
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,693 |
تحلیل عناصر معنادرمانی در منطقالطیر عطار نیشابوری | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 39، دی 1403، صفحه 63-94 اصل مقاله (442.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2025.49262.2649 | ||
نویسنده | ||
فریده داودی مقدم* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علومانسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
منطقالطیر بهعنوان یکی از متون مهم ادبیات عرفانی، نمادی از جستوجوی انسان برای یافتن معنا و حقیقت است. برای بازنمایی ابعاد بیشتر این اثر ارزشمند، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان نظریۀ معنادرمانی و منطقالطیر میپردازد. شیوۀ پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی از نوع مضمونی است. پرسش اصلی پژوهش، این است که آیا عناصر معنادرمانی ویکتور فرانکل، بنیانگذار مکتب معنادرمانی (لوگوتراپی)، در منطقالطیر عطار حضور دارد و منطقالطیر میتواند در حوزۀ معنادرمانی که از رویکردهای نوین روانشناسی است، کاربرد شناختی مؤثری داشته باشد. یافتههای این مقاله نشان میدهد که عشق، پذیرش رنج و شکیبایی در آن برای رسیدن به هدف، مسئولیتپذیری، تغییر نگرش به چالشها و شوقِ یافتن حقیقت بهعنوان عوامل کلیدی سفر پرندگان است. عشق بهعنوان نیروی محرکه، نه تنها در شکلگیری معنا، بلکه در تقویت انگیزه و امید برای مقابله با چالشهای سفر آنان نقش بهسزایی دارد و دیگر عوامل نیز بنمایههای اصلی و پیشبرندۀ روایت را شکل میدهند که با روانشناسی معناگرای فرانکل همسویی چشمگیری دارند. همچنین در این پژوهش نشان داده شد که سیمرغِ منطقالطیر میتواند رمزی از مرتبۀ عالی وجودی، فردیت و تکامل غایی انسان باشد که در پرتو طلب معنا حاصل میشود. با نیل به این نتایج، این پژوهش سعی کرده است که اهمیت منطقالطیر را در شناخت ساحت روانی و معنوی بنمایاند و به اهمیت کاربردی ادبیات عرفانی در عرصۀ روانشناسی و تأثیر آن بر بهزیستی و کیفیت زندگی تأکید کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جستوجوی معنا؛ فریدالدین محمد عطار نیشابوری؛ معنادرمانی؛ منطقالطیر؛ ویکتور فرانکل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Elements of Logotherapy in Attar Neyshaburi's Mantiq al-Tayr | ||
نویسندگان [English] | ||
Farideh Davoudimoghadam | ||
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Mantiq al-Tayr, as a seminal work of mystical literature, symbolizes humanity’s quest for meaning and truth. To To explore the multifaceted nature of this text, this study examines the relationship between the theory of logotherapy and Mantiq al-Tayr. Employing a qualitative content analysis of thematic type, the central research question asks whether elements of Viktor Frankl’s logotherapy are present in Attar’s Mantiq al-Tayr, and whether the Mantiq al-Tayr can be effectively applied cognitively within the field of logotherapy, a contemporary approach in psychology.The findings indicate that love, acceptance of suffering and patience in pursuing goal, responsibility, changing the attitude towards challenges and the desire to find the truth are key factors in the birds' journey. Love serves as a driving force, significantly contributing not only to the formation of meaning but also to the reinforcement of motivation and hope in the face of challenges. These factors constitute the main and driving themes of the narrative, which are significantly aligned with Frankl's semantic psychology. This study also demonstrates that the Simorgh in Mantiq al-Tayr can be interpreted as a symbol of a high level of existence, individuality, and ultimate human development attained through the search for meaning.. By achieving these results, this study has tried to highlight the importance of the bird's logic in understanding the psychological and spiritual realm and emphasize the practical importance of mystical literature in the field of psychology and its impact on well-being and quality of life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Search for meaning, Farid al-Din Mohammad Attar Neyshaburi, semantic therapy, Mantiq al-Tair, Viktor Frankl | ||
مراجع | ||
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1382). جام جهانبین. چاپ9. تهران: نشر قطره.
اوستا، نامه مینوی آیین زرتشت. (1343). نگارش جلال دوستخواه. از گزارش ابراهیم پورداوود. تهران: انتشارات مروارید.
پورنامداریان، تقی. (1391). «بررسی و تأویل چند نماد در شعر معاصر». پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی. 2(1). صص 48- 25.
جمالی، منوچهر. ( 1997). جامجم (بینش سه زنخدای در ایران. سیمرغ. ناهید. آرمیتی). لندن.
خسرویفر، شهلا؛ چیتسازان، امیرحسین. (1390). «بررسی نماد و نقش پرنده در قالیهای موزۀ فرش ایران». پژوهش هنر. (2). صص 44-29.
دلاشو، م.لوفلر .(1386). زبان رمزی قصههای پریوار. ترجمۀ جلال ستاری. چاپ2. تهران: توس.
زرینکوب، عبدالحسین. (1374). صدای بال سیمرغ. تهران: سخن.
شایستهفر، مهناز؛ صباغپور آرانی، طیبه. (1388). «مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالیهای صفویه». نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی. 2(4). صص 118-98.
شبستری، شیخ محمود. (1368). گلشن راز. بهتصحیح صمد موحد. تهران: طهوری.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمدبنابراهیم. (1383الف). منطقالطیر. مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمدبنابراهیم. (1383ب). الهینامه. مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن
علمداری، مهدی. (1385). «مایههای پویانمایی در ادبیات فارسی». هنر و معماری. 16(62). صص165-145.
فرانکل، ویکتور. ای. (1398). درون خود را جستوجو کنید. خودشناسی و خودباوری. ترجمۀ الهام مبارکیزاده. تهران: پل.
فوردهام، فریدا. (1374). مقدمهای بر روانشناسی یونگ. ترجمۀ مسعود میربها. تهران: جامی.
فتوحی، محمود. (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
کمبل، جوزف. (1391). قدرت اسطوره. ترجمۀ عباس مخبر. چاپ7. تهران: نشر مرکز.
کمبل، جوزف. (1385). قهرمان هزار چهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: گلآفتاب.
مولوی، جلالالدین محمد. (1388). مثنوی معنوی. مطابق نسخۀ تصحیح رینولد نیکلسون. چاپ18. تهران: ارمغان.
واحددوست، مهوش. (1379). نمادینههای اساطیری در شاهنامه. تهران: سروش.
یاوری، حورا. (1386). روانکاوی و ادبیات. تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو. (1383). انسان و سمبلهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. چاپ4. تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو. (1376). بهسوی شناخت ناخودآگاه انسان و سمبلهایش. ترجمۀ حسن اکبریان طبری. تهران: یاسمن.
Frankl, V. E. (2023). Man's search for meaning (New edition). Beacon Press. Yalom, I. D. (2002). The gift of therapy: An open letter to a new generation of therapists and their patients. HarperCollins.
Alamdari, M. (2006). "Motives of Animation in Persian Literature." Art and Architecture, S16, No. 62, pp. 145-165. ( In Persian) Attar Neishabouri, F. M. (2004). Elahi Nameh, Introduction, Corrections and Notes: -Mohammad Reza Shafi'i Kadkani, Tehran: Sokhan. ( In Persian) Attar Neishabouri, F. M .(2004). Mantegh- al-Tayr, Introduction, Editing and Commentaries: Mohammad Reza Shafi’i Kadkani, Tehran: Sokhan. ( In Persian) Avesta, the letter of the Zoroastrian religion. (1964). Written by Jalal Doostkhah, from the report of Ebrahim Pourdavood, first edition, Tehran: Morvarid Publications. ( In Persian) Campbell, J. (2006). The Hero of a Thousand Faces, translated by Shadi Khosropanah, Mashhad: Gole Aftab Publications. ( In Persian) Campbell, J. (2012). The Power of Myth, translated by Abbas Mokhber, seventh edition, Tehran: Markaz Publishing. ( In Persian) Chevalier, J. and Alain Gerberan. (2009). Dictionary of Symbols, translated by Sudabeh Fazaili, Tehran: Jeyhoun. ( In Persian) Delashaw, M. L. (2007). The Coded Language of Fairy Tales, translated by Jalal Sattari, second edition, Tehran: Toos. ( In Persian) Eslami Nadushan, Mohammad Ali. (2003). Jame Jahanbin, 9th edition, Tehran: Qatra Publishing. ( In Persian) Fotuhi, M. (2006). The Rhetoric of the Image, first edition. Tehran: Sokhan. ( In Persian) Fordham, F. (2005). An Introduction to Jungian Psychology, Masoud Mir-Baha, Tehran: Jami. ( In Persian) Frankl, V. E. (2019). Search Within Yourself, Self-Knowledge and Self-Awareness, translated by Elham Mobarakizadeh, Tehran: Pol. ( In Persian) Frankl, V. E. (2023). Man's Search for Meaning (New edition). Beacon Press. Jamali, M. (1997). Jame Jam (Insights of the Three Goddesses in Iran: Simorgh, Nahid, Armiti), London. ( In Persian) Jung, C.G. (1377). Towards Understanding the Unconscious of Man and His Symbols, translated by Hassan Akbarian Tabari, 1st edition, Tehran: Yasaman. ( In Persian) Jung, C.G. (1383). Man and His Symbols, translated by Mahmoud Soltanieh, 4th edition, Tehran: Jami. ( In Persian) Khosravifar, Sh, Amirhossein Chitsazan. (2011). "A Study of the Symbol and Role of Birds in the Carpets of the Iranian Carpet Museum," Art Research, Vol. 2, pp. 29-44. ( In Persian) Molavi, J.M. (1388). The Spiritual Mathnawi, according to the revised version by Reynold Nicholson, 18th edition, Tehran: Armaghan. ( In Persian) Pournamdarian, T. (2012). "A Study and Interpretation of Some Symbols in Contemporary Poetry," Institute for Humanities and Cultural Studies, Year 2, Issue 1, pp. 25-48. ( In Persian) Shabestari, M. (1989). Gulshan-e-Raz, edited by Samad Movahed, Tehran: Tahoori. Shayestefar, M and Tayyebeh Sabbaghpour Arani. (2009). “Symbolic Concepts of the Simorgh and the Dragon and Their Reflection in Safavid Carpets,” Letter of Figurative and Applied Arts, vol. 2, vol. 4, pp. 98-118. ( In Persian) Vahed Doost, M. (1379). Mythological Symbols in Shahnameh, Tehran: Sorush. ( In Persian) Yalom, I. D. (2002). The Gift of Therapy: An Open Letter to a New Generation of Therapists and Their Patients. HarperCollins. Yavari, H. (1386). Psychoanalysis and Literature, Tehran: Sokhan. ( In Persian) Zarrinkoob, A. (1995). The Sound of the Simorgh Wing, Tehran: Sokhan. ( In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |