
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,705 |
تحلیل روایت شناسانه داستان رستم و سهراب در گذار از متن ادبی به متن تصویری بر مبنای الگوی ریخت شناسی پراپ | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1404، صفحه 55-69 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2023.43734.1509 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه مهماندوست اصفهانی* 1؛ زلیخا سلیمانی2 | ||
1موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان | ||
2موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان/ ایران | ||
چکیده | ||
بستر اولیه داستانها به طور معمول متن ادبی است . هنگامی که داستان توسط یک نقاش ترسیم می شود به خاطر محدودیت ها و امکاناتی که دارد، فقط می تواند قسمتی از کل را بیان کند. پراپ داستان ها را به تعدادی نقش ویژه و نقش الگو تقسیم کرد و ساختار داستان را دسته بندی کرد، اکثرآنهادر همه داستانها وجود دارند. در پژوهش پیش رو متن ادبی و نقاشی قهوه خانه ای از داستان رستم و سهراب، مورد بررسی قرار داده شده ،َ بسامد و ماهیت نقش ویژه ها در هر دو مورد مقایسه قرار گرفته . روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی و گرد آوری مطالب به روش کتابخانه ای بوده است. داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی یکی از داستانهای طولانی شاهنامه است و از آن نگاره های زیادی رسم شده. نقاشی قهوه خانه ای سعی در حفظ شاهنامه خوانی و فرهنگ ملی داشته . نقاشی رستم و سهراب ازمنصور وفایی یکی از آثار دهه های اخیر است که مرحله به مرحله داستان را در یک پرده به سبک نقاشی قهوه خانه ای به نمایش گذاشته است. در این پژوهش هر دو متن مورد تحلیل ساختاری بر طبق الگوی پراپ قرار گرفت و این نتایج حاصل شد که در هر دو تعداد زیادی از نقش ویژه های پراپی به کار رفته بود برخی در هر دو متن به کار رفته و برخی فقط در یک متن. بنابراین ماهیت و بسامد هر نقش ویژه وابسته به بستر مقصد است | ||
کلیدواژهها | ||
رستم و سهراب؛ نقاشی قهوه خانه ای؛ پراپ؛ ساختارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Narrative analysis of the story of Rostam and Sohrab in passing from literary text to visual text based on the morphological model of Propp | ||
نویسندگان [English] | ||
nafiseh mehmandoust esfahany1؛ zoleikha soleimany2 | ||
1Sepehr Institute of Higher Education, Isfahan | ||
2Sepehr Institute of Higher Education, Isfahan/Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ferdowsi’s Shahnameh is one of the rich works of Iran. The Shahnameh is the result of years of continuous efforts by Hakim Abulqasem Ferdowsi, who created this highly desired literary text using Shahnamehs and Khodanamehs, especially Mansouri's Shahnameh. Tahmina is the daughter of one of the kings of Iran's enemy country, the Turks, but she is in love with Rostam, and according to what she heard from Rostam, she has become his lover. Shahnameh contains many narrative and epic stories, one of the main stories of which is the story of Rostam’s familiarity with Tehmina, the birth of Sohrab, his growing up away from his father, and finally being killed by his father in a hand-to-hand fight. After being born, Sohrab grows up among the Turks and with his mother, and from childhood he is a powerful warrior like his father, until at the age of 14 he goes to the battlefield like a great general. During this period, Rostam and Sohrab have not had any communication with each other and only think of each other in their dreams and fantasies and have no idea about each other's faces, so it can seem logical that after many years, when they meet, they don’t recognize each other. Sohrab went to Iran to seat his father on the throne and to bring down Keykavus, king of Iran, and was killed by his father in a tragic way. Of course, in this path, people who were looking for a way to destroy Rostam and were also afraid of Sohrab's power prevented these two from getting to know each other. Even in this story, we see that Keykavus—whom Rostam fought many battles for—refused to give medicine to save Sohrab, thus showing the rightness of Sohrab's goal in going to the battlefield. The story of Rostam and Sohrab, when told in the form of a poem and in a literary text, has a different appearance than when the same story is presented in visual content and in the form of figures, and certainly because of the difference in possibilities and limitations, the rules and regulations of each section are different in structure. From the story of Rostam and Sohrab, many paintings and pictures have been drawn so far, and Iranian painters have paid special attention to this story, with a large number of them painting images about this war. It is also narrated in ways such as performing plays or impersonations by conveying emotions from the epic scenes of the story. Stories should not be analyzed by common people but should be analyzed scientifically. Stories have two parts: one is the structure and the other is the content. To analyze a story, first, the approach of investigation must be determined. This approach is the structural approach in this research. One of the first people to examine the structure of stories is Vladimir Propp. By examining a large number of Russian fairy tales and dividing each story into parts, he achieved interesting results and related these results to all stories. His division is now widely used for the structural analysis of stories. Vladimir Propp, one of the Russian researchers, analyzed stories based on the structural approach and divided the stories into thirty-one special roles and seven role models. In other words, there are a large number of these special roles and model roles in all stories according to his belief. The story of Rostam and Sohrab has been examined and analyzed in each part according to this pattern. The literary text is taken from Ferdowsi’s Shahnameh, and the visual text is a painting by Mansoor Wafaei, a coffeehouse-style painter. The primary literary text has been converted to smooth text. Coffeehouse painting is a kind of painting which was mostly used for reciting the Shahnameh and helping the narrator in the coffeehouse to tell an epic story. Of course, it can be said that Mansoor Wafaei is the only survivor of this style. The research method was descriptive analysis, and data collection was done using the library method. The purpose of this research is the structural examination of these two texts according to the Propp model and then to compare them together to answer questions such as: the number of Propp models used in each text and to compare the nature and frequency of these model roles in the transition from literary text to visual text. According to this research, it was determined that in the scientific investigation, a large number of Propp's special roles were used in each platform, but not all of the special roles were used in either of them. 28 special roles are used in the literary text, and 19 special roles are used in the visual text. Therefore, even some of the special roles used in the literary text have not been used in the visual text, and also the special role such as "give information," which a painter uses to give awareness to his audience, has not been used in the literary text. The frequency of special roles is also different in both texts. Therefore, it can be said that the nature and frequency of Propp's special roles are completely dependent on the context of the story, and of course, the simultaneous use of several contexts to tell a story is very helpful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rostam and Sohrab, Coffee House Painting, Propp, Structuralism | ||
مراجع | ||
کتاب نامه
-آزادارمکی، تقی (1390). پاتوق و مدرنیته ایرانی، چاپ دوم، تهران؛ آوای نور.
- افهمی، رضا و احمدیان، بنت الهدی(1394). «پیکرهبندی و موضوع در نگارههای ایرانی و بررسی نسخه نگارههای شاهنامه طهماسبی»، مطالعات تطبیقی هنر سال پنجم، شماره 10، صص1-16.
- ابراهیمی، مظهر و پارسا، احمد(1395). «ریخت شناسی قصه های پریان در زبان کردی»، فصلنامه علمی پژوهشی، نقد ادبی، س9، ش35، صص7-52
-پاکباز، روئین (1383). نقاشی ایران ازدیروز تا امروز. چاپ پنجم، تهران؛ سیمین و زرین.
-چلیپا، کاظم؛ گودرزی، مصطفی و شیرازی، علی اصغر(1390). «تاملاتی درباره موضوعات ملی و مذهبی در نقاشی قهوه خانه ای». نگره. شماره 18. صص: 81-69.
- حری، ابوالفضل(1387). «پراپ، پیشگام نظریه روایت: سه دیدگاه، با نگاهی به داستان«اولین»اثر جویس»، نشریه کتاب ماه ادبیات، شماره135، صص 16-23.
- رحیم زاده، غلامحسین؛ ذباح، محبوبه و ذباح، علی(1400 ). «مطالعه تطبیقی داستان رزم کیخسرو و افراسیاب در نگارههای شاهنامه بایسنغری و طهماسبی با رویکرد ساختارگرایانه ولادمیر پراپ»، مطالعات بین رشتهای ادبیات، هنر و علوم انسانی، دوره2، شماره2، صص 1-22.
- زارعی، کریم؛ شاملو، غلامرضا و حمیدی منش، تقی (1397). «تبیین نقش تآثیرگذار قهوه خانه در جریان شکل گیری نقاشی قهوه خانه ای». مطالعات باستان شناسی پارسه. شماره 5. صص 159-143.
-صادقی سهل آباد، زینب و تقی زاده، محمدحسن (۱۳۹۶). بررسی و توصیف اجمالی نظریه ریخت شناسی پراپ، اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی.
- طاهری، فهیمه (1390). مقایسه تحلیلی نگارههای شاهنامه شاه طهماسب با شاهنامه فرهگستان هنر، پایان نامه کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر.
-کن بای، شیلا(1382). نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، تهران: انتشارات دانشگاه هنر تهران.
- مقنی پور، مجیدرضا و چراغی نظر، اکبر(1399). «تحلیل روایت شناسانه نگاره گذرسیاوش از آتش در شاهنامه طهماسبی، بر مبنای الگوی پراپ»، پژوهش های ادبیات تطبیقی دوره هشتم، شماره 3 (پیاپی 25)، صص154-185.
- محمودی کوهی، مهرانگیز و حاتمپور، شبنم(1396). «ریخت شناسی قصههای عامیانه بختیاری بر اساس الگوی ولادیمیر پراپ»، مطالعات ایلات و عشایر، دوره 7، شماره 2 ، صص 111-132.
- مختاری، مسروره(1396). «حکایت روایت آسیب شناسی نظریه روایت مطالعه موردی:نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ»، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پیاپی 50، صص 197-183.
URLs: URL1: www.wikishahnameh.com (Access Date:11/10/2023) URL2: www.tebyan.net (Access Date:11/10/2023) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |