
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,670 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,336 |
آبشخورهای شیعی تجربههای عرفانی سیدحیدر آملی از منظر برساختگرایی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2025.50379.2681 | ||
نویسندگان | ||
ایمان قربانی گلوگردی1؛ منوچهر جوکار* 2؛ داوود پور مظفری3؛ عادل سواعدی3 | ||
1دانشجوی دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده سیدحیدر آملی، عارف سدة هشتم هجری برخی از تجربههای عرفانی خویش را در کتاب نصّ النصوص فی شرح الفصوص گزارش کرده است. وی در این تجربهها میبیند که اسامی پیامبر(ص) و امامان(ع) با نورهای رنگارنگ در آسمان نوشته شده است. پرسش مهم این است که چرا تجربههای او بدین صورت شکلگرفته و توصیف شدهاند؟ از منظر برساختگرایی، تجربههای هر کسی و ازجمله تجربههای عارف زمینهمندند و توسط چارچوبهای مفهومی دینی و اجتماعی او برساخته می-شوند. مقالۀ حاضر از چشماندازی برساختگرایانه با بررسی توصیفی-تحلیلی روایات مذهب تشیّع در بستر تاریخی-اجتماعیشان به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش است. بررسیهای ما نشان میدهد که بین تجربههای سیدحیدر و بخشی از روایات شیعه، «خلقت نوری پیامبر(ص) و ائمه(ع)»، «جایگاه آنها در عرش» و «نوشته بودن نامهای ایشان بر عرش» همپوشانی وجود دارد. از نگاهِ برساختگرایانة این مقاله، تجربههای سیدحیدر آملی زمینهمند هستند. این تجربهها خالص و برآمده از حال عرفانی خاص او بدون زمینۀ مفهومی خلق نشدهاند بلکه محصول روابط بینامتنی با روایات تشیع در احادیث، هنر و تفاسیر پیشیناند و توسط چارچوب مفهومی این روایات برساخته شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: تجربۀ عرفانی؛ سیدحیدر آملی؛ برساختگرایی؛ حدیث شیعی و عرفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Shiite fountains of Seyyed Haider Amoli's mystical experiences from the perspective of constructionism | ||
نویسندگان [English] | ||
Iman Ghorbani gulogerdi1؛ Manouchehr Joukar2؛ Davood Poor mozaffari3؛ Adel Sawaedi3 | ||
1PhD student of Persian language and literature at Shahid Chamran University of Ahvaz. Ahvaz, Iran | ||
2Associate Professor of Persian Language and Literature Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3Assistant Professor of Persian Language and Literature Department of Shahid Chamran University of hvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Sayyed Haidar Amoli, a mystic of the eighth century AH, reported some of his mystical experiences in his book Nass al-Nossus fi Sharhe al-Fossus. In these experiences, he saw the names of the Prophet (PBUH) and the Imams (AS) written in the sky with colorful lights. The important question is why his experiences were shaped and described in this way? From a constructivist perspective, everyone’s experiences, including those of a mystic, are grounded and constructed by their religious and social conceptual frameworks. The present article seeks to find an answer to this question from a constructivist perspective by conducting a descriptive-analytical study of Shiite religious traditions in their historical-social context. Our studies show that there is overlap between Sayyed Haidar's experiences and some of the Shiite traditions, "the creation of light of the Prophet (PBUH) and the Imams (AS)", "their position on the Throne", and "their names being written on the Throne". From the constructivist perspective of this article, Sayyed Haidar Amoli’s experiences are grounded. These experiences are not created purely and without a conceptual background, arising from his particular mystical state, but are the product of intertextual relations with Shiite narratives in previous hadiths, art, and interpretations, and are constructed by the conceptual framework of these narratives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords:Mystical experience, Seyyed Haydar Amoli, constructivism, Shia hadith and mysticism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |