
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,334 |
مداخله زودهنگام مبتنی بر برنامه آموزشی ابزارهایذهن بر کارکردهای اجرایی و مهارتهای پیشنیاز تحصیلی برای کودکان در معرضخطر ناتوانیهای یادگیری خاص | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2025.49574.3089 | ||
نویسندگان | ||
بهار رشیدی1؛ سالار فرامرزی* 2؛ احمد عابدی2؛ یوآخیم شرودر3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
3استاد، گروه آموزش افراد دارای ناتوانی و معلولیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه هامبورگ، آلمان | ||
چکیده | ||
پژﻭﻫﺶ حاضر، اثربخشی مداخله مبتنی بر آموزش ابزارهای ذهن بر کارکردهای اجرایی و مهارتهای پیشنیاز تحصیلی کودکان در معرضخطر ناتوانیهای یادگیری را با روش ﻧﻴﻤﻪﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ و طرح پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و گروه کنترل مورد بررسی قرار داده است. جامعهآماری، کودکان 5-6 ساله شهر اصفهان بودند. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس، با سه مرحله غربالگری، ابتدا 168 کودک شناسایی و با بررسی تاریخچه رشدی و مصاحبه تشخیصی، 61 کودک باقی ماندند که آزمونهای وکسلر، کارکردهای اجرایی بریف و چکلیستتشخیصی اجرا شد. ۳۲ کودک با تشخیص متخصصین انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، 30 جلسه مداخله دریافت کرد که بهصورت گروههای پنج نفری در کلینیک روانشناختی و مشاوره اجرا شد. دادهها با آزمون تحلیلواریانس اندازهگیریمکرر تحلیل شد. یافتهها نشان داد در متغیرهای کارکردهای اجرایی مانند تنظیمرفتار-فراشناخت، مهارتهای پیشنیاز خواندن و املا تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. در مرحله پیگیری اثر مداخله همچنان ماندگار بود. اما ابعاد مهارتهای پیشنیازنوشتن و ریاضی تأیید نشد. نتایج نشان میدهد برنامههای مداخلهای در حوزههای شناختی و پیشنیاز تحصیلی، موجب پیشگیری از گسترش اختلالات یادگیری خاص، بهویژه در زمینه خواندن و املا میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ابزارهای ذهن؛ کارکردهای اجرایی؛ مداخلهزودهنگام؛ مهارتهای پیشنیازتحصیلی؛ ناتوانیهای یادگیریخاص | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Early Intervention Program Based on Tools of Mind on Executive Functions and Prerequisite Academic Skills for Children At-Risk of SLD | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahar Rashidi1؛ Salar Faramarzi2؛ Ahmad Abedi2؛ Joachim Schroeder3 | ||
1Ph.D. Student, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
2Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
3Professor, Department of Pedagogy for Disabilities and Disadvantages, Faculty of Education, University of Hamburg, Germany | ||
چکیده [English] | ||
This study examined the effectiveness of early intervention based on Tools of Mind on executive functions and prerequisite academic skills of children at-risk of specific learning disabilities (SLD). The research method was quasi-experimental, pre-test, post-test, follow-up with a control group. The statistical population consisted of 5-6-year-old children in Isfahan, selected through purposive-convenience sampling method. 168 children were identified through three-step screening processes. By investigating developmental history and diagnostic interview, 61 children remained, whom were administered, Wechsler preschool scale, BRIEF questionnaire and diagnostic checklist for children at-risk of learning disabilities. 32 children were selected, randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 30-session interventions, that was conducted in groups of five at psychological and counseling clinic. Data were analyzed using ANOVA repeated measures. The results indicated significant differences between the two groups, improving executive functions such as behavior regulation and metacognition, reading and spelling prerequisite skills. These effects remained in follow-up phase. However, no significant improvements were observed in writing and mathematics skills. The findings suggest that cognitive and academic interventions help preventing the progression of specific learning disabilities, such as reading and spelling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Early intervention, executive functions, prerequisite academic skills, SLD, tools of mind program | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |