
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,837 |
اثربخشی آموزش داستان نویسی بر عزت نفس و معنای زندگی نوجوانان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2024.48648.3981 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد جمشیدی خانیمنی* 1؛ محمدمهدی حسن شاهی2 | ||
1مشاورمدارس در اداره آموزش و پرورش منطقه کامفیروز،استان فارس، ایران | ||
2استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش داستان نویسی بر عزت نفس و معنای زندگی در بین نوجوانان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و مقایسه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان پسر 14 ساله شاغل به تحصیل در مدارس زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش منطقه کامفیروز در استان فارس بود که تعداد 30 نفر از آنان به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. سپس آزمودنیها در محدوده زمانی آبان تا آذر سال 1402 طی 8 جلسه 90 دقیقهای در کلاس درس فرهنگ و هنر، مورد آموزش گروهی هنر داستاننویسی توسط معلم مجرب در این زمینه قرار گرفتند. آزمودنیهای این پژوهش در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری پس از 45 روز از اتمام پژوهش با استفاده از مقیاسعزت نفس روزنبرگ (1965) و معنای زندگی استگر (2006) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هنر داستان نویسی باعث افزایش عزت نفس و تأثیر مثبت بر میزان معنا در زندگی اعم از وجود معنا و جستجوی معنا در بین نوجوانان می شود. واژه های کلیدی: آموزش هنر، داستان نویسی، عزت نفس، معنای زندگی ، تاثیر هنر | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هنر؛ داستان نویسی؛ عزت نفس؛ معنای زندگی؛ تاثیر هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Teaching Story Writing on Self-Esteem and the Meaning of Life in Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzad Jamshidi khanimani1؛ Mohammad mehdi hasan shahi2 | ||
1School consultant in Education Department of Kamfirooz region, Fars province, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aimed to investigate the effectiveness of teaching story writing on self-esteem and the meaning of life among adolescents. This quasi-experimental research was conducted with a pre-test/post-test design and a control group. The statistical population consisted of 14-year-old boy students in Kamfirooz District, Fars province, Iran, in 2023. Of these, 30 students selected by convenience sampling were allocated into an experimental and a control group. Then, they were taught how to write stories in eight sessions of 90 minutes. Self-esteem Questionnaire (SEQ) and Meaning of Life Questionnaire (MOLQ) were used to assess the variables in this study at three time points: pre-test, post-test and follow-up test 45 days after the post-test. The results showed that teaching how to write stories increased self-esteem and had a positive impact on the meaning of life (including presence of and seeking meaning) in adolescents. Keywords: Art education, story writing, self-esteem, meaning of life, impact of art | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art education, story writing, self-esteem, meaning of life, impact of art | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 |