
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,334 |
Language Teachers as Agents of Neoliberal Agenda? Meta Level Influence on Teachers’ Perceived Agency in Iranian ELT Context | ||
Journal of Language Horizons | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 24، مهر 2025 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2025.47690.1948 | ||
نویسندگان | ||
Samaneh Moosa Taromsari؛ Leila Tajik* | ||
Department of English, Faculty of Literature, Alzahra University | ||
چکیده | ||
This exploration reflects the growing body of research interest in the impact of the neoliberal ideology on teachers’ agentivity, analyzed through the lens of Engeström’s Activity Theory (1987). It examines how neoliberal ideology interacts with the perceived agency of Iranian EFL teachers. Probing into the meta-level influence of neoliberal, Anglo-American guidelines on teachers’ perceived agency within the Iranian context of English Language Teaching (ELT), this study was conducted through observation and in-depth interviews with 45 teachers selected purposively from various branches of the same language institute in different provinces. Thematic analysis uncovered the intricate interplay between neoliberal agendas and teachers’ perceived agency in the form of conformity, submissiveness, and resistance. Within the backdrop of an institute with branches in more than one hundred cities, which prioritizes cultural integrity, teachers’ agency was found to be shaped by the interaction of tools, rules, and community norms influenced by neoliberal and Anglo-American values. This includes pressures on teachers or their tendencies to conform to technician roles, where they prioritize standardized procedures over pedagogical beliefs. The findings have implications for language teachers, teacher educators, and policymakers in the field of ELT in Iran. | ||
کلیدواژهها | ||
neoliberal values؛ teacher agency؛ conformity؛ submissiveness؛ resistance | ||
عنوان مقاله [English] | ||
معلمان زبان به عنوان عوامل انتقال و ترویج دستور کار نئولیبرالیسم؟ تأثیر فراسطحی بر درک معلمان از عاملیت دربافت آموزش زبان انگلیسی در ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
سمانه موسی طارمسری؛ لیلا تاجیک | ||
دانشگاه الزهرا | ||
چکیده [English] | ||
این پژوهش بازتابی از رشد فزاینده تحقیقات در مورد تأثیر ایدئولوژی نئولیبرال بر درک معلمان از عاملیتشان است که از دیدگاه نظریه فعالیت انگستروم (1987) تحلیل میشود و چگونگی تعامل ایدئولوژی نئولیبرال با عاملیت مدرسان ایرانی زبان انگلیسی را بررسی می کند. این مطالعه تأثیر فراسطحی دستورالعملهای نئولیبرال و انگلیسی-آمریکایی بر درک معلمان زبان از عاملیتشان را در چارچوب ایرانی آموزش زبان انگلیسی (ELT) از طریق مشاهده و مصاحبه عمیق با 45 معلم که بهطور هدفمند انتخاب شده بودند، بررسی کرده است. از شعبه های مختلف یک موسسه زبان در استان های مختلف ایران، تحلیل موضوعی تأثیر متقابل پیچیده بین دستور کار نئولیبرال و عاملیت ادراک شده معلمان را در قالب انطباق، تسلیم و مقاومت آشکار کرد. در پسزمینه مؤسسهای با شعبه در بیش از صد شهر و شعار خدمت به ایران، که یکپارچگی فرهنگی را در اولویت قرار میدهد، به نظر میرسد عاملیت معلمان ناگزیر تحت تأثیر ارزشهای نئولیبرالی و انگلیسی-آمریکایی قرار گرفته است. این مسأله، شامل فشار بر معلمان یا تمایل آنها برای انطباق با نقشهای تقلیل یافته به تکنیسین میشود، جایی که آنها انفعال را انتخاب میکنند یا ممکن است اطاعت از رویههای استاندارد و آموزش مبتنی بر بازار را بر باورهای آموزشی خود یا آنهایی که در بافت بومی لازم است، اولویت دهند. یافتههای این مطالعه حاوی نکات و مفاهیم کاربردی برای معلمان زبان، مربیان، و سیاستگذاران در حوزه آموزش زبان انگلیسی در ایران است و میتواند راهگشای تصمیمگیریها و بهبود شیوههای آموزشی در این زمینه باشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ارزشهای نئولیبرال, عاملیت معلم, پیروی, تسلیم, مقاومت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |