تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,785 |
واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 9، اسفند 1392، صفحه 143-174 اصل مقاله (514.01 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2014.1067 | ||
نویسندگان | ||
سیده مریم فضائلی؛ بهزاد قنسولی* | ||
چکیده | ||
واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کُرهای بهزاد قنسولی [1] سیده مریم فضائلی [2] تاریخ دریافت: 23/12/89 تاریخ تصویب: 10/2/91 چکیده در چند دهۀ اخیر، تحقیقات مرتبط با کشف فرایندهای درک نوشتاری (خواندن) در زبانهای اول و دوم فراگیرندگان زبان با استفاده از روش برونفکنی اندیشه، سیری افزایشی را نشان میدهد. در مقاله حاضر، دادههای بیانی یک دانشجوی کرهای را که براساس روش برونفکنی اندیشه بهدست آمده است، تحلیل میکنیم تا بدین وسیله،الگوی خواندن او را ازطریق راهکارهای مورداستفادهاش برای حل مشکلات هنگام خواندن متن تعیین کنیم. این تحقیق با استفاده از روش سطح یک گزارشهای کلامی همزمان درمدل اریکسون و سایمون [3] (1993) انجام شده است. دادههای بیانی شرکتکنندۀ کرهای نشان میدهد که او هنگام تعامل با متن،برای مقابله با مشکلات درک متن، از راهکارهای استنباطی یا مربوط به فرایند مرتبۀ بالاتر درک و راهکارهای متنی یا مربوط به فرایند مرتبۀ پایین تر درک بهره گرفته است.فرایندهای مرتبۀ بالاتر درک بهترتیب فراوانی، در حوزههای فراشناختی، ارزیابی و استنباط قرار دارند. دربارۀ فرایندهای مرتبۀ پایینتر درک، این دانشجو بیشتر، از راهکار رمزشکنی واژگانی استفاده کرده و بنابراین، مدل خواندن او ازنوع تعاملی- استنباطی است. نتایج این پژوهش به درک بهتر تعامل فراگیرندگان زبان فارسی با متن، شناسایی حوزههای مشکلآفرین در این بخش و نیز طراحی روشهای آموزشی مفیدتر برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کمک میکند. واژههای کلیدی : درک نوشتاری، برونفکنی اندیشه، زبان فارسی، دادههای شفاهی، راهکارهای درک. 1. استادگروهزبانوادبیاتانگلیسی دانشگاهفردوسی مشهد ghonsooly@um.ac.ir 2. دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاهفردوسی مشهد ma.fazaeli@stu-mail.um.ac.ir [3] . K. A.Ericsson & H. A. Simon | ||
کلیدواژهها | ||
درک نوشتاری؛ برونفکنی اندیشه؛ زبان فارسی؛ دادههای شفاهی؛ راهکارهای درک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Case Study of a Korean Student’s | ||
نویسندگان [English] | ||
Sedeh Maryam Fazaeli؛ Behzad Ghonsoli | ||
چکیده [English] | ||
A Case Study of a Korean Student’s Persian Reading Process B. Ghonsouli [1] M. Fazaeli [2] Received: 2011.03.14 Accepted: 2012.04.29 Abstract In recent decades, research associated with the discovery of reading processes in first and second language learners through the think aloud method has increased. In the current study, a Korean student's verbal reports acquired in terms of the think aloud method are analyzed. The purpose of this research is to determine her reading model by strategies which she used to solve problems that were made in the text. This study has been concluded based on the stimulus verbal reports of Ericsson and Simon's model at level one. During an interaction of the student with the text, the student used higher-level processing and lower-level processing strategies in order to solve the problems that appeared in understanding the text. Her verbal reports represent the following: The higher-level processing strategies are in fields of metacognition, monitoring statement and inferencing respectively about frequency. About the lower-level processing strategies, the student has used decoding more. Therefore, it is concluded that her model of reading is both top-down and interactive. The results of this research can add to an understanding of the interaction of Persian-language learners with texts; as well as for identifying problematic domains in this part and the designing of more constructive teaching methods in teaching Persian to non-Persian speakers. Keywords: reading, think aloud method, Persian language, verbal reports, comprehension strategies. [1] . Professor; Department of English Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad; ghonsooly@um.ac.ir [2] . PhD Candidate; General linguistics, Ferdowsi University of Mashhad; ma.fazaeli@stu-mail.um.ac.ir | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reading, think aloud method, Persian language, verbal reports, comprehension strategies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 922 |