تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,518 |
رمزگردانی و رمزآمیختگی (مطالعۀ موردی کلاسهای آموزش زبان انگلیسی در شهرستان بوکان) | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 12، مهر 1393، صفحه 99-125 اصل مقاله (1.02 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2014.1098 | ||
نویسندگان | ||
محمد عموزاده1؛ رحمان ویسی حصار2 | ||
1استاد گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
رمزگردانی و رمزآمیختگی (مطالعۀ موردی کلاسهای آموزش زبان انگلیسی در شهرستان بوکان) محمد عموزاده [1] رحمان ویسی حصار [2] تاریخ دریافت: 14/4/1390 تاریخ تصویب: 16/2/1392 چکیده در این مقاله، پدید ۀ رمزگردانی [3] موقعیتی و استعاری و همچنین رمزآمیختگی [4] بین زبانهای فارسی، کردی و انگلیسی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی در شهرستان بوکان را بررسی کردهایم. تحلیل دادههای این تحقیق نشان میدهد د ر پدیدههای رمزگردانی و رمزآمیختگی، سه عنصر بافت، شناخت و زبان، با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند و بر این اساس میتوان گفت دو پدیدۀ رمزگردانی موقعیتی و استعاری در این کلاسها برحسب تغییر چهارچوبهای ذهنی [5] رخ میدهند. چهارچوبهای ذهنی در رمزگردانی موقعیتی، بافت و الزامات اجتماعی را منعکس میکنند و در رمزگردانی استعاری، بیانگر محتوا و موضوعات موردبحث اند؛ همچنین بررسی دادهها نشان میدهد بین عوامل و رمزگانهای معیّن، ارتباطی معنادار وجود دارد و فعالشدن هریک از این عوامل، باعث فعالشدن رمزگان مربوط به آن میشود. ازجمله این عوامل میتوان همبستگی قوی [6] ، غیررسمیبودن، انتقال بار عاطفی زبان و نقش نمادین مربوط به رمزگان کردی و عوامل همبستگی ضعیف [7] ، رسمیبودن، انتقال اطلاعات ارجاعی و نقش اطلاعی- ارتباطی مربوط به رمزگان فارسی را نام برد. درنهایت، تحلیل دادههای مربوط به پدیدۀ رمزآمیختگی، بیانگر آن است که فعالبودن همزمان چهارچوبهای ذهنی متفاوت هنگام بیان عبارتی خاص، باعث بروز رمزآمیختگی میشود. واژههای کلیدی : رمزگردانی، رمزآمیختگی، آموزش زبان انگلیسی، فارسی، کردی. [1] . دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه اصفهان؛ amouzadeh@fgn.ui.ac.ir [2] . دکتری زبانشناسی، دانشگاه اصفهان؛ veisirahman@yahoo.com 3. Code Switching 4 . Code-Mixing 1. Frame 2. High Solidarity 3. Low Solidarity | ||
کلیدواژهها | ||
رمزگردانی؛ رمزآمیختگی؛ آموزش زبان انگلیسی؛ فارسی؛ کردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Code-switching and Code-mixing: | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Amouzadeh1؛ Rahman Veisi Hesar2 | ||
1Professor of Linguistics, University of Isfahan | ||
2The University of Kordestan | ||
چکیده [English] | ||
Code-switching and Code-mixing: A Case Study of EFL Classrooms in Bukan Rahman Veisi Hasar [1] Mohammad Amouzadeh [2] Received: 2011/07/05 Accepted: 2013/05/06 Abstract This research aims to investigate the situational and metaphorical code-switching and code-mixing in the EFL classrooms in Bukan. The results show that we can discern a close relationship between mind, context and language by looking at the phenomena of code- switching and code-mixing in these classes. A systematic analysis of data reveals that code-switching and code-mixing occur according to a change in frames. The frame for a situational code switching is based on social contexts and obligations, while the frame for a metaphorical code switching triggers out of a topic change. It can be argued that there is a functional correspondence between a specific frame and a special code. A change in a specific frame will result into a change of its relevant code. Furthermore, the choice of a code is associated with a couple of factors triggered by context of situation and speaker’s intentions. The study also shows that a code switching designating issues such as solidarity, informality, emotive information and symbolic function relates to Kurdish code, whereas the indexical meaning such as low solidarity, formality, referential information and communicative function attributes to Persian code. Due to the theoretical apparatus of this paper, we can say that code mixing is triggered by simultaneous activation of different frames which results in simultaneous applications of different codes in a single sentence. Keywords : Code switching, Code mixing, English classroom, Persian language, Kurdish language [1] PhD Linguistics; University of Isfahan. veisirahman@yahoo.com [2] Associate Professor of Linguistics; Isfahan University. amouzadeh@fgn.ui.ac.ir | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Code switching, Code mixing, English classroom | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 721 |