
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 968 |
تعداد مقالات | 8,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,638,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,662,016 |
بررسی اثربخشی آموزش مشارکتی بر یادگیری و یادداری درس ارگونومی در رشته طراحی صنعتی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.49980.2309 | ||
نویسندگان | ||
زینب قیصریه1؛ وحید چوپانکاره* 2؛ فرزانه هنربخش3 | ||
1گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درس ارگونومی در دوره کارشناسی رشته طراحی صنعتی یکی از دروس تخصصی بوده، که به آن توجه ویژه میشود. به دلیل ماهیت این درس، آشنایی دقیق دانشجویان با مباحث مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت است. همچنین مبحث ارگونومی به عنوان بخشی جداییناپذیر از پروژههای طراحی صنعتی محسوب میشود. با این وجود، در دانشگاههای ایران، آموزش به شیوههای نوین و اثربخش در این درس به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی جیگساو در یادگیری و یادداری در این درس، با روشهای سنتی آموزش که در حال حاضر در بسیاری از دانشگاههای ایران به کار گرفته میشود، مقایسه شده است. این بررسی با هدف پیشنهاد رویکرد بهتری برای ارائه درس ارگونومی یک صورت گرفته است، در این پژوهش مورد-شاهدی جامعه آماری را دانشجویان مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا (س) ایران تشکیل میدهند. گروه نمونه شامل 36 نفر دانشجو که از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند، میباشد. این افراد بطور تصادفی به دو گروه هجده نفره آزمایش و گواه تقسیم شده؛ گروه آزمایش بر اساس الگوی جیگساو طی دوازده جلسه 120 دقیقهای به روش مشارکتی تحت آموزش قرار گرفته و در این زمان گروه گواه روند متداول تدریس را دنبال کردهاست. و هریک از گروهها در ﺳﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﭘﯿﺶآزﻣﻮن، ﭘﺲآزﻣﻮن و آزﻣﻮن ﭘﯿﮕﯿﺮی به کمک آزمون محقق ساخته مورد سنجش قرارگرفته، ﺗﺎ ﺑﺮ مبنای اطلاعات ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺘﻮان در ﻣﻮرد اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ روش ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ جیگﺳﺎو بر فراگیری و یادداری درس ارگونومی داوری نمود. نتایج بدست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان میدهد که میزان یادگیری و یادداری در درس ارگونومی در الگوی تدریس مشارکتی جیگساو به طور معناداری از الگوی سنتی تدریس متمایز است. همچنین، به کارگیری روش جیگساو بر تقویت یادگیری عمیق این درس تأثیر مثبتی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مشارکتی؛ ارگونومی؛ روش جیگساو؛ طراحی صنعتی؛ آموزش طراحی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Effectiveness of Cooperative Learning on Ergonomics Course Learning and Retention in Industrial Design | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab Gheisarieh1؛ Vahid Choopankareh2؛ Farzaneh Honarbakhsh3 | ||
1Department of Industrial Design, College of Fine Arts - University of Tehran. Tehran. Iran | ||
2Department of Industrial Design, College of Fine Arts - University of Tehran | ||
3Department of Industrial Design, College of Art. University of Alzahra, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The ergonomics course is a fundamental component of industrial design education, significantly contributing to the development of human-centered design competencies. However, in many Iranian universities, it continues to be taught using conventional lecture-based methods, often lacking in engagement and effectiveness. This study investigates the impact of the Jigsaw cooperative learning strategy on students’ comprehension and long-term retention of ergonomics concepts, compared to traditional instructional approaches. Conducted as a case-control study, the research involved 36 undergraduate industrial design students from Al-Zahra University in Iran. Participants were selected through cluster sampling and randomly assigned to either an experimental group (taught using the Jigsaw method) or a control group (taught using conventional methods), with each group consisting of 18 students. The intervention spanned twelve 120-minute sessions. Both groups completed a researcher-developed assessment administered at three stages: pre-test, post-test, and follow-up. The results of descriptive and inferential statistical analyses demonstrated that the Jigsaw strategy had a significant positive effect on both learning and retention. Students in the experimental group showed superior performance in understanding and remembering ergonomics content, with sustained improvements observed in the follow-up assessment. These findings highlight the potential of cooperative learning approaches, particularly the Jigsaw method, to enhance deep and lasting learning in specialized industrial design education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cooperative Learning, Ergonomics, Jigsaw Method, Industrial Design, Design Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |