تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,750 |
تاثیر جنسیت بر نوع و میزان بهره گیری از راهبردهای فراگیری واژگان زبان انگلیسی در بین دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 6، فروردین 1391، صفحه 181-200 اصل مقاله (177.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2013.1037 | ||
نویسندگان | ||
داوود مدنی* 1؛ بهنام علوی مقدم2 | ||
1هیئت علمی دانشگاه آزاد. واحد خمین | ||
2استاد مدعو دانشگاه آزاد. واحد خمین | ||
چکیده | ||
در فضای یادگیری، فراگیران مختلف راهبردهایی متفاوت را بهکار میگیرند که مبتنی بر تجربههای آموزشی آنها در گذشته است. این تنوع راهبردی، خود ناشی از عواملی چون نگرش، انگیزه، سن، شخصیت، رشتۀ تحصیلی و جنسیت است. در پژوهش حاضر، تأثیر جنسیت را بر نوع و میزان بهرهگیری از راهبردهای یادگیری واژگان زبان انگلیسی ازسوی دانشجویان منطقۀ پنج از دانشگاه آزاد اسلامی بررسی کردهایم و بدین منظور، سیصد پرسشنامۀ شامل پنجاه راهبرد (در شش گروه حافظهای، شناختی، ترمیمی، یادافزایی، عاطفی و اجتماعی) را بین دانشجویان دختر و پسر مراکز دانشگاهی اراک، خمین، همدان، ملایر، بروجرد و درود، بدون درنظرداشتن معیاری جز جنسیت توزیع کردهایم؛ سپس 180 پرسشنامۀ متعلق به پسران و 114 پرسشنامۀ متعلق به دختران را تحلیل کردیم و بهترتیب، میانگین بهرهگیری 88/2 و 81/2 را در مقیاسی پنجدرجهای بهدست آوردیم که تفاوتی معنادار را نشان نمیدهد. دیگر فرضیههای سویگیر تحقیق و مربوط به شش دستۀ کلی از راهبردهای یادگیری واژگان انگلیسی نیز با اعمال آزمون t با میزان خطای قابل قبول 05/0 رد شدند. تنها پنج راهبرد، حاکی از تفاوت کاملاً معنادار میان دو گروه جنسیتی بودند؛ بنابراین، براساس یافتههای این پژوهش، جنسیت بر میزان و نوع راهبردهای یادگیری مورد استفاده، چندان تأثیری ندارد؛ بهعلاوه، میانگین بهرهگیری عمومی 85/2 از این راهبردها شاخص مطلوبی نیست و اهمیت آموزش درست راهبردهای یادگیری واژگان را در کلاسهای فراگیری زبان انگلیسی نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان؛ راهبرد یادگیری؛ جنسیت؛ سیاهۀ راهبردهای یادگیری زبان (SILL)؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of gender on the type and frequency of using English vocabulary learning strategies among the students of Islamic Azad university District 5 | ||
نویسندگان [English] | ||
Davood Madani1؛ Behnam Alavi Moghadam2 | ||
1Azad University | ||
2Azad university | ||
چکیده [English] | ||
In a learning situation, different learners resort to different strategies that are based on their learning experiences in the past. This strategy variety is identified to stem from factors such as attitude, motivation, age, personality, academic degree, and gender. In the current research, we have studied the impact of gender on the type and frequency use of English vocabulary learning strategies by students of the fifth district of Islamic Azad University. For this purpose, we have distributed 300 questionnaires included fifty strategies (in six groups: memory, cognitive, restorative, synergistic learning, emotional, and social) between male and female students in the branches of Azad University in Arak, Khomein, Hamedan, Malayer, Boroujerd and Doroud, without considering the criteria other than gender distribution. We have analyzed 180 and 114 questionnaires of males and females, respectively and we have found no significant difference. Only five strategies out of fifty have shown a significant difference between two genders. Therefore, according to the results of this study, gender has not special impact on the Type and frequency of learning strategies. In addition, results demonstrate to educationalists the importance of a careful instruction of vocabulary learning strategies in English classes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
vocabulary, learning strategy, gender, strategy inventory for language learning (SILL), Islamic Azad University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 964 |