
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,358 |
تحلیل نشانهشناسانه گفتمان ملیگرایی باستانگرا در تحولات نگارگری معاصر ایران | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.49216.2276 | ||
نویسندگان | ||
رسول پروان1؛ محسن مراثی* 2 | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نگارگری معاصر ایران تحت تأثیر مسائل اجتماعی تحولاتی را در تصویرپردازی داشته که یکی از مسائل اجتماعی تأثیرگذار «گفتمان ملیگرایی باستانگرا» بوده است. این مقاله بر آن است تا تحولات عناصر تصویری نگارگری معاصر ایران را تحت تأثیر این گفتمان توصیف و تحلیل نشانهشناسانه کند. آثار گفتمان ملیگرایی باستانگرا بر تحولات تصویری نگارگری معاصر ایران چه بوده و چگونه به ظهور رسیده است؟، سوال تحقیق است. این پژوهش ابتدا گفتمان ملیگرایی باستانگرا در تاریخ معاصر ایران را بر اساس دادههای کتابخانهای تبیین میکند و در نهایت عناصر تصویری را با روش «نشانهشناسی گفتمانی ـ انتقادی» تحلیل کرده و مدلولهای هر یک از این نشانهها را مشخص مینماید. نتایج این مقاله نشان میدهد گفتمان ملیگرایی باستانگرا به عنوان یک عامل اجتماعی، نگارگری معاصر ایران در قرن 14 هـ.ش را تحت تأثیر گذاشته است و سبب شده که عناصر تصویری خاصی که نمایانگر ارزشهای فرهنگی ایران باستان بودهاند، در نگارگری به کار روند. این عناصر دالهایی هستند که مدلول آنها «شکوه پادشاهی ایران باستان» و «ارزشهای فرهنگی آن دوره» است که به منظور حفظ و اعتلای فرهنگ ایران باستان در نگارگری به کار گرفته شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان؛ ملیگرایی؛ باستانگرایی؛ نگارگری معاصر ایران | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semiotic Analysis of the Discourse of Archaic Nationalism in the Transformations of Contemporary Persian Painting | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Parvan1؛ Mohsen Marasy2 | ||
1Art Research Department, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Art Research Department, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Contemporary Persian Painting has undergone changes in imagery under the influence of social issues, one of the influential social issues being the “discourse of archaic nationalism.” This article aims to describe and analyze semiotically the transformations in the visual elements of contemporary Persian Painting under the influence of this discourse. What were the effects of the discourse of archaic nationalism on the visual transformations of contemporary Persian Painting and how did it emerge? This is the research question. This research first explains the discourse of archaic nationalism in modern Iranian history based on library data, then analyzes the visual elements using the “discursive-critical semiotics” method, identifying the signifiers of each of these signs. The results of this article show that the discourse of archaic nationalism, as a social factor, has influenced contemporary Persian Painting in the 14th century AH and has caused certain visual elements that represented the cultural values of ancient Iran to be used in Persian Painting. These elements are signifiers that represent the "glory of the ancient Iranian monarchy" and the "cultural values of that period" that were used in painting to preserve and elevate the culture of ancient Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Discourse analysis, nationalism, archaism, contemporary Persian painting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |