
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,554 |
آزادی آکادمیک: تحلیل ترجمان اندیشه ذینفعان نهاد علم در ایران | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 11، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 74، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2021.35887.3327 | ||
نویسندگان | ||
منیژه محمدزاده1؛ ناصر شیربگی* 2؛ کیوان بلندهمتان3؛ حمیدرضا آراسته4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استاد مدیریت آموزشی، گروه علومتربیتی، دانشکده علومانسانیواجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
4استاد مدیریت آموزشعالی، گروه علومتربیتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به دنبال شناخت تفهم تفسیری جامعه علمی(استادان و دانشجویان) ایران از آزادی آکادمیک بوده و با رویکرد مطالعه کیفی(تفسیری) و استراتژی پدیدارنگاری انجام شده است. مشارکت کنندگان در میدان تحقیق 41 نفر از ذینفعان جامعه دانشگاهی(22 عضو هیأت علمی و 19 دانشجوی تحصیلات تکمیلی) از سه دانشگاه تهران، علامه طباطبائی و کردستان بودند. نمونه گیری از نوع هدفمند و با بیشبنه تنوع انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از منشور مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها با استفاده از کدگذاری نظری تحلیل شدند که 5 ساخت توصیفی: ابتکار عمل بنیادین، فقدان هژمونی عقیده و تلقین، حکمرانی آوای آکادمیک، دانشگاه درون انتظام و فضای حرفهای قابلیتساز به عنوان ترجمان جامعه دانشگاهی ایران از آزادی آکادمیک به دست آمد. ساختهای توصیفی مورد اشاره بیشترین انطباق مفهومی/تاریخی و استعاری را با الگوی صنفی از آزادی آکادمیک دارند. فهم از آزادی آکادمیک در بین استادان بیشتر ناظر بر الگوی صنفی و در بین دانشجویان بیشتر ناظر بر الگوهای لیبرال و مدنی است. فهم استادان، بیشتر بر مفهومسازی صنفی، شغلی و حرفهای از آزادی آکادمیک محدود است. دانشجویان در مقایسه با استادان به دلیل عدم وابستگی سازمانی به نهاد بروکراتیک و فقدان سرمایه های در معرضِ خطر، دیدگاههای انتقادی و لیبرالتری به آزادی آکادمیک دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی آکادمیک؛ دانشگاه؛ دولت؛ استقلال؛ آزادی اندیشه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Academic Freedom: An Analysis of the Interpretation of the Thought of the Stakeholders of the Institute of Science in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Manijeh Mohammad Zadeh1؛ Naser Shirbagi2؛ Keivan Bolanhematan3؛ Hamidreza Araste4 | ||
1PhD Student in Educational Management, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
2Professor of Educational Management, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
3Associated Professor of Educational Management, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
4Professor of Educational Management, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the ideas and perceptions of an academic society (professors and students) of Iran from the concept of academic freedom. This is a qualitative study with phenomenographical strategy. Participants in the study were 41 people (22 faculty members and 19 graduate students) from three universities of Tehran, Allameh Tabatabai and Kurdistan. Purposeful sampling was performed with maximum variety. A semi-structured interview protocol was used to collect information, and the interviews continued until theoretical saturation was reached .Information was analyzed using theoretical coding that 5 descriptive notions: fundamental initiative, lack of hegemony of opinion and indoctrination, governance of academic voice, inter-arranged university and empowering professional space as the understanding of the Iranian academic community of academic freedom to was obtained. The identified descriptive notions have the most conceptual / historical and metaphorical conformity with the grid model of academic freedom. Understanding of academic freedom among professors is more concerned with the grid model and among students is more concerned with liberal and civic models. Professors' understanding is more limited to the professional, and grid conceptualization of academic freedom. Students have more critical and liberal views on academic freedom due to their lack of organizational affiliation with the bureaucratic institution and lack of venture capital. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Freedom, University. State, Autonomy, Freedom of Thought | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |