
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,492 |
شناسایی الگوی جاری تألیف کتب درسی و الکترونیک در نظام آموزشوپرورش کشور ایران | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.42440.3709 | ||
نویسندگان | ||
مژده سادات طباطبایی* 1؛ حسین مومنی مهموئی2؛ احمد اکبری3؛ تورج فلاح مهنه4 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
2دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود تألیف کتب درسی و الکترونیک در نظام آموزش و پرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کارگزاران اصلی دخیل در تألیف کتب درسی شامل؛ مؤلفان دفتر تألیف کتب آموزش و پرورش، معلمان مدارس، مدیران و اولیا دانشآموزان بودند؛ که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با ده نفر از معلمان، شش نفر از مؤلفان، چهار نفر از مدیران مدارس، نه نفر از اولیا دانشآموزان جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندهی بیست و یک مفهوم محوری و هفت مقوله منتخب است که در قالب الگو پارادیمی شامل چندپارگی و عدم توجه به رویکرد تخصصی در نظام تألیف به عنوان مقولهی محوری و شرایط علی (تمرکزگرایی سیستمی، ضعف در دانش تألیف، عدم وجود تعاملات و شبکه ارتباطی)، عوامل زمینهای (عوامل محیطی- ساختاری)، شرایط مداخلهای تسهیل-گر(محتوا محوری نظام آموزشی، شیوایی کتب درسی، خرد جمعی در تألیف)، شرایط مداخلهگر محدودکننده(عدم تناسب محتوای کتب درسی با نیازهای دانش آموزان، عدم تسلط مؤلفان بر دانش تألیف، انحصارگرایی در تألیف)، راهبردها (انتخاب دامنه وسیع محتوایی، سازماندهی تداومی و تراکمی محتوا، اعتباربخشی و اعتبارسنجی چندجانبه تألیفات، توجه به رویکردهای نوین و بهروزرسانی محتوا، شبکهسازی و تعاملگرایی در فرآیند تألیف) و پیامد (ضعف در محتوای آموزشی کتب درسی) سازمان یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
تألیف؛ کتب درسی؛ کتب الکترونیک؛ آموزش و پرورش و مؤلفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the current pattern of authoring textbooks and electronic books in the education system of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojde Sadat Tabatabai1؛ Hossein momenimahmouei2؛ Ahmad Akbari3؛ Touraj FaLAH MEHNE4 | ||
1Doctoral student of Curriculum Studies, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran | ||
2Associate Professor of Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Torbet Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbet Heydarieh, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Torbet Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbet Heydarieh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to investigate the current situation of writing textbooks and electronic books in the education system. This research was conducted with a qualitative approach and a data-based method. The statistical population includes the main agents involved in writing textbooks including; The authors of the office for authoring education books were school teachers, principals and parents of students; which were selected through purposeful criterion-oriented sampling. Data were collected through semi-structured interviews with ten teachers, six authors, four school principals, and nine parents of students. In order to analyze the data, open, axial and selective coding method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The results of the research show twenty-one core concepts and seven selected categories, which in the form of a paradigm model include fragmentation and lack of attention to the specialized approach in the authoring system as a central category and causal conditions (systemic centralization, weakness in authoring knowledge, lack of existence of interactions and communication network), contextual factors (environmental-structural factors), facilitating intervention conditions (the central content of the educational system, eloquence of textbooks, collective wisdom in authoring), limiting intervention conditions (lack of appropriateness) Content of textbooks with students' needs, authors' lack of mastery of authoring knowledge, exclusivity in authoring), strategies (selecting a wide range of content, continuous and compact organization of content, accreditation and multilateral validation of works, paying attention to new approaches and updating content, networking and interactivity It was organized in the authoring process) and the result (weakness in the educational content of textbooks). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Authoring, textbooks, e-books, education and authors | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |