
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 942 |
تعداد مقالات | 7,774 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,869,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,158,931 |
تحلیل ویژگیهای بصری نگاره های نسخه خطی مثنوی معنوی محفوظ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.45919.2101 | ||
نویسندگان | ||
سمیه کریمی* 1؛ علیرضا خواجه احمدعطاری2؛ غلامرضا هاشمی2 | ||
1دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران | ||
2عضو هیئت علمی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
شکل گیری نگارگری ایران در بستر شعر، عرصهای برای هماهنگی در بیان و همسویی درونی با ادبیات فراهم آورده است. شناخت و فهم تعابیر نگارگری به ویژه در بیان موضوعاتی با مفاهیم عرفانی که به دلیل انتزاعی بودن و انتقال بیان پیچیدهتر کمتر مورد توجه نگارگران واقع شده موضوعی قابل ملاحظه قلمداد میشود. در این میان یکی از نمونههای مصور عرفانی- تعلیمی نسخه ای ناشناخته از مثنوی معنوی متعلق به قرن11-12ه.ق با پنج نگاره و به کتابت اولیاء کازرونی موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی است که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده است. هدف این پژوهش شناخت ویژگیهای تصویری و کیفیت بیان هنری و محتوایی نگارههای این نسخه بوده است. روش جمع آوری اطلاعات از طریق دسترسی مستقیم به اسکن نسخه و منابع کتابخانهای صورت گرفته است و با شیوه توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخ به این سوال بوده که ویژگیهای بصری نگارههای نسخه مثنوی معنوی کدام است و به چه نسبتی در ایجاد بیان هنری و کیفیت محتوایی به کار گرفته شدهاند؟ دستاورد نتایج بیانگر آن بوده که عناصر و عوامل بصری همچون حاکمیت فضای رنگی تیره و تاًکید رنگ-های گرم، ترکیب بندی پلانی و زیگزاگی، جهتگیری فعال تپهها و بناها به سمت بالا، استفاده از پلانهای متعدد برای نمایش صحنههای مختلف داستان و ترسیم عناصری جایگزین با عناصر متن داستان، ویژگیهایی هستند که در جهت انتقال مفهوم داستان به کار رفتهاند. همچنین نحوه رنگپردازی و خصوصیات ظاهری پیکرهها و حالات و حرکاتشان ویژگیهای سبکی منحصر به فردی داشته و نشان دهنده یک سبک محلی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری؛ مثنوی معنوی؛ نسخه خطی؛ دوره صفویه؛ کتابخانه مجلس شورای اسلامی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of visual features of the Illustrations of masnavi ma'navi Manuscript Preserved in the Library of the Islamic Parliment of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
somayeh karimi1؛ alireza khajeh ahmad attari2؛ gholamreza hashemi2 | ||
1Handicrafts Faculty, Art University of Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor, Handicrafts Faculty, Art University of Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The formation of Iranian painting in the context of poetry, has provided an arena for harmony in expression and internal alignment with literature. Studying and understanding the interpretations of the paintings is considered a significant issue, especially in those with mystical concepts, which are less noticed by painters and critics due to their abstractness and complexity of the message. The present study will discuss one of the examples of mystical-educational illustrations which is in an unknown manuscript of Masnavi al-Masnavi belonging to the 16th-17th century A.D. It is available in the library of the Islamic Parliment of Iran , containing five illustrations and is written by the Oulia Kazeruni. Collecting information has been done through direct access to the scan of the copy and library resources, and by using a descriptive-analytical method, the present study sought to answer the question: What are the visual characteristics of the illustrations of the Masnavi Manavi manuscript? And to what extent have they been used in creating artistic expression and content quality? The study shows that visual elements and features such as the dominance of dark space and the emphasis of warm colors, the active upward orientation of hills and buildings, the use of multiple plans to show different scenes of the story and the use of alternative elements parallel to the elements of the text, are features employed to convey the concept of the story. furthurmore, the use of colours and the physical features of the figures and their forms and postures have unique stylistic features which indicate a local style. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian Painting, Masnavi Manavi, Manuscript, Safavid Era, the Library of Islamic Parliment of Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |