
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,554 |
نقش میانجی خودسرزنشگری و خودشفقتی در رابطه بین تجارب ناگوار کودکی با افسردگی در بین دانشجویان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2025.47758.2989 | ||
نویسندگان | ||
عیسی حکمتی1؛ اسرا کریمی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودسرزنشگری و خودشفقتی در رابطهی بین تجارب ناگوار کودکی با افسردگی بود. در قالب یک طرح توصیفی- همبستگی، ۳۲۴ نفر از دانشجویان دانشگاه مراغه در سالتحصیلی 1401 - 1400 بهروش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات، شرکتکنندگان پرسشنامۀ تجارب ناگوار کودکی، مقیاس سطوح خودسرزنشگری، مقیاس خودشفقتی و مقیاس افسردگی بک را تکمیلکردند. برای تحلیلآماری دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل میانجیچندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشانداد که تجارب ناگوار کودکی با سطوح خودسرزنشگری همبستگی مثبت، با ابعاد مثبت و منفی خودشفقتی بهترتیب همبستگی منفی و مثبت و با افسردگی همبستگی مثبت داشت. همچنین خودسرزنشگری با افسردگی همبستگی مثبت و ابعاد مثبت و منفی خودشفقتی با افسردگی بهترتیب همبستگی منفی و مثبت دارد. نتایج تحلیل میانجی نشان داد سطوح خودسرزنشگری و ابعاد خودشفقتی، بهاستثنای ذهنآگاهی، ارتباط بین تجارب ناگوار کودکی و افسردگی را بهصورت جزیی میانجیگری میکنند. این یافتهها حاکی از این هستند که تجارب ناگوار کودکی گرچه مستقیما عامل خطری برای افسردگی هستند، اما همچنین منجر به افزایش خودسرزنشگری و نیز سه بعد منفی خودشفقتی مانند خودقضاوتی، انزوا و همانندسازی افراطی شده و برعکس منجر به کاهش دو بعد مثبت خودشفقتی مانند مهربانی با خود و انسانیت مشترک شده و آنها نیز بهنوبه خود منجر به افزایش افسردگی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ تجارب ناگوار کودکی؛ خودسرزنشگری؛ خودشفقتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Self-Criticism and Self-Compassion in the Relationship between Adverse Childhood Experiences and Students’ Depression | ||
نویسندگان [English] | ||
Issa Hekmati1؛ Asra Karimi2 | ||
1Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Human science, University of Maragheh, Maragheh, Iran. | ||
2M.A. student in Clinical psychology, Psychology Department, Faculty of Education and Psychology, AL-Zahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current study aimed to explore the mediating role of self-criticism and self-compassion in the relationship between adverse child experiences (ACEs) and students’ depression among university students. To this end, 324 students from the University of Maragheh city, Iran, were selected by volunteer sampling in 2021-2022 as a cross-sectional study. Participants completed the adverse childhood experience questionnaire, levels of self-criticism scale, self-compassion scale, and Beck Depression inventory-second edition. The Pearson correlation coefficient and multiple mediation analysis were utilized to analyze data. Results showed that ACEs was positively correlated with self-criticism, negatively with positive and positively negative dimensions of self-compassion, and positive correlation with depression. Moreover, self-criticism showed a positive correlation with depression; positive and negative dimensions of self-compassion indicated respectively a negative and positive correlation with depression. The mediation analysis revealed levels of self-criticism and self-compassion dimensions, except mindfulness, partially mediated the relationship between ACEs and depression. The findings suggest ACEs are not only a direct risk factor for depression, but also exacerbate depression by increasing self-criticism and negative dimensions of self-compassion such as self-judgment, isolation and over identification as well as decreasing positive dimensions of self-compassion such as self-kindness and common humanity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adverse Childhood Experience, Depression, Self-Compassion, Self-Criticism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |