تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,520 |
رابطۀ منبع کنترل، اضطراب امتحان و جنسیت با عملکرد شنیداری در دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 12، مهر 1393، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.05 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2014.1096 | ||
نویسندگان | ||
الهه ستوده نما1؛ سیده سمیه حسینی اطاقسرایی2 | ||
1هیئت علمی دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا(س) و مدرس دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
رابطۀ منبع کنترل، اضطراب امتحان و جنسیت با عملکرد شنیداری در دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی الهه ستودهنما [1] سیده سمیه حسینی اطاقسرایی [2] تاریخ دریافت: 1/4/1390 تاریخ تصویب: 10/2/1391 چکیده در پژوهش حاضر، رابطۀ منبع کنترل، اضطراب امتحان، و جنسیت را با عملکرد شنیداری دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی بررسی کردهایم. شرکتکنندگان در این تحقیق، 96 نفر از دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با مهارت شنیداریای درسطح متوسط بودند که واحد گفتوشنود را میگذراندند. نخست، این دانشجویان در آزمون تافل 2003 شرکت کردند و سپس براساس پرسشنامۀ منبع کنترل راتر (1966 به نقل از وادل، 1998)، به دو گروه با منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی تقسیم شدند؛ همچنین براساس پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسن (1975 به نقل از اینامی، 2006)، در سه گروه با درجههای مختلف اضطراب (زیاد، متوسط و کم) آزموده شدند. نتایج تحقیق، بیانگر آن است که دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با منبع کنترل درونی، در مقایسه با دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با منبع کنترل بیرونی، در امتحان مهارت شنیداری زبان انگلیسی، عملکردی بهتر دارند و جنسیت بر رابطۀ عملکرد آنها با منبع کنترل درونی و بیرونی و نیز امتحان مهارت شنیداری زبان انگلیسی، اثری ندارد؛ همچنین دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با سطح اضطراب کم، در امتحان، عملکردی بهتر از دانشجویان با سطح اضطراب بالا و متوسط دارند و جنسیت بر رابطۀ اضطراب امتحان (زیاد، متوسط، کم) و عملکرد آنها در امتحان مهارت شنیداری، اثری ندارد. واژههای کلیدی : منبع کنترل، اضطراب امتحان، جنسیت، مهارت شنیداری در زبان انگلیسی. [1] . دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا(س)؛ esotoude@alzahra.ac.ir [2] . کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا(س) و مدرس دانشگاه پیام نور بابل؛ s_hosseini2002@yahoo.com | ||
کلیدواژهها | ||
منبع کنترل؛ اضطراب امتحان؛ جنسیت؛ مهارت شنیداری در زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Locus of Control, Test Anxiety, Sex, and Listening Comprehension Test Performance of Iranian Undergraduate EFL Students | ||
نویسندگان [English] | ||
elaheh sotoudehnama1؛ Somaye Hosini Otaghsarayi2 | ||
1Alzahra University | ||
2Master of Teaching English at Al-Zahra University and Teacher of Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The Relationship between Locus of Control, Test Anxiety, Sex, and Listening Comprehension Test Performance of Iranian Undergraduate EFL Students Elaheh Sotoudehnama [1] Seyedeh Somayeh Hosseini Otaghsaraii [2] Received: 2011/06/22 Accepted: 2012/04/29 Abstract This study investigated the relationship between locus of control, test anxiety, sex and Iranian undergraduate EFL students' listening test performance. The participants of this study were ninety-six (96) students at Islamic Azad University of Ghaemshahr at the intermediate level of listening proficiency who were all taking their listening/speaking course. At first the students took part in the listening section of the TOEFL (2003) test. Then they were given Rotter's (1966, cited in Waddel, 1998 ) locus of control scale in order to determine whether they are internally or externally oriented. Also Sarason's (1975, cited in In’nami, 2006 ) test anxiety scale was distributed to determine their level of test anxiety (high-mid-low). The results showed that students with internal locus of control outperformed those with an external locus of control orientation and that sex does not mediate the relationship between locus of control and listening test performance. The results also revealed that students with low level of test anxiety performed better than those with mid or high level of test anxiety; and that sex does not mediate the relationship between three degrees of test anxiety (high-mid-low) and listening test performance. Keywords : locus of control, test anxiety, sex, English listening comprehension [1] . Associate Professor; Alzahra University. esotoude@alzahra.ac.ir [2] . MA Graduate; Alzaha University; Babol Payame Noor University Instructor. s_hosseini2002@yahoo.com | ||
کلیدواژهها [English] | ||
locus of control, Test Anxiety, sex, English listening comprehension | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 977 |