
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,460 |
قلندریات به مثابه زیرگونهای برای غزل عرفانی (با تاکید بر غزلی از سنایی) | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 39، دی 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2025.49220.2643 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رحیمی1؛ هاتف سیاه کوهیان* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران. | ||
چکیده | ||
در پژوهشهای مربوط به قلندریات عمدتاً دو رویکرد اصلی وجود دارد؛ نخست رویکرد تاویلی که در آن تصاویر نمادین -و به ظاهر خلاف عرف و شرع- در این شعرها به مثابه نشانگانی عرفانی مورد تفسیر و تاویل قرار میگیرند. دوم رویکرد تاریخی که در آن این اشعار عمدتاً از منظر اجتماعی، و مرتبط با جریانهای فرهنگی و سیاسی رایج دوره میانه اسلامی بررسی میشود. در این میان، آنچه در بررسی این نوع شعر مغفول مانده، درک شاعرانگی یا بوطیقای قلندریات، و بررسی کارکرد آن در چارچوب نظام ژانرهای اولیه فارسی است. این پژوهش با پرداختن به این مساله که قلندریات چگونه بوطیقای هتروتوپیک خود را از طریق گفتگو و شبیهسازی پارودیک با شعر زاهدانه (زهدیات و مواعظ) و شعر مدحی (مدحیات) برمیسازد، سویههای کارناوالیستی این نوع شعر را –با تأکید بر غزلی از سنایی- بازنمایی و تبیین میکند. بررسیها نشان داد که قلندریات در نظام ژانر فارسی به عنوان یک ضدژانر عمل میکند، اما این ضدیت در یک چارچوب واحد و ساده خلاصه نمیشود؛ بلکه زیر چتر گسترده قلندریات، زیرمجموعههای متنوع متعددی جای میگیرند که این امر، پیچیدگی و پویایی نظام ژانرهای ادبی اولیه شعر فارسی، به ویژه قلندریات را آشکار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
قلندریات؛ سنایی؛ ضدژانر؛ ادبیات صوفیانه؛ کارناوالیزم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qalandariyyāt as a Parodic Countergenre in Persian Poetry (with a Focus on a Ghazal by Sanai) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Rahimi1؛ Hatef Siahkuhian2 | ||
1Assistant Professor Department of Religions and Mysticism, Takestan Branch, Islamic Azad University, Takestan, Iran. | ||
2Associate Professor,Department of Religions and Mysticism, Takestan Branch, Islamic Azad University, Takestan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Research on Qalandariyyāt has primarily adopted two main approaches. The first is a hermeneutic approach, interpreting the symbolic—and seemingly unorthodox—imagery in these poems as mystical signs. The second is a historical approach, examining these poems primarily from a social perspective, linking them to radical cultural and political currents in the medieval Islamic period. What has remained overlooked in the study of this type of poetry is an understanding of the poetics or poetics of Qalandariyyāt, and its function within the framework of early Persian genre systems. This study addresses this issue by examining how Qalandariyyāt constructs its heterotopias poetics through dialogue and parodic simulation with devotional poetry (zahidiyyāt and mawāʿiẓ) and panegyric poetry (madḥiyāt). It reveals and explains the carnivalesque aspects of this poetic genre, with a particular focus on a ghazal by Sanai. The analysis shows that Qalandariyyāt functions as a countergenre within the Persian genre system, but this opposition is not contained within a single, simple framework. Rather, under the broad umbrella of Qalandariyyāt, there are numerous subgenres, revealing the complexity and dynamism of the early Persian literary genre system, especially Qalandariyyāt. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qalandariyyāt, Sanai, countergenre, Sufi literature, carnivalism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |