
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 973 |
تعداد مقالات | 8,046 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,675,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,784,243 |
بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در دو علم فقه و رجال از دیدگاه امامیه | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2025.50368.4362 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مرادی پور1؛ مهدی اکبرنژاد* 2؛ مجتبی محمدی انویق2 | ||
1حوزه و دانشگاه | ||
2دانشگاه ایلام | ||
چکیده | ||
عدالت از مفاهیم کلیدی در زندگی بشر است و تحقق آن در جامعه از اهداف ارسال پیامبران الهی است. در علم فقه، عدالت در احکام و فروع فقهی مانند تعیین مرجع تقلید، شرایط قاضی، شاهد، امام جماعت و ولی فقیه شرط است. در علم رجال نیز عدالت در اعتبارسنجی روایات شرطی اساسی محسوب میشود. این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در علم فقه و رجال امامیه به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شده است. نتایج نشان میدهد که در تعریف عدالت بین فقها و رجالیون اختلاف نظر و اشتراکاتی وجود دارد. هر دو علم فقه و رجال بر عدالت بهعنوان شرط اساسی تأکید دارند و به رفتار و اخلاق فرد در سنجش عدالت اهمیت میدهند. با این حال، سطح سختگیری در علم فقه بهمراتب بیشتر از علم رجال است، زیرا عدالت در فقه شامل احکام فردی و اجتماعی است و معیارهای آن مبتنی بر شواهد عینی است، در حالیکه در رجال بیشتر بر حسن شهرت و تأیید دیگران متکی است؛ این تفاوتها ناشی از تفاوت در موضوع و هدف هر دو حوزه است. شناخت دقیق این شباهتها و تفاوتها برای درک بهتر مفهوم عدالت و کاربرد آن در فقه و علم رجال ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت؛ ملکه؛ حدیث؛ فسق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the concept of justice in the two sciences of jurisprudence and rijal from the Imamiyyah perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra moradipour1؛ Mahdi Akbarnezhad2؛ Mogtaba Mohammadi anviq2 | ||
1university | ||
2university of ilam | ||
چکیده [English] | ||
Justice is a key concept in human life, and its realization in society is one of the goals of sending divine prophets. In the science of jurisprudence, justice is a condition in the rulings and branches of jurisprudence, such as determining the authority to follow, the conditions of the judge, witness, imam of the congregation, and the supreme jurist. In the science of rijal, justice is also considered a fundamental condition in validating narrations. This research aims to conduct a comparative study of the concept of justice in the science of jurisprudence and rijal of the Imamiyyah using a descriptive-analytical method and citing library sources. The results show that there are differences of opinion and commonalities in the definition of justice between jurists and rijalians. Both sciences emphasize justice as a fundamental condition and attach importance to the behavior and ethics of the individual in assessing justice. However, the level of rigor in jurisprudence is much higher than in rijal, because justice in jurisprudence includes individual and social rulings and its criteria are based on objective evidence, while in rijal it relies more on reputation and approval from others; these differences are due to the difference in the subject and purpose of both fields. A detailed understanding of these similarities and differences is essential for a better understanding of the concept of justice and its application in jurisprudence and the science of anthropology. ا | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Justice, Queen, Hadith, Depravity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |