. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات والدین، معلمان و متخصصان تفاوت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای بینفردی؛ کم توانی ذهنی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of necessary interpersonal skills for men-tally retarded students from the perspectives of par-ents, teachers, and professionals | ||
نویسندگان [English] | ||
A. A Hosseinkhanzadeh؛ F Pooragha Roodbordeh | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to identify the necessary interpersonal skills for mentally retarded students from the perspectives of parents, teachers, and professionals. It was a descriptive survey utilizing literature review to determine interpersonal skills related to mentally retarded students in an international approach. In the next stage, perspectives of parents, teachers, and professionals have been surveyed using a researcher developed questionnaire. Thus, 151 parents, 144 teachers, and 42 professionals have been selected as the study subjects. Cluster sampling method was utilized to select parents and teachers, and a purposeful sampling procedure was used to select professionals. After preliminary study and determination of the psychometric properties of the questionnaire, it was administered on the target population. At the end, data was analyzed by descriptive (mean and standard deviation) and inferential (one-way analysis of variance) statistical methods and 15 necessary social skills were extracted. The results also indicated significant differences between the perspectives of parents, teachers, and professionals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpersonal skills, Mental retardation, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949 |