
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,330 |
کارکرد شناختیِ آرایۀ تصویریِ «جایگزینی خلاق» در پیکتوگرافی عناوین کتابهای کودک و نوجوان، بر اساس استعارهشناسی فورسویل | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.47013.2162 | ||
نویسنده | ||
امیرحسین زنجانبر* | ||
گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیکتوگرامها نشانههایی تصویری هستند که ساده و فاقد جزئیاتاند و برخلاف آرمها، معنای خود را بدون پیچیدگی و بلافاصله به مخاطب منتقل میکنند. بسیاری از طراحان جلد کتابهای کودک و نوجوان، برای نوآوری در تایپوگرافی یا لترینگ (حروفنگاری)، یک شمایل پیکتوگرافیک را جایگزین یک یا مجموعهای از حروفِ عنوانِ کتاب میکنند. وفق مدل اِسکَمپِر، شگرد «جایگزینی» یکی از روشهای هفتگانۀ «ایدهپردازی خلاق» است. از همین رو، پیکتوگرامهای جایگزینشده در تایپوگرافی و لترینگِ عناوین کتابهای کودک و نوجوان، بهویژه کتابهای تصویری، بیش از اینکه کارکرد اطلاعرسانی داشته باشند، کارکردی خلاقانه و هنری دارند. از سویی دیگر، این پیکتوگرامها پیام خود را در عین سادگی، از مجرای استعارهای تصویری انتقال میدهند. هدف این مقاله، تحلیل شناختیِ فرایند شکلگیری و انتقال استعارات تصویریای است که از جایگزینیِ شمایلی پیکتوگرافیک در متنی نوشتاری حاصل میآید. از آنجا که فورسویل با الهام از نظریۀ استعارههای مفهومی لیکاف و جانسون، استعارات تصویری را نوعشناسی کرده است؛ این پژوهش با رهیافت نوعشناسی فورسویل و با تکیه بر نظریۀ استعارههای مفهومی، به چگونگی کارکرد شناختیِ شگرد جایگزینیِ پیکتوگرافیک در عناوین کتابهای کودک و نوجوان پاسخ میدهد. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی و جامعۀ آماری آن، کتابهای داستان گروه سنی «الف»، «ب»، «ج» و «د» (چه داخلی و چه خارجی) است. فقدان استعارهشناسی پیکتوگرام در ایران و بسامد بالای بهکارگیری این شگرد هنری در عناوین کتابهای تصویری کودک، ضرورت این پژوهش را مسجل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب کودک؛ تایپوگرافی؛ پیکتوگرام؛ استعارۀ مفهومی؛ استعارۀ تصویری؛ فورسویل | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cognitive Function of the Creative Substitution Device in the Pictography of Children's and Young Adult Book Titles Based on Forceville's Metaphorology | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir hossein Zanjanbar | ||
Children ̓s and Young Adult Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Pictograms are simplistic visual symbols that lack intricate details; they communicate their meanings directly and effortlessly to audiences, distinguishing them from logos. Numerous designers specializing in children's and young adult literature innovate typography by substituting letters in book titles with pictographic symbols. Following the SCAMPER method, "substitution" is recognized as one of seven strategies for fostering creative ideas. Consequently, these substituted pictograms within children’s and young adult book typography—particularly in picture books—tend to fulfill a more artistic and creative role rather than merely serving an informative purpose. Additionally, these pictograms effectively convey messages through a metaphorical visual medium while retaining simplicity. This research aims to examine the cognitive mechanisms involved in creating and conveying visual metaphors that emerge from replacing textual elements with pictographic symbols. Given that Forceville has developed a classification system for visual metaphors inspired by Lakoff and Johnson's conceptual metaphor theory, this study explores how the cognitive function associated with pictographic substitution operates within children's and young adult book titles through Forceville's typological framework. This analytical-descriptive study focuses on storybooks targeted at age groups "A," "B," "C," and "D," encompassing both domestic and international works. The absence of pictogram metaphorology in Iran, coupled with the prevalent use of this artistic technique in children's picture book titles, underscores the significance of this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children's book, typography, pictogram, conceptual metaphor, pictorial metaphor, Forceville | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |