
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,333 |
تحلیل کتاب سنجی روند پژوهش های کاربرد هوش مصنوعی در آموزش ریاضی (از سال 2000 تا 2024) | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2025.49321.4002 | ||
نویسندگان | ||
فرخ فیضی1؛ اسماعیل زارعی زوارکی* 2؛ پرویز شریفی درآمدی3؛ حسن رشیدی4؛ فاطمه جعفرخانی5 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
4استاد، گروه آموزشی رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
5استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل و بررسی کتابسنجی مطالعات مرتبط با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش ریاضی انجام شده است. این مطالعات در نشریات معتبر نمایهشده در نمایه استنادی علوم اجتماعی از پایگاه داده Web of Science و با بهرهگیری از نرمافزار VOS viewer مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مورد انتظار شامل شناسایی نشریات فعال در این حوزه، بررسی توزیع زمانی و جغرافیایی مقالات، شناسایی نویسندگان برجسته، مجلات تأثیرگذار، موضوعات کلیدی، کاربردهای هوش مصنوعی، گروههای نمونه منتخب، روشهای پژوهش استفاده شده و نیز بررسی نقشها و الگوریتمهای محبوب هوش مصنوعی بود. پژوهش به شیوه ی تحلیل کمی و با مراحلی از گردآوری داده ها، تحلیل کمی، تحلیل شبکه و استفاده از نرم افزار انجام گرفت. منابع بررسیشده بر پایه دو معیار اصلی انتخاب و ارزیابی شدند: نخست، استفاده از یک تکنیک مشخص هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای بهبود فرآیند یادگیری یا آموزش، و دوم، برخورداری از شواهد تجربی مؤثر یا بررسی های جامع، و در یک بازه ی زمانی معین (2000-2024) انجام گرفت. یافتههای پژوهش در قالب جداول، نمودارها و نقشههای علمی ارائه گردید تا تفسیر آسانتر و ایجاد درک عمیقتری از این حوزه علمی را امکانپذیر سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب سنجی؛ هوش مصنوعی؛ آموزش ریاضی؛ سیستم هوشمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Bibliometric Analysis of Trends in Research on the Application of Artificial Intelligence in Mathematics Education (2000-2024) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farokh Feizi1؛ Esmaeil zaraii Zavaraki2؛ Parviz Sharifi Daramadi3؛ Hasan rashidi4؛ Fatemeh Jafarkhani5 | ||
1Ph.D. student in Educational Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
3Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
4Professor, Department of Computer training group, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
5Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to conduct a bibliometric analysis of research related to the application of artificial intelligence (AI) in mathematics education. The studies were sourced from reputable journals indexed in the Social Sciences Citation Index (SSCI) of the Web of Science database and analyzed using VOS viewer software. Expected outcomes include identifying active journals in this field, examining the temporal and geographical distribution of articles, identifying prominent authors, influential journals, key topics, AI applications, selected sample groups, research methods used, as well as investigating popular AI roles and algorithms. The study employed a quantitative analysis approach involving stages of data collection, quantitative analysis, network analysis, and software utilization. The reviewed resources were selected and evaluated based on two main criteria: first, the use of a specific AI technique as a tool to enhance the learning or teaching process, and second, the inclusion of effective empirical evidence or comprehensive reviews within a defined time frame (2000–2024). The research findings are presented in the form of tables, charts, and scientific maps to facilitate easier interpretation and provide a deeper understanding of this scientific field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bibliometric, artificial intelligence, math education, intelligent system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |