تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,790 |
هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 8، فروردین 1392، صفحه 93-121 اصل مقاله (521.89 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2014.121 | ||
نویسندگان | ||
احسان رئیسی1؛ سید علی اصغر میرباقری فرد2؛ محسن محمدی فشارکی3؛ حسین آقاحسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی(گرایش ادبیات عرفانی) دانشگاه اصفهان | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
بعد از تحول عمیقی که در سدۀ هفتم هجری در عرفان اسلامی پدید آمد، هستیشناسی نیز به دو رکن دیگر معرفت عرفانی، خداشناسی و انسانشناسی، افزوده شد. بر این اساس در سنت دوم عرفانی، شناخت هستی صرفاً یک شناخت نظری نیست؛ بلکه این شناخت با رسیدن به مراتب کمال به دست میآید و معرفت خدا با معرفت انسان و هستی حاصل میشود. پیوند انسانشناسی و هستیشناسی برای کسب معرفت، افقهای تازهای را به روی عرفای سنت دوم گشود. بدین ترتیب با تطبیق میان جایگاه انسان و هستی به عنوان دو عالم صغیر و کبیر، وجوه تازهای از این دو عالم شناخته شد. عزیز نسفی، یکی از عارفان نوآور در سنت دوم عرفانی، دربارۀ هستیشناسی عرفانی طرحهای تازهای به دست میدهد که درکلیات، قابل انطباق با سایر طرحهای هستیشناسانۀ سنت دوم است؛ ولی در جزییات، منحصر به فرد است. در این مقاله ضمن تحلیل دیدگاههای نسفی در باب هستی و مراتب گوناگون آن، محورهای فکری وی در مباحث هستیشناسانه تبیین و تشریح میشود. این تحقیق از نوع مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای است و با روش توصیفی انجام گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنت دوم عرفانی؛ عزیز نسفی؛ مراتب هستی؛ هستیشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Existence and its Levels from Aziz Nasafi Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Reisi1؛ seyed Ali-Asghar Mirbagherifard2؛ Mohsen Mohmmadi Fesharaki3؛ Hossein Aghahosseini2 | ||
1PhD. Student, Persian Language and Literature, Isfahan University | ||
2Professor, Persian Language and Literature, Isfahan University | ||
3Assistant Professor, Persian Language and Literature, Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
After the profound transformation which emerged in the Islamic mysticism in the seventh century Hegira, ontology was added to the other two pillars of mystical cognition, theology and anthropology. Accordingly, in the second tradition of mysticism understanding the existence is not only a theoretical knowledge but also is achieved by accessing the perfection levels and the cognition of God results from the cognition of human self and existence. The linkage between anthropology and ontology for cognition acquisition opened new horizons to the mystics of the second tradition. Consequently, with the coupling of human and existence positions, as microcosm and macrocosm, new aspects of these two worlds were recognized. Aziz Nasafi, who is one of the innovative mystics of the second tradition in mysticism, introduces new plans for mystical ontology which are compatible in general principles with the other ontological plans of the second tradition, but are unique in details. This article investigates and analyzes his views on existence and its various levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Second mystical tradition, Ontology, Aziz Nasafi, Existence Levels | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,229 |