
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,568 |
بررسی تاثیر مبانی کلامی شیعه در تفسیر خالقیت با تطبیق بر آیه 49 سوره آل عمران | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2025.46965.4171 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین شیرافکن* 1؛ عبدالرحمن باقرزاده2؛ محمد شریفی3 | ||
1عضو هیات علمی گروه عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران-بهشهر. پژوهشگر دانشگاه مازندران | ||
2عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه مازندران | ||
3عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
تعطیل و تشبیه دو فکر انحرافی در معرفة الله است که سفرای الهی از آن نهی کرده و هر دو را ابطال نموده اند و در برابر این اقوال قول به "تنزیه" را طرح نمودند؛ از جمله مباحثی که محل آراء مختلف میباشد، معنایابی خالقیت نسبت به غیر خدا است که اعتقاد به هر طرف دارای آثار متعددی بوده که حتی منجر به تشکیل نحله های مختلف فکری شده است. در تفکر اندیشمندان، گاهی خالقیت حقیقی به غیر خدا نسبت داده شده و گاهی خالقیت به نحو مجاز. در این نگاشته با روش توصیفی-تحلیلی، مبانی کلامی اندیشمندان شیعی مورد استفاده قرار گرفته و اصلی از آن اتخاذ گشته که طبق آن اصل به تفسیر آیه «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ» (آل عمران:49) پرداختیم. با در نظر گرفتن مبانی کلامی شیعی از جمله، امکان و افتقار شیء متجزی، عدم قابلیت خلق برای وجود حادث و انحصار علت فاعلی مستقل در خدا به این اصل دست یافتیم که اگر خلقت را به معنی درست آن _ که همان خلق و ایجاد لا من شیء است_ در نظر گرفتیم، پس چنین چیزی یک امر دفعی بوده و محال است مستند به دو فاعل و خالق باشد. بنابراین خالقیت فعل مخصوص خدا بوده و انتساب به غیر خدا به صورت مجازی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خالقیت؛ شیعه؛ صفات الهی؛ مبانی تفسیر؛ فضائل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the foundations of Shia in finding the meaning of creativity by applying it to the verse "I do not behave for you from the dust of the air" | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad hossein shirafkan1؛ abdolrahman bagherzadeh2؛ mohammad sharifi3 | ||
1Quranic Sciences of Amol College | ||
2quran | ||
3quran | ||
چکیده [English] | ||
Abstinence and likeness are two deviant thoughts in the knowledge of Allah, which the messengers of God forbade and invalidated both of them, and against these sayings, they put forward the promise of "Tanziyyah"; Among the topics that are the place of different opinions is finding the meaning of creativity in relation to other than God, which belief in each side has had many effects that have even led to the formation of different schools of thought. In the thinking of thinkers, sometimes true creativity is attributed to someone other than God, and sometimes creativity is allowed. In this writing with a descriptive-analytical method, the theological foundations of Shia thinkers have been used and the principle has been adopted from it, according to which we have interpreted the verse "Ani akhloq lakum min al-alt'in kahaye al-tayr" (Al-Imran: 49). By taking into account Shia theological foundations, including the possibility and lack of a separate object, the inability to create for the existence of an accident, and the exclusivity of an independent active cause in God, we have reached the principle that if creation is understood in its true sense, which is the creation of La Man It is an object - we considered it, so such a thing is a repulsive matter and it is impossible to document two subjects and the creator. Therefore, creativity is a special act of God and attribution to other than God is figurative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creationism, Shia, divine attributes, foundations of interpretation, virtues | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |