
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,533 |
اثربخشی مداخله رفتاری شناختی بر روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 77، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2025.47967.3003 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسدی1؛ کبری کاظمیان مقدم* 2؛ همایون هارون رشیدی3 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی،مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رفتاری شناختی بر روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 30 دانش آموز بود که در پرسشنامه تشخیصی صفات قلدری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 8 جلسه90 دقیقهای، هفته ای یک بار دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سیاهه رفتاری کودک، کیفیت روابط، ادراک خود و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان بود. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد مداخله شناختی رفتاری بر روابط بین فردی، ادراک خود و همدلی دانش آموزان دختر قلدر تأثیر مثبت و معنی داری داشت. منطبق با یافتههای این پژوهش پیشنهاد می شود که روان شناسان و روان درمانگران از مداخله رفتاری شناختی برای بهبود روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانش آموزان دختر قلدراستفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک خود؛ روابط بینفردی؛ قلدری؛ رفتاری شناختی؛ همدلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Interpersonal Relations, Self Perception and Empathy among Bully Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Asadi1؛ kobra kazemianmoghadam2؛ Homayoon Haroon Rashidi3 | ||
1M.A., Department of Psychology, Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology , Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology , Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral intervention on interpersonal relationships, self-perception, and empathy in bully female students.The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. 30 students identified as having bullying traits based on a diagnostic questionnaire. They were selected using purposive sampling and based on inclusion criteria. The experimental group received the educational intervention for 8 sessions, 90-mints once a week. The research tools were questionnaires on child behavior checklist, quality of relationships, self-perception, and children's cognitive and emotional empathy scale. Data were analyzed using univariate analysis of covariance.The findings showed that cognitive behavioral intervention had a positive and significant effect on interpersonal relationships, self-perception, and empathy of female bullied students.According to the findings of this study, it is suggested that psychologists and psychotherapists use cognitive behavioral intervention as an intervention to improve interpersonal relationships, self-perception, and empathy of bullied female students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Behavioral, Empathy, Interpersonal Relationships, Self-Perception | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |