تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 937 |
تعداد مقالات | 7,696 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,620,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,984,635 |
تحلیل حسِ چشایی در آثار مولوی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 9، مهر 1392، صفحه 205-230 اصل مقاله (745.42 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2014.131 | ||
نویسندگان | ||
طاهره کریمی* 1؛ ذوالفقار علامی مهماندوستی2؛ محبوبه مباشری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
حس چشایی یکی از پرکاربردترین حواسی است که در آثار مولوی برای نمایاندن تمامی ساحتهای مادی و روحانی استفاده شده و واژههای دیگری از خانوادۀ آن در بازتاب این معانی به شاعر یاری رسانده است. نوعِ زندگی صوفیه و توجه بیش از حد آنها به تقلیل طعام، جوع، روزه، اجتناب از کسب و بها دادن به نظریۀ توکل، سبب توجه مولوی به حسّ چشایی شده است. در این پژوهش، افزون بر تحلیل حسّ چشایی، مواردِ درآمیزی این حس با حواسّ دیگر (بصر و سمع) بررسی میشود. خاستگاه حسّامیزی به یکی از اصول اساسی تفکر اشاعره- تصرف خداوند و نفی علیّت- بازمیگردد و در زبان مولوی صبغۀ ممتازی دارد. این ایماژ شاعرانه در مثنوی و دیوان شمس بازتاب تلقی ویژه و هنری مولوی از حواس ظاهر و باطن است که البته با جهانبینی غیبمدار او ارتباط دارد. مولوی برای هر چیزی که در عالم هست، متناظری غیبی پیش روی میگذارد؛ از اینرو، در برابر حواسِّ ظاهری، شکلِ راستینی از حواس باطنی و غیبی وجود دارد. حواس ظاهر و باطن چونان محورهای نظام فکری مولوی در آثار وی با شیوههای گونهگون و چشماندازهای متمایز مطرح میشوند. از نظرگاهِ مولوی، ادراکات نفسانی (شنیدن، دیدن، چشیدن و جز آن) در مرحلهای از معرفت نفس، امتزاج حاصل و یکسان عمل میکنند و به نوعی «وحدت قوا» میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ حسّامیزی؛ حس چشایی؛ حواس باطنی؛ حواس ظاهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Sense of Taste in Mowlaviˊs Works | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Karimi1؛ Zolfaghar Alami Mehmandoosti2؛ Mahbobeh Mobasheri2 | ||
1Ph.D Student of Persian Literature, Alzahra University, Tehran | ||
2Associate Professor of Persian Literature, Alzahra University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Sense of taste is the most commonly used one, in Mowlavi’s works, to represent all aspects of spiritual and materialistic realms; other words from similar group have also helped the poet to reflect these concepts. Sufis’ life style and their paying too much attention to having little food, hunger, fasting, avoiding business, and valuing the theory of trust caused Mowlavi to pay attention to sense of taste. The origin of sense integration goes back to one of the basic principles of poets ; that is, the d enial of causality and God\'s seizing and this has a distinctive nature in Mowlaviˊs language. This poetic image in Mathnavi and Divan-e Shams reflects his unique and artistic attitude toward inner and outside senses which is related to his unseen-oriented worldview. In this study this relation is to be studied. In this study, besides analyzing sense of taste, cases of merging this sense with other senses (hearing, sight) will be discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mowlavi, sense integration, sense of taste, sight, hearing, food | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,901 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,613 |